מכתשים אגן רוכשת את אלבאו האמריקנית בכמיליארד דולר

על פי תנאי ההסכם, מכתשים אגן תשלם תמורת הרכישה 340 מיליון דולר במזומן עם השלמתה ועוד 455 מיליון דולר באשראי לשבע שנים ■ בנוסף תעביר החברה 59 מיליון מניות של מכתשים, כ-12% מהון המניות, ששוויים עומד כיום על 210 מיליון דולר

מכתשים אגן , יצרנית חומרי ההדברה שבשליטת כור של נוחי דנקנר, בדרך לרכישת הענק הראשונה שלה בשנים האחרונות. ל"גלובס" נודע, כי החברה תרכוש את חברת האגרו-כימיה אלבאו (Albaugh) תמורת סכום המוערך בכמיליארד דולר. סכום העסקה שווה בגודלו לכ-60% משווייה של מכתשים עצמה (1.65 מיליארד דולר), כך שהיא צפויה למנף את היקפה.

על פי תנאי ההסכם, מכתשים אגן תשלם תמורת הרכישה 340 מיליון דולר במזומן עם השלמתה ועוד 455 מיליון דולר באשראי לשבע שנים. בנוסף תעביר החברה 59 מיליון מניות של מכתשים, כ-12% מהון המניות, ששוויים עומד כיום על 210 מיליון דולר. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הרביעי של השנה.

אלבאו היא חברת אגרו-כימיה אמריקנית שנוסדה ב-1979, ומוחזקת בבעלות פרטית. מייסד החברה הוא דניס אלבאו, המחזיק כיום ב-100% ממניותיה. לאלבאו מפעל ייצור ופיתוח במיזורי שבארה"ב, בו היא מפתחת חומרי הדברה כימיקלים ליבולים חקלאיים. החברה צמחה בשלושת העשורים האחרונים הן אורגנית והן בזכות רכישות שביצעה. בין היתר רכשה אלבאו את חברת Atanor בארגנטינה ואת אגרי-אסטרלה המקסיקנית. כמו כן, השיקה החברה פעילות באירופה תחת חטיבה ייעודית - אלבאו-אירופה.

ירידה חדה ברווחיות

רכישת אלבאו היא צעד משמעותי נוסף אותו מוביל מנכ"ל מכתשים אגן, ארז ויגודמן, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה. ויגודמן, מנכ"ל שטראוס לשעבר, נכנס לתפקידו בתקופה מאתגרת עבור מכתשים אגן, שסבלה ב-2009 מירידה חדה ברווחיות, על רקע התחרות הגוברת והקונסולידציה בענף. החברה אף איבדה בשנים האחרונות את מעמדה כמובילת הגנריקה בתחומה, לאחר שסומיטומו היפנית רכשה 20% ממניות נופארם האוסטרלית בסוף 2009.

מאז נכנס לתפקיד ביצע ויגודמן מספר שינויים אירגוניים, בעיקר בהנהלת החברה, במסגרתה יצר מספר פונקציות חדשות, דוגמת סמנכ"ל אסטרטגיה, חדשנות וניהול ידע.

מנגד, רכישת אלבאו אינה מתיישבת עם הדברים שאמר ויגודמן במסיבת העיתונאים שערך לרגל פרסום דו"חות הרבעון הראשון של מכתשים אגן, לפיהם החברה תחפש רכישות סלקטיביות קטנות, של חברות עם מחזור של 15-40 מיליון דולר.

עם זאת, בהחלטת הרכישה הנוכחית יש היגיון והיא מתיישבת היטב עם התפיסה לפיה בעלת השליטה במכתשים אגן, אי.די.בי של נוחי דנקנר, קרובה למיצוי יכולות ההשבחה של החברה, וכן עם הצורך לקחת חלק בתהליך הקונסולידציה העולמי בענף. זאת, במיוחד כשהיתרון לגודל הופך לקריטי יותר ויותר. מינויו של ויגודמן סימן את הדרך לכך, על רקע ניסיונו המוצלח במיזוגים ורכישות שהוביל בשטראוס.

רכישת אלבאו היא גם מעבר שלב בסייקל הכלכלי של מכתשים אגן, שבשנים האחרונות עברה תהליכי התייעלות ורה-ארגון תחת המנכ"ל הקודם והיו"ר הנוכחי, אברהם ביגר. מכתשים אמנם ביצעה מספר רכישות בשנים האחרונות, אך אלו הסתכמו בסכומים של עשרות מיליוני דולרים בלבד. גם רכישות ענק נבחנו בעבר על ידי החברה, אך בסופו של דבר הן ירדו מהפרק משיקולי עלות.

נוחי דנקנר, יו"ר אי.די.בי, אמר היום, כי "אנו שמחים על החיבור הטוב שנוצר עם אלבאו, אשר הוביל לעסקה. זהו צעד שמהווה ביטוי למדיניות של קבוצת אי.די.בי להרחיב את פעילותה בחו"ל".