מיומנו של איש היי-טק: תציעו מוצרים בצורה איכותית ושימושית

הכול החל בלילה אחד אחרי משחקי המונדיאל, שבו החלטתי לגלוש לאתר אל על ולבקר את חשבוני. אני בוהה בדף הבית ותוהה אם המעצב שלו היה חולה בשיעור על ממשקי משתמש ו-Usability

קראו לי קטנוני, אבל יש לי ציפייה קטנה כזו שהחברות שמוכרות לי מוצרים ושירותים, יציעו אותם בצורה איכותית ושימושית. הכול החל בלילה אחד אחרי משחקי המונדיאל, שבו החלטתי לגלוש לאתר אל על ולבקר את חשבוני. אני בוהה בדף הבית ותוהה אם המעצב שלו היה חולה בשיעור על ממשקי משתמש ו-Usability.

והנה חידה: בדף הבית של אל על 3 טאבים עיקריים: אחד עם רקע כחול כהה מימין, אחד עם רקע תכלת במרכז ואחד עם רקע סגלגל משמאל. מתחת לטאבים יש מסגרת בצבע תכלת, וכך לכאורה מסתמן הרושם שהטאב האמצעי בצבע תכלת הוא הטאב הפתוח שפרטיו רשומים למטה.

כשמעבירים את העכבר מעל הטאב האמצעי, הופך צבעו לכחול (בהיר), ובו-זמנית משתנה צבעו של הטאב הימני לסוג של חום בהיר. כשמעבירים את העכבר מעל הטאב השמאלי, משתנה צבעו לכחול (בהיר) וצבעו של הטאב האמצעי לתכלת. אם חוזרים עכשיו לטאב הימני, משתנה צבעו לכחול (כהה) והטאב השמאלי לסגלגל. ניתן איפה להסיק כי צבע כחול (בהיר) הוא אינדיקציה לכך שזהו הטאב האקטיבי אם יילחץ. מאידך, הטאב הימני, כשמצביעים עליו, הופך לכחול (כהה).

שרגא גלש לאתר אל על. עזרו ילדים לשרגא להבין איזה טאב פתוח, האמצעי, שצבע המסגרת שמתחתיו תואם לצבעו; הימני, שמסומן בכחול כהה, או הטאב השמאלי, שצבעו הסגלגל בולט?

אחרי מאבק מוחות קצר, החלטתי לשים פעמיי לעבר פינת המבצעים. הידד, אני חושב, הנה מבצע בדיוק בשבילי: "מחירים מפנקים לחברי מועדון שהם לקוחות לאומי כארד". ביד עליזה אני לוחץ על הלינק, רק כדי לקבל הודעה מנומסת כי הדף שבחרתי, נפח נשמתו ואני מוחזר בבושת פנים לדף הבית.

נו שוין, אני רוטן לעצמי, אלך לבדוק את ההזמנה שלי ואירגע. אני לוחץ על כפתור "צפייה בפרטי הזמנתך" והיצור המטופש עונה בזה הנוסח: "0.4.1 400 Bad Request The request could not be understood by the server due to malformed syntax. The client SHOULD NOT repeat the request without modifications.". מה בדיוק לא הבנת? גוש סיליקון מטופש שכמוך! שאתה אמור להציג את פרטי הזמנתי?

אין תמיכה בגוגל כרום

לפני סיום, אני עובר בעניין לעמוד שבו יש הסבר על הזמנת מושב מועדף. ההפניות להסברים המפורטים לא מגיבים ללחיצותיי הנואשות ותוך זמן לא רב אני מבין שהאתר מתקשה לתמוך בגוגל כרום שבו אני משתמש.

אז אולי זה אני שקצת מיושן, אבל נדמה לי שאתר אינטרנט של חברה מסוג זה אמור לעבוד, להיות שימושי ולא להעיף משתמשים עם הודעות סתומות. ואולי צריך גם כאן לאמץ סטנדרטים וכללים מתעשיית ההיי-טק שלנו וליישם אותם גם בדברים הפשוטים ביותר שנוגעים לחוויית המשתמש והכבוד אליו.

הייתי מתחיל ממשהו מאוד בסיסי שנקרא SLA (הסכם רמת שירות), מונח ידוע וברור בתעשייה. הוא מגדיר בדיוק מה יקבל הלקוח, איך, מתי ובאיזו איכות. אני יודע שהרעיון לחתום עם אל על SLA על רמת השירות באתר האינטרנט שלה, נשמע קצת בדיוני (להם, לא לי), אבל אולי אם נאמץ דברים שאנחנו אוכלים כל יום לארוחת בוקר כסטנדרטים במקומות אחרים, יהיה לנו קצת יותר טוב ונחמד כשנבוא להשתמש בשירותים שאותם אנחנו צורכים.

ולמחלקת האינטרנט של אל על אני שולח מכאן באהבה רבה את הלינק הבא: www.lufthansa.co.il. כזה ראה וקדש.