וול סטריט זיגזגה במהלך כל הערב וחתמה בירידות קלות

מנהיגי ה-G20 התחייבו להפחית בחצי הגירעון התקציבי שלהם עד 2013 ■ ברקע, הרפורמה המקיפה במערכת הפיננסית שתטיל מגבלות על הבנקים ■ הצריכה הפרטית עלתה במאי ב-0.2% לעומת צפי ל-0.1%

המסחר בוול סטריט התאפיין במהלך כל שעות המסחר בחוסר החלטיות, מה שהביא בסופו של דבר לסגירה אדומה במדדים המובילים. העליות נשענו על ההתחייבות של מדינות ה-G20 לצמצם את הגירעונות ועל נתוני המאקרו שהצביעו על שיפור בצריכה כמו גם בחיסכון של האמריקנים במאי. המדדים המובילים באירופה סגרו בעליות ויום המסחר באסיה הסתיים במגמה מעורבת. לעומת זאת הערכתו של הכלכלן פול קרוגמן כי אני מצויים רק בתחילתו של השפל הכלכלי השלישי בהיסטוריה, העכירה את האווירה בשוק.

מנהיגי מדינות ה-G20, שהתכנסו בסוף השבוע בטורונטו, התחייבו להפחית בחצי את הגירעון התקציבי של מדינותיהן עד 2013, ולייצב את יחס החובות-תמ"ג עד 2016. במקביל, הוסכם (לפי טיוטה ששוחררה לאמצעי התקשורת) כי המדינות המתועשות יוכלו לשמור על גמישות בביצוע אסטרטגיות יציאה מחבילות התמריצים שלהן.

"בכנות, זה יותר ממה שציפיתי לו, מכיוון שמדובר כאן בהצהרה עם מספרים ספציפיים ולא משהו מעורפל", אמרה קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. מנהיגי ארצות הברית התעקשו כי יש לשמור על תוכניות התמריצים כדי לתמוך בהמשך ההתאוששות.

לארס כריסטנסן, אנליסט בכיר בדנסקה בנק, ממעיט בחשיבות ההתחייבויות של הקבוצה. "אני לא סבור שה-G20 השפיעה במידה רבה על הסנטימנט. התמונה העולמית היא עדיין כזו של זהירות. היינו עדים ביום ו' להתייצבות מעטה ומגמה זו נמשכת גם היום, בשל היעדר חדשות". לדברי כריסטנסן, במסחר הקיץ הדליל, המונדיאל בדרום אפריקה תופס יותר כותרות מנושאים אחרים. עבור השווקים, עם זאת, "משבר החוב באירופה הוא עדיין הסיפור. לעת עתה, אירופה היא החולייה החלשה בכלכלה הגלובלית", אמר כריסטנסן.

עלייה בטווח הקצר?

השבוע החדש נפתח גם על רקע אישור הרפורמה של הנשיא ברק אובמה בסוף השבוע, לאחר השגת פשרה בקרב חברי בית הנבחרים והסנאט בארה"ב. מדובר ברפורמה המקיפה ביותר במערכת הפיננסית מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת ואשר תטיל מגבלות על הבנקים בבואם לסחור בנגזרים, במהלך שאמור להגביר את יציבותם ולהפחית את הסיכון במערכת מחד אך לפגוע ברווחיהם מאידך. החוק צפוי לעבור השבוע ולהגיע לשולחנו של אובמה עד ה-4 ביולי לחתימה.

זיו סגל, המנתח הטכני של "גלובס", טוען כי למדד ה-S&P 500 יש תמיכה באזור ה-1,050-1,056 נקודות, אולם מצד שני, חצייה של ממוצע נע 200 כלפי מטה עלולה להצית גל ירידות ארוך טווח. "לטווח הקצר אני צופה עלייה", אמר סגל. "מהלך מעל 1,084 נק' יחזק השערה זו. ההתנגדות הקרובה המשמעותית ל-S&P500 היא 1,112-1,114 נק'. מהלך מעליה יהיה שורי, במסגרת תרחיש הדשדוש".

משקי הבית האמריקניים מוציאים יותר אך גם חוסכים יותר

ב-15:30, שעון ישראל, פורסמו נתונים בדבר הכנסה והוצאה פרטית לחודש מאי. ההכנסה הפרטית עלתה ב-0.4% לעומת צפי לעלייה של 0.5%, בהמשך לעלייה של 0.5% באפריל, נתוןאשר עודכן כלפי מעלה מ-0.4%, נתון ההוצאה הפרטית המעיד על הצריכה במשק אשר אחראית לכ-70% מהתמ"ג בארה"ב עלתה ב-0.2% לעומת צפי כי תעלה ב-0.1%. הפער בין שני הנתונים הביא את שיעור החיסכון בארה"ב לעלות לשיא של 8 חודשים במאי.

BP ממשיכה לשפוך נפט וכסף

אפל ריכזה עניין לאחר שדיווחה היום, שלושה ימים לפני שהחלה למכור את מכשיר ה-iPhone 4 כי מכירותיה כבר הגיעו ל-1.7 מיליון מכשירים, מדובר בקצב מהיר בהרבה ממה שצפו בשוק, כאשר ביום המכירות הראשון פורסמו הערכות כי באותו יום ימכרו מיליון מכשירים וכי עד ל-4 ביולי תצילח החברה למכור 2 מיליון מכשירים - כעת נראה כי החברה עוקפת תחזיות אלו בקלות. עם זאת נציין כי החברה דיווחה על מחסור במכשירים. "זהו המכשיר המצליח ביותר בהיסטוריה של אפל" הצהיר היום סטיב ג'ובס.

על רקע דחיית העתירה כנגד חברות ייצור הסיגריות האמריקניות, בולטות לחיוב בוול סטריט מניותיהן של אלטריה , החברה האם של פיליפ מוריס יצרנית המרלבורו המובילה את הענף וכן מניותיה של חב' ריינולד, השניה בגודלה בארה"ב שעולה בכ-4%.

BP אמרה שבמסגרת מאמצי התגובה שלה לדליפת הנפט במפרץ מקסיקו, היא הוציאה 300 מיליון דולר בשלושת הימים האחרונים בלבד. בכך הגיעה העלות, לראשונה, ל-100 מיליון דולר ביום. בסה"כ, עד כה, עלתה דליפת הנפט ל-BP כ-2.65 מיליארד דולר. נציין עוד כי עונת ההוריקנים שהחלה עלולה להכביד מאד עוד על מאמצי התיקון של הדליפה, אשר בין כה אינם עולים יפה כבר קרוב ל-3 חודשים.

אקסון מובייל השלימה את רכישת XTO אנרג'י, בעסקת מניות.

פאנל בוררות של 3 חברים רשות תעשיית הפיננסים האמריקנית הורה לגולדמן זאקס לשלם 20.6 מיליון דולר למשקיעים מרומים, אשר טענו כי בנק ההשקעות היה אמור לדעת על הונאת הפונזי הגדולה שהתרחשה בקרן הגידור באיו (Bayou).

מניות הבנקים המובילים, בנק אוף אמריקה , סיטיגרופ , JP מורגן ואחרים הושפעו גם היום מהשלכות הרפורמה בוול סטריט שאושרה בקונגרס ואשר צפויה להטיל מגבלות על הפעילות של הבנקים בוול סטריט.

אלביט מערכות עומדת להשלים בקרוב את רכישת מלוא הבעלות על התאגיד הביטחוני מיקאל לפי שווי של 100-150 מיליון דולר, כך נחשף אתמול ב"גלובס". השלמת הרכישה תיעשה באמצעות מימוש אופציה שניתנה לאלביט עם חתימת הסכם ההשקעה בחברה ביוני אשתקד, אז הלוותה אלביט למיקאל 18 מיליון דולר, אשר הומרו בהמשך ל-19% ממניות החברה. האופציה החד-צדדית ניתנה לאלביט למשך שנתיים וחצי, ובחברה בחרו לממש אותה כעת.

גילת ריכזה עניין לאחר שהסאגה בעניינה הגיע לסיום. גילת תפוצה ב-20 מיליון דולר ע"י הרוכשים שחזרו בהם ‎‎כשנתיים לאחר פיצוץ העסקה, ואחרי יותר משנה של הליך בוררות הגיעו הצדדים לפשרה ‏‎‎בחוזה המקורי נקבע קנס בגובה 47 מיליון דולר במקרה של ביטול העסקה‏.

נס טכנולוגיות הודיעה היום על הארכת חוזה מיקור החוץ שלה במשרד להגנת הסביבה ב-10 מיליון שקל.

מניות חברות הסלולר ממשיכות לרכז עניין, על רקע המאבק על הפחתת דמי הקישוריות שמעוניין משרד התקשורת להוציא לפועל. בסוף השבוע הוציאו סלקום ופרטנר דיווחים לבורסה, והצהירו כצפוי על התנגדותן להפחתת דמי הקישוריות, כיוון שהדבר צפוי לפגוע ברווחיהן. עם זאת, החברות לא יודעות להעריך בשלב זה את היקף הפגיעה.

אלביט הדמיה פרסמה מצגת למשקיעים הקשורה להשקעותיה בשוק הנדל"ן האמריקני, ובה היא מצהירה כי הפכה למשקיעה הגדולה ביותר, עם החזקות שיגיעו עד ל-48% בקרן MACQUARIE DDR TRUST, ששוויה כ-1.5 מיליארד דולר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]