גיל שרון: למנות בודק חיצוני לבחינת תעריפי הקישוריות בסלולר

(עדכון) - מנכ"ל פלאפון בשימוע בנושא הפחתת דמי הקישוריות: "אין אף מדינה בה בוצעו בו זמנית שלוש רפורמות: הורדה דרסטית של דמי קישור גומלין, הכנסת 5 עד 10 מפעילי MVNO, והכנסת מפעיל סלולרי נוסף" ■ שר התקשורת הפתיע והחליט לשבת בדיונים

‎‎שר התקשורת משה כחלון הפתיע את החברות הסלולריות המשתתפות היום ומחר בשימוע בנושא הפחתת דמי הקישוריות, והחליט להשתתף בעצמו בדיונים. כחלון החליט שלאור חשיבות הנושא והמשמעויות מרחיקות הלכת של המהלך על כלל השוק, עליו לשבת ולשמוע את החברות בעצמו כדי שיוכל להתרשם וללמוד את טענותיהן וכן את תגובות הדרג המקצועי לסוגיות שמעלות החברות.

‏החברה הראשונה שהופיעה היא חברת פלאפון, ואחריה הופיעה חברת מירס ומחר יופיעו סלקום ופרטנר. לאחר שמיעת הטענות צפוי כחלון לכנס את הדרג המקצועי ואת אנשי חברת הייעוץ הבינלאומית ‏NERA‏ כדי לסכם את השימועים וכדי לקבל תשובות לסוגיות שהעלו. כחלון הבהיר כמה פעמים במהלך השימוע שלא יהסס לתקן את מסקנות ‏NERA‏ אם יגלה שנעשו טעויות בעבודה ושהתעריף שנקבע צריך להיות שונה. בכך מבקש כחלון להרגיע את החברות ולרכך את חששן שמא הוא "נעול" על מספר כלשהו, או שעמדתן נופלת על אוזניים ערלות.

‏השימוע הפרונטלי מרכז עניין רב‏ מפני שזו תהיה ההזדמנות הראשונה וכנראה האחרונה לאפשר לחברות לתקוף את המסקנות של ‏NERA‏ ולהסביר מדוע טעתה בעבודה שלה. השימוע בעל פה בא אחרי שתגובות בכתב נשלחו למשרד בשבוע שעבר. כל החברות גייסו חברות ייעוץ שכתבו חוות דעת סותרות לעבודות של ‏NERA‏, והן מציגות גם עבודות אחרות שעשתה ‏NERA‏ בעולם ושבהן נקטה שיטות חישוב אחרות.

גיל שרון: למנות בודק חיצוני לבחינת תעריפי הקישוריות בסלולר

גיל שרון מנכ"ל פלאפון אמר היום בשימוע כי אין אף מדינה בה בוצעו בו זמנית שלוש רפורמות: הורדה דרסטית של דמי קישור גומלין, הכנסת 5 עד 10 מפעילי MVNO, והכנסת מפעיל סלולרי נוסף, המתבסס על תשתיות המפעילים הקיימים באמצעות נדידה פנים ארצית". בדיון הראשון שהתקיים הבוקר במשרד התקשורת השתתפו מלבד שרון, גם חברת הייעוץ TASC, השר משה כחלון, צוות משרדו ונציגי חברת הייעוץ NERA.

שרון הודה לשר התקשורת משה כחלון שר על ההשתתפות האישית בדיון היום, "שכן הדברים הנדונים הינם כבדי משקל ובעלי השלכות משמעותיות על המשק. אנו סבורים, כי הדיון היום היה צריך להיות דיון מאקרו כלכלי במכלול הרפורמות הרגולטוריות הצפויות בענף התקשורת, כאשר המשרד היה צריך לבחון תרחישים שונים של השפעת מכלול ההחלטות הרגולטוריות גם יחד על המשק".

לדבריו, "כל אחת מהרפורמות הינה בעלת השפעה מהותית על המשק ומובן שכולן יחד יכולות ליצור השפעות לא צפויות ובלתי רצויות. למיטב ידיעתנו, לא הוצגו בפני הציבור בישראל התרחישים השונים והשלכותיהם על המשק, ומן הראוי שהשר יבחן מהם התרחישים ואף מהו התרחיש הגרוע ביותר והאם אנו כמשק מוכנים לתרחיש זה. נדרשת זהירות רבה כאשר הולכים למספר רפורמות גדולות בו זמנית. לצערנו, דיון ציבורי זה לא התקיים".

שרון אמר לגבי המודל שהנחה את חברת NERA בבדיקה, כי הבחינה על פי מודל TSLRIC בעייתית מפני שזהו מודל תיאורטי המשתמש בנתונים והנחות שונות. תוצאת המודל אינה אמת צרופה, אלא רק תוצאה אחת אפשרית, על בסיס הנתונים וההנחות שהוכנסו למודל זה, כאשר למעשה יש מגוון תוצאות אפשריות".

"לגבי הנתונים העובדתיים של עלויות בפועל, לא צריך להיות ויכוח, ולכן אם נפלו טעויות כפי שנראה בהמשך, הרי שצריך לתקן אותן". שרון אמר שפלאפון תראה שנפלו טעויות בנושאים עובדתיים כגון עלות התמסורת המשולמת בפועל, כמות האתרים המופעלים בפועל, עלויות חשמל וכדומה, ולכן על NERA לתקן את הנתונים".

"ביחס להנחות לגבי העתיד הרי שלאף אחד אין ידיעה מה יקרה בעתיד וכל תיאוריה או תסריט יכולים להיות נכונים. יחד עם זאת, אנו סבורים, כי ההנחות שלקחה NERA אינן סבירות ואף חורגות משמעותית מהתחזיות המקובלות בעולם. לדוגמא - התחזית לצמיחת השימוש בדאטה בישראל בחמש השנים הבאות אינה ידועה, אולם הנחת היסוד של NERA הינה קיצונית ביחס להנחות שנלקחו באנגליה ובמדינות רבות בעולם. אנו מבקשים מהמשרד לשקול בזהירות את הנתונים וההנחות הנכנסים למודל שכן מחיר הטעות עלול להיות כבד, ולא בר תיקון".

שרון קרא לכחלון למנות מומחה חיצוני אובייקטיבי, שיבחן את טיעוני הצדדים, ואת הפערים בנתונים ובהנחות ויחליט בכל מרכיב, מהו הפרמטר הנכון והסביר להכניס למודל. "אנו סבורים שיש לקיים דיון ציבורי מעמיק ביחס להשלכות של מכלול הצעדים הרגולטוריים על המשק. מדובר בשלוש רפורמות שלא מתקיימות בו זמנית בשום מקום אחר בעולם. יתרה מכך, הורדה דרסטית של הקישוריות לרמה הנמוכה בעולם עלולה לגרום להשפעות ענפיות ומשקיות שלא נצפו ולא נשקלו כראוי. בהעדר ניתוח מעמיק של ההשלכות ובהעדר דוגמאות מהעולם, וכפי שמחייב החוק, על המשרד לנהוג בזהירות ובמידתיות בהחלטתו על תעריף הקישוריות ולפעול להורדה מדורגת שתאפשר בחינת ההשלכות במהלך התהליך, כך שבמידה והנזק יהיה רב מהתועלת או תתרחשנה השלכות לא רצויות, ניתן יהיה לעצור ולתקן". ‏‎‎‏