בנק ישראל: בנק פועלים הזול בעמלות מהגדולים, הבינ"ל - היקר

בנק ישראל מפרסם נתונים חדשים בעקבות הרפורמה בעמלות: החיסכון לצרכן - 2.2 שקל בחודש ■ כרטיסי אשראי הכי היקר כאל, הכי הזול ישראכרט ■ חזקיהו: העמלות בבנקים יורדות והתחרות ביניהם מחריפה

בנק ישראל מציג היום (ב') נתונים המצביעים על שיפור מתמשך במצבו של הצרכן לאחר כניסתו לתוקף של חוק הפיקוח על העמלות ביולי 2008.

"מורגשת תחרות מוגברת בין הבנקים על לקוחות חדשים וקיימים מקרב משקי הבית ומתרבים מבצעי שיווק של הבנקים המציעים ללקוחות פטור מלא או חלקי מעמלות", טוען בנק ישראל.

מנתוני הפיקוח על הבנקים נמצא כי חלה ירידה במחירי העמלות לעומת המצב שלפני הרפורמה. מהנתונים עולה כי בעקבות הרפורמה, עומדת ההוצאה הממוצעת עבור סל שירותי העו"ש הנפוצים (כולל מסגרות אשראי) על 15.6 שקל בחודש, ירידה בשיעור של 12.4% בהשוואה למצב שלפני החוק בו ההוצאה עמדה על 17.8 שקל בחודש. החיסכון החודשי לחשבון עו"ש מסתכם ב-2.2 שקל כלומר חיסכון של 26.4 שקל ברמה שנתית.

הממצאים שמפרסם המפקח על הבנקים רוני חזקיהו מתבססים על נתוני הגבייה בפועל של עמלות ממשקי בית, בחמשת הבנקים הגדולים במשך שבעת הרבעונים האחרונים מאז יישום הרפורמה ברבעון השלישי של 2008. עוד עולה מהנתונים כי הירידה במחירי העמלות עקבית ומתמשכת. כך ברבעון הראשון של 2009 היתה ההוצאה הממוצעת 16.1 שקל וברבעון השלישי של 2009 כבר ירדה ל-15.9 שקל בחודש.

הפועלים - הבנק הזול בעמלות

בחתך בנקים נמצא כי מבין הבנקים הגדולים, בנק הפועלים בניהולו של ציון קינן הוא הבנק הזול ביותר עם הוצאה של 14.7 שקל בחודש, כשאחריו לאומי ודיסקונט עם 15 שקל בחודש. הבנק הבינלאומי בניהולה של סמדר ברבר צדיק הוא הבנק היקר ביותר למשקי בית עם עלות ממוצעת של 21.9 שקל בחודש. הבנק הזול ביותר מכל הבנקים בישראל הוא בנק יהב שבבעלות מזרחי טפחות עם עלות של 2.8 שקל בחודש.

בבנק הפועלים חלה הפחתה של 26.1% בסל השירותים החודשי, ומחירו הממוצע ירד מ-19.9 ל-14.7 שקל לחודש, עם זאת בהשוואה לרבעון השלישי של 2009, מועד הדיווח הקודם של בנק ישראל, חלה התייקרות בהוצאה הממוצעת בבנק הפועלים. בבנק לאומי חלה הפחתה של 15.3% בממוצע ומחיר הסל ירד מ-17.7 ל-15 שקל.

בדיסקונט, לאחר התייקרות ראשונית, ירדה ההוצאה והיא עומדת בממוצע על 15 שקל בחודש, ירידה של 1.4% בהשוואה ללפני הרפורמה.

במזרחי טפחות התייקרו העמלות לאחר הרפורמה ב-16.5% אך בחצי השנה האחרונה חלה ירידה חדה וכתוצאה ממבצעי גיוס הלקוחות של הבנק ההוצאה החודשית של לקוח מזרחי טפחות היא 17.5 שקל, עליה של 6.7%. עם זאת עלות חשבון עו"ש במזרחי טפחות גבוהה עדיין ב-19% מעל לקוח ממוצע של בנק הפועלים. בבנק הבינלאומי קפצה ההוצאה על עמלות ב-34.3% והגיעה ל=21.9 שקל בחודש, 49% מעל בנק הפועלים.

התעריפון לא משקף

לפי נתוני בנק ישראל העמלות הנגבות בפועל מהלקוחות נמוכות מהמחירים המצוינים בתעריפים. ההנחה הממוצעת על עמלת פעולה ע"י פקיד מגיעה בחמשת הבנקים הגדולים ל-46.5%, והמחיר הממוצע לפעולה ירד מ-6.1 שקל ל-3.26 שקל. ההנחה הממוצעת על פעולה בערוץ ישיר מגיעה בחמשת הבנקים הגדולים ל-23%, והמחיר הממוצע לפעולה ירד מ-1.68 שקל ל-1.29 שקל.

לגבי כרטיסי אשראי, עולה מהנתונים כי ההנחה הממוצעת על עמלת כרטיס אשראי היא 46% מהעמלה שבתעריפון. בנק שראל מצא כי מתחילת 2009 חלה ירידה של 11% בעלות הממוצעת להחזקת כרטיס אשראי וכי כרטיסי האשראי של כאל המונפקים על ידי דיסקונט והבינלאומי הם היקרים ביותר כאשר כרטיסי ישראכרט הם הזולים ביותר. ההוצאה החודשית הממוצעת לכרטיס של ישראכרט היא 4.2 שקל, של לאומי קארד 8.7 שקל ושל כאל 10.6 שקל.