קודקס: שיפור משמעותי בתנאים הנלווים לשכר עורכי הדין ב-2010

זאת במקביל לשיפור בשכר ■ מהסקר עולה כי עורכי הדין במגזר הציבורי ובחברות מקבלים יותר תנאים נלווים לשכר מאשר עורכי הדין שבמשרדים הפרטיים, כשבמשרדים הגדולים מקבלים יותר תנאים נלווים מאשר במשרדים הקטנים

בשנת 2010 חל שיפור משמעותי בתנאים הנלווים לשכר שקיבלו עורכי הדין בישראל, לעומת שנת 2009 - כך עולה מסקר השכר שערכה חברת ההשמה קודקס.

הסקר בחן את השינוי בשורה ארוכה של תנאים נלווים שהעניקו המעסיקים השונים של עורכי הדין, כגון ביטוחי פנסיה, הוצאות טלפון סלולרי, הוצאות השתתפות בארוחות, אחזקת רכב, חניה, משכורת 13, רכב צמוד ועיתון יומי.

מהסקר עולה כי במקביל לשיפור בשכר עורכי הדין, שעלה ב-2010 ביותר מ-3% - אצל 17% מעורכי הדין חל שיפור גם בתנאים הנלווים לשכר לעומת שנת 2009; אצל 78% מבין עורכי הדין לא חל כל שינוי בתנאים הנלווים; ואצל 5% חל קיצוץ בתנאים הנלווים.

מהנתונים עולה כי השיפור המשמעותי ביותר בתנאים הנלווים לשכר שקיבלו עורכי הדין חל בקרנות הפנסיה ובביטוחי המנהלים. בעוד שב-2009 דיווחו 79.5% מעורכי הדין כי המעסיק ביטח אותם בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, השנה דיווחו על כך 82.7%; בנוסף, לפי הסקר, יותר עורכי דין זכו השנה לקבל ממעבידיהם החזרים בעבור הוצאות טלפון סלולרי (עלייה של כ-1%), רכב צמוד (עלייה של 2%), השתתפות בארוחות (עלייה של 0.59%), הוצאות חניה (עלייה של 0.71) וקרנות השתלמות (עלייה של 1%).

יתרון לציבורי

מנתוני הסקר מצטיירת תמונה ברורה של עדיפות מבחינת תנאים נלווים לשכר לעורכי הדין המועסקים במגזר הציבורי ובחברות לעומת אלה המועסקים במשרדים הפרטיים. הראשונים זוכים למגוון רחב של תנאים נלווים לשכר, בעוד שרוב עורכי הדין המועסקים במשרדים הפרטיים זוכים למעט מאוד תנאים נלווים לשכרם.

כך, למשל, בעוד שלטובת יותר מ-90% מעורכי הדין במגזר בציבורי וכ-71% מעורכי הדין המועסקים בחברות מפרישים המעבידים לקרן השתלמות - רק ל-12.6% מעורכי הדין המועסקים במשרדים הפרטיים יש חיסכון בקרן השתלמות; תמונה דומה ניתן לזהות גם בנוגע לאחזקת רכב - 40% מעורכי הדין במגזר הציבורי מקבלים מהמדינה אחזקת רכב, כמו גם 20% מעורכי הדין בחברות; ואילו רק כ-1% מבין עורכי הדין המועסקים במשרדים הפרטיים מקבלים אחזקת רכב מהמעסיק.

יתרון לגודל

יתרון ברור מבחינת התנאים הנלווים נרשם גם אצל עורכי הדין המועסקים במשרדים הגדולים לעומת אלה המועסקים במשרדים הקטנים. כך, למשל, יותר מ-18% מעורכי הדין המועסקים במשרדים הגדולים במשק דיווחו כי זכו לקבל מהמעביד משכורת 13, בעוד שרק 1.7% מבין עורכי הדין במשרדים הקטנים דיווחו על כך; כ-63% מבין עורכי הדין במשרדים הגדולים ביותר וכ-45% מעורכי הדין במשרדים הגדולים דיווחו כי קיבלו מהמעסיק הוצאות טלפון סלולרי, בעוד שרק כ-21% מבין עורכי הדין במשרדים הבינוניים וכ-10% במשרדים הקטנים קיבלו החזר.

בסקר השתתפו יותר מ-1,000 נשאלים, 50% עורכות דין ו-50% עורכי דין גברים. ניתוח הנתונים שהתקבלו נערך בסיוע "מדגם ייעוץ ומחקר בע"מ". קודקס היא מהחברות הבולטות והוותיקות בהשמת משפטנים.

11
 11