"המחזורים בשוק ההון ימשיכו להתרחב גם בשנים הבאות"

אלי קאופמן, מומחה לני"ע ומט"ח ומנכ"ל אפיק פיננסים: "הצטרפותה של ישראל ל-OECD מהווה רוח גבית למשקיעים זרים, אשר שקלו בעבר את כניסתם לשוק הישראלי"

מי שעקב בשנים האחרונות אחר מחזורי המסחר בשוק הישראלי הופתע לטובה. המסחר בשוק ההון הישראלי הפך פרקטי מעניין ואטרקטיבי וזאת לאור הגידול במחזורי המסחר. אם בשנת 2005, מחזור המסחר השבועי עמד בממוצע על 2.5 מיליארד שקל לשבוע, היום, בשנת 2010, מחזור המסחר השנתי עומד בממוצע על 6-7 מיליארד שקל לשבוע, גידול של כ- 125% בחמש שנים.

אלי קאופמן, מומחה לני"ע ומט"ח ומנכ"ל אפיק פיננסים, מעריך כי הגידול במחזורים צפוי להמשיך ולצבור תאוצה בשנים הבאות, מכמה סיבות:

1. משקיעים זרים. רבים המשקיעים הזרים בעולם, מוסדים ופרטיים כאחד, הרואים את מדינתנו הקטנה, ישראל, כאפיק השקעה בטוח, ומשקיעים את מיטב כספם בכלכלה הישראלית בכלל ובמניות בשוק הישראלי בפרט. הצטרפות ישראל ל-OECD - העולמי, עשויה לתרום לעליית המחזורים בעתיד (ההצטרפות הרשמית התרחשה היום)ץ.

2. ישראל, כיום, עומדת בין המקומות הראשונים בעולם בייצוא של מוצרי אלקטרוניקה, ותעשיה חכמה על כל גווניה (ביחס לתושב) . תעשיה זו משלשלת מידי שנה מאות מיליוני שקלים לכיס הממשלה ואף לאזרחים. אזרחי ישראל, שרוב כספם מושקע בשוק המניות באמצעות קופות גמל, קרנות פנסיה ואי אילו קרנות גורמים אם כן לעלית המחזורים.

3. לצערנו, היסטוריית עמנו הפכה אותנו למומחים בכל הקשור למלחמה. כישראלים מצויים, הפכנו כישרון זה לכסף באמצעות חברות לבניית מערכות טילים מתקדמות, מטוסי קרב, טנקים, רובים ונשקים על כל גוניהם. גם כלי מלחמה אלו, נותנים וייתנו את ידם לעליה ההולכת וגדלה במחזורי המסחר.

4. בשנים האחרונות, עם פתיחת עידן האינטרנט, מאות אלפי ישראלים גילו פרנסה חדשה-מסחר בשוק ההון למטרת מחיה. סוחרים אלו, שהיו בעברם-מזכירות, רופאים, עובדי משרד הביטחון, רואי חשבון, אנשי היי טק וכו', משקיעים גם בשווקים זרים וכאשר יש רווחים, רווחים אלו מגיעים ישירות לשוק שלנו באמצעות אותן קרנות או בעמצעות מסחר ספקולטיבי של אותם סוחרים.

לסיכום, אומר קאופמן, "הצטרפותה של ישראל ל-OECD מהווה רוח גבית למשקיעים זרים, אשר שקלו בעבר את כניסתם לשוק הישראלי. ההצטרפות, תשפיע על המסחר בשוק ההון הישראלי בטווח הבינוני והארוך ואנו צפויים לראות גידולים משמעותיים במחזורי המסחר עם כניסתם של המשקיעים הזרים. להערכתי, בתקווה שלא יהיו התפתחויות קיצוניות אי אלו ואחרות, מחזורי המסחר בשוק הישראלי צפויים להמשיך ולגדול גם בשנים הבאות".