שיעור במידע פנים

מהלכי אקסלנז, קמהדע וביוליין מוכיחים, למי שצריך הוכחה: לקנות בשמועה - למכור בהכרזה

שלוש חברות ביומד פרסמו בשבועות האחרונים ידיעות עסקיות מעניינות. קמהדע זכתה לאישור שיווק יוצא דופן לתרופה ביולוגית בארה"ב. אקסלנז תשווק מוצרים בחו"ל עם תאגיד ענק. ביוליין חתמה אף היא על הסכם לפיתוח ושיווק תרופה לסכיזופרניה עם חברה מארה"ב.

הודעות עסקיות מהותיות וחיוביות בהיקף כספי גדול צריכות להיות מקפצה לשערי המניות. לפניכם שלושה מקרים שונים.

אקסלנז קפצה מייד לאחר ההודעה ב-29% וזריזים מכרו בהתלהבות לקונים שחשבו שמצאו אוצר. אחרי הזינוק, המניה שקעה 32%. בביוליין הסיפור היה שונה. המניה פתחה את יום המסחר בזינוק של כ-30% שהתמתן בסיום היום לעליה של 6% בלבד. בעל עניין לשעבר בחברה ניצל את הזינוק במניה למכור מניות בשווי כ-6.5 מליון שקל.

יום לפני הודעת ביוליין על ההסכם, טסה המניה 11.1% כך ששיעור עלייתה הכולל היה חריג. קמהדע עלתה 20% בתקופה שלפני הודעתה ומייד לאחר פרסום האישור צללה מנייתה בכ-8% עם מוכרים שלכאורה חיכו להזדמנות לממש מניות במחיר גבוה. מחזורי העסקאות בקמהדע היו גדולים והעידו על שפע מוכרים שאספו סחורה לקראת הידיעה.

שמועות והשפעות

שלושת המקרים ממחישים את האמרה הנודעת בשוקי ההון כולם: "קנה בשמועה מכור בהודעה". מי שמכר את שלוש המניות מיד עם הפרסומים גרף רווחי הון יפים. בואו לא נהיה תאוותנים יתר על המידה, אבל מי שמכר ביוליין בשפיץ של 30% עליה ביום פרסום ההודעה עשה קופה. הוא יכול לקנות היום בחזרה את המניה בירידה של 40% ממחירי המניה בשפיץ.

שלושת המקרים מלמדים שהיו משקיעים לא מעטים אשר החזיקו במידע פנים על החברות. הם אספו סחורה בנחת ושיווקו אותה במחירי גאות תוך גריפת רווחי ענק.

בעידן הממוחשב בבורסה יכולה רשות ניירות ערך לאתר בקלות יחסית מי החזיק סחורה בסכום משמעותי וכמובן מי מכר. לרשות יש הגדרה מהו סכום משמעותי: 100 אלף שקל אולי יותר. בלחיצת כפתור במחשב יכולים חוקרי הרשות לדעת במהירות מי מכר, מה הקשר שלו אם ישנו לחברה, מהיכן הגיע אליו המידע.

כמובן במידת הצורך חוקרי הרשות יכולים לזמן לתשאול את מי שקנה ביוליין יום לפני ההודעה לבורסה בסכום משמעותי. ברור לכולנו שמי שידע וקנה יום לפני ומכר לציבור שהתלהב מהידיעה יום אחרי בעליות חדות, פגע במסחר התקין עליו אחראית הרשות לני"ע ובו אמור לתת אמון ציבור המשקיעים בשוק.

לקחים לעתיד

עד שרשות ני"ע תמצה את הדין, אם בכלל, כדאי למשקיעים ללמוד לקחים משלושת המקרים. לא כל הודעה על עסקה תקפיץ לשמיים את השערים ויותר מכך, היא עשויה גם להביא לגל מימושים זריז שמפתיע תמימים בעיתויו.

במקרים רבים מי שמאמין בעתידם הוורוד של אקסלנז או ביוליין יואיל וימתין יומיים שלושה עד שאימת שחקני מידע הפנים תחלוף. חשקתם באקסלנז? אל תרכשו ב-129 בהתלהבות, חכו בסבלנות ורכשו בנחת ב-92.

אפקט ההודעה החיובית עשוי לפעול שוב לאחר שוך הסערה והמשקיע הסביר ירכוש בירידה ולא בשיא "החגיגה". עצה אחרונה, קניתם ביום ההודעה בעליה והמניה פתאום מתממשת, תתחילו לחשוד ותשקלו הפסד אפשרי על ידי מכירה מיידית באותו היום. כך תחסכו נזקים בימים הבאים.

  • הכותבת עשויה לסחור בניירות הערך המוזכרים בכתבה.
  • ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים, אור יהודה.