צמיחה בקרנות הנאמנות: גייסו כ-7 מיליארד שקל מתחילת השנה

עיקר הגיוסים בקרנות האג"ח ■ הראל-פיא הובילו את הגיוסים במחצית, ומנגד קרנות כלל פיננסים ממשיכות להתכווץ

מחצית השנה הראשונה של 2010 התאפיינה בתנודתיות רבה, ובמהלכה אף שבר מדד המעו"ף שיא של כל הזמנים, על רקע מעברה של ישראל למדד השווקים המפותחים של MSCI.

למרות התנודתיות, ואולי גם בגללה, המשקיעים בבורסה בתל-אביב הביעו אמון בענף קרנות הנאמנות, שסיכם בסוף חודש יוני חצי שנה של צמיחה. הענף, שנכסיו כבר עומדים על 142.7 מיליארד שקל, צמח מתחילת השנה בקרוב ל-10 מיליארד שקל, מתוכם כ-7.5 מיליארד שקל הם גיוסים נטו.

התמונה מתעצמת במיוחד, לאור גיוסים של כמיליארד שקל בלבד בענף תעודות הסל (ראו מסגרת). המספרים מעידים כי המשקיעים באחד העם חיפשו ניהול אקטיבי על פני השקעה במדדים, הדורשת מהמשקיע עצמו לעשות את הקצאת הנכסים בין אפיקי ההשקעה.

במהלך ששת החודשים הללו טעמי הציבור השתנו בקיצוניות. בתחילת השנה היו אלה קרנות האג"ח הקונצרניות והקרנות המעורבות (דוגמת קרנות ה-80/20) שריכזו את מרבית הגיוסים. אולם, החששות ממשבר החובות באירופה גררו גל של ירידות שערים בעולם, וגם בבורסה המקומית, וההשפעה על ענף הקרנות לא איחרה לבוא. תוך חודשיים איבד הענף כ-3 מיליארד שקל, והכספים שנשארו בו עברו לאפיקים הבטוחים יותר דוגמת הקרנות הכספיות וקרנות אג"ח מדינה.

ואולם, מתחילת יוני השווקים חזרו לרגיעה מסוימת, ועימם חזרו הגיוסים לקרנות המעורבות. אלו צמחו מתחילת השנה ב-8.3 מיליארד שקל, מתוכם קרוב ל-7 מיליארד שקל הם גיוסים נטו. הקרנות הכספיות צמחו כ-1.7 מיליארד שקל מתחילת השנה, בעקבות גיוסים בסכום דומה.

מנגד, הקרנות המנייתיות סבלו מקיטון בנכסיהן, שנבע הן מירידות השערים והן מפדיונות, אולם בשיעורים נמוכים.

הקרנות המחקות, שעד לפני כמה חודשים נראה היה כי הן הטרנד החם של השנה, הצליחו לצבור רק כ-3 מיליארד שקל. לשם השוואה, הקרנות הכספיות שהיו האופנה של 2008 גרפו אז כ-4 מיליארד שקל בתוך חודש.

השונות בין הגופים בענף השתקפה היטב במחצית. כך, קרנות הראל-פיא בלטו בצמיחה, והן מובילות את הגיוסים בפער ניכר ממתחרותיהן, כשגם קרנות פסגות ואקסלנס רשמו גיוסים נאים. מנגד, קרנות כלל פיננסים ממשיכות להתכווץ.

2.4 מיליארד שקל, הם היקף הגיוסים לקרנות הראל-פיא. קרנות החברה שבניהול סמי בבקוב, גייסו סכום הדומה לגיוס הכולל של שאר עשרת השחקנים הגדולים בתעשייה. נכסי קרנות הראל פיא צמחו בכ-2.7 מיליארד שקל, והם עומדים על 17.6 מיליארד שקל - מקום שני בתעשייה.

גם קרנות אקסלנס, בניהול מאיר מזוז, רשמו מחצית נאה עם גיוסים של 971 מיליון שקל. קרנות מגדל שוקי הון, שבשנה שעברה הובילו את טבלת הגיוסים, גייסו במחצית 184 מיליון שקל בלבד.

5% הוא היקף הגידול בנכסי קרנות פסגות, שבניהול רועי ורמוס, מתחילת השנה. נראה, כי למרות חקירת רשות ניירות ערך את בכירי החברה בחשד להרצת ני"ע בחשבון הנוסטרו של בית ההשקעות, ובצל המו"מ עם קרן אייפקס למכירת השליטה בחברה, קרנות פסגות, להבדיל מקופות הגמל שלה למשל, דווקא רשמו צמיחה. לקרנות גויס סכום של כ-900 מיליון שקל במחצית, והן מנהלות כבר 31.3 מיליארד שקל - כ-22% מהענף.

לאחר שבלטה בצמיחתה אשתקד, אי.בי.אי, שבניהול עודד גל רשמה במחצית פדיונות, שהסתכמו ב-279 מיליון שקל. קרנות דש בניהול יאיר שני ועידו בירמן חזרו לגייס, ובמחצית רשמו גיוס של 739 מיליון שקל.

403 מיליון שקל, הם היקף הפדיונות בקרנות כלל פיננסים במחצית. קרנות החברה, שבניהול גיא שיקר, קטנו ב-319 מיליון שקל ל-8.7 מיליארד שקל. כלל פיננסים סובלת מפדיונות בקרנות הכספיות והמחקות (בהן היא השחקנית הגדולה בענף), בהיקפים הגדולים מהגיוסים לקרנות המסורתיות.

מבין הגופים הקטנים, נציין את אלטשולר שחם שגייסה 806 מיליון שקל במחצית השנה, כמחצית מסך זה ביוני לבדו.

[לאתר קרנות נאמנות החדש]

22
 22