"עבור חברות קטנות שרצות לבורסה - לבצע הנפקה זו טעות"

כך אמר עופר גרינבאום, מנכ"ל לאומי פרטנרס, בפאנל חתמים במסגרת ועידת ההנפקות השנתית של הבורסה וחברת די.סי פייננס ■ שרון יגר, מנכ"ל אקסלנס חיתום: הסיבה שלא רואים יותר מדי הנפקות יכולה להיות העובדה שאין יותר מדי חברות טובות

"הבורסה זה לא אקזיט, הנפקה זה התחלה של מערכת יחסים ארוכה. אם נסתכל על חברות שיוצאות מהבורסה, הרבה פעמים זו הרפתקה של חברות שחשבו לעשות סיבוב. אני חושב שצריך לעשות הבחנה גדולה בין הנפקת אקוויטי לחוב, אבל בשניהם קיים העקרון של מערכת יחסים ארוכת טווח". כך אמר הבוקר (ב') עופר גרינבאום, מנכ"ל לאומי פרטנרס, בפאנל חתמים בהנחיית עו"ד אברמי וול, שותף בכיר במשרד פישר בכר חן וול אוריון. הפאנל התקיים במסגרת ועידת ההנפקות השנתית של הבורסה וחברת די.סי פייננס.

לחברות קטנות שרצות לבורסה לבצע הנפקה זו טעות. הרבה פעמים לא מדובר בחברות צמיחה, אלא חברות בתעשייה מסורתית שעומדות שנים על רווחיות של מיליוני שקלים בודדים, עם מאפיינים משפחתיים, הוסיף.

שרון יגר, מנכ"ל אקסלנס חיתום, אמר כי "אני כבר כמעט 20 שנה בשוק ואני זוכר שרוב עבודתי הייתה דווקא החברות הקטנות - היה מוצר מאוד מעניין. חד משמעית, חלק מתהליך ההתבגרות של השוק, זה שהמוסדיים הרבה יותר מרוכזים בחברות הגדולות עם הנזילות היותר גבוה".

צחי סולטן צופה הנפקות ביוטק נוספות השנה

"ברגע שאנחנו כחתמים רוצים לשווק בשוק מניה שמלכתחילה לא אמורה להיכנס לאף מדד, כבר הצטמצם שוק היעד בצורה דרסטית. חברה שנתוני הפתיחה שלה רחוקים מלהיכנס למדדים, כבר סיכויי ההצלחה שלה יותר נמוכים, או שהמחיר שתקבל יותר נמוך. אז יש להן טעם לגייס? בחו"ל יש בורסות גדולות וקטנות. בשוק טוב ויציב, יש מקום שאפשר לגייס בו גם לחברות קטנות".

עוד אמר יגר כי חברה שמגייסת אמורה להשקיע את הכסף. חברה שיוצאת בתנאים פחות אטרקטיביים, צריכה להתפשר במחיר. הסיבה שלא רואים יותר מדי הנפקות יכולה להיות העובדה שאין יותר מדי חברות טובות. רוב החברות הטובות מונפקות, ואלה שלא, בטח יש לכך סיבה. העדפת השוק לחברות גדולות יוצר פער בין מה שהשוק מוכן לשלם על חברה קטנה לבין מה שבעל החברה רוצה.

"עם הנפקת אפוסנס אולי התחלנו לראות זרם לחברות עם שווי של 200 מיליון דולר צפונה בתחום הטכנולוגיה והביוטק. בשנה הקרובה אני צופה שנראה עוד 2-3 חברות כאלה שייכנסו ישר למדדים וזה אולי יגרום לגל שיגרום לחלק מהחברות להעדיף את ישראל על בורסות אחרות בעולם", כך העריך בפאנל צחי סולטן, יו"ר כלל חיתום. "אולי צריך לחשוב על מתן אפשרות גיוס באמצעים ציבוריים לחברות שאינן צמיחה ולא ענק - ונופלות בין הכיסאות".