חצי שנה אחרי שהושק: גוגל קוברת את הסלולרי שלה נקסוס 1

בעיות בדרכי ההפצה ובאפיון היחסית ממוצע שלו, לא שכנעו את הלקוחות לרוץ ולקנות ■ מנכ"ל גוגל דווקא הביע שביעות רצון בראיון ל"טלגרף" הבריטי: "המכשיר היה כל כך מוצלח, שלא היינו צריכים לייצר גרסה נוספת שלו"

זאת הייתה כנראה רק שאלה של זמן, אבל בסוף השבוע, בראיון שהעניק מנכ"ל גוגל , אריק שמידט, לעיתון "טלגרף" הבריטי, הוא הודה שגוגל החליטה, חצי שנה אחרי, לקבור סופית את מכשיר נקסוס וואן, הטלפון הראשון שגוגל עמדה מאחוריו.

במסיבת עיתונאים רשמית הכריזה גוגל, יחד עם חברת HTC הטייוואנית, בינואר השנה על השקת נקסוס וואן, כחלק מהרצון שלה לתקוע יתד בשוק הסלולר, גם באמצעות המכשירים עצמם, ולא רק דרך מערכות ההפעלה, שם היא פועלת באמצעות תוכנת אנדרואיד.

אך דרכי ההפצה של המכשיר, שירות לקוחות לקוי עד לא קיים ושלל בעיות אחרות לא ממש שכנעו את הצרכנים לרכוש את הטלפון, למרות הגב שקיבל מענקית החיפוש המקוון. על-פי הערכות, בחודשיים הראשונים שלו בשוק מכר נקסוס וואן רק 135 אלף יחידות. לשם השוואה, 1.5 מיליון יחידות של אייפון 4 של אפל נמכרו בסופ"ש הראשון לצאתו לשוק.

אבל בגוגל דווקא מרוצים מנקסוס וואן, במיוחד כששמידט טוען שהמטרה שלו הייתה בכלל לקדם את מערכת אנדרואיד, שתפסה נתח יפה גם קודם, ולא באמת להתקיים בשוק המכשירים. "לפני שנה וחצי הרעיון היה ליצור את נקסוס וואן כדי לקדם את הפלטפורמה, מה שבסופו של דבר גם קרה. המכשיר היה כל כך מוצלח, שלא היינו צריכים לייצר גרסה נוספת שלו. כינסתי את הדירקטוריון של גוגל ואמרתי להם: 'אוקיי, זה הצליח. כל הכבוד, אבל אנחנו מפסיקים'", אמר שמידט בראיון ל"טלגרף".

כנראה ששמידט משקר לעצמו, כי אחרת קשה להבין איך הוא רואה בנקסוס וואן הצלחה. המכשיר עצמו לא הצליח להמריא, וגם הניסיון המגלומני של גוגל לשווק אותו בעצמה, ללא עזרת מפעילות הסלולר, נחל כישלון והופסק אחרי שלושה חודשים. לא פלא שמפעילות גדולות כמו וריזון וספרינט החליטו לוותר עליו ולהשיק דגמים מתחרים ומתקדמים יותר, שגם הם מבוססי אנדרואיד.

גם מיקרוסופט תתמקד בתוכנה

קבירת נקסוס וואן מגיעה ימים ספורים בלבד אחרי מהלך דומה, ואף מהיר יותר, שביצעה מיקרוסופט לטלפון KIN שלה. חודשיים בלבד לאחר שמכשירי הסלולר הראשונים מתוצרתה יצאו לשוק, החליטה מיקרוסופט להפסיק את ייצורם. בהודעה שהוציאה ביום רביעי האחרון, היא הצהירה כי בכוונתה להקדיש את המאמצים שלה למערכת ההפעלה הסלולרית, ווינדוז פון 7, ולוותר על הרעיון להשיק את מכשירי KIN באירופה.

מוסר ההשכל משני המהלכים הללו הוא שגם גוגל וגם מיקרוסופט, כחברות שמתעסקות בעיקר בתוכנה, חייבות להשקיע את המאמצים שם ולא לנסות להיכנס לתחום ה"ברזלים" כדי להיאבק במתחרות כמו אפל.

"אין לנו תוכנית לנצח את אפל"

שמידט, אגב, משוכנע שאפל היא בכלל לא מתחרה, או לפחות זה מה שהוא ניסה להציג בראיון ל"טלגרף", כשעל הדרך הוא גם עוקץ את מדיניות "הגן הסגור" של סטיב ג'ובס. "אין לנו שום תוכנית לנצח את אפל, זו לא הדרך בה אנו פועלים", אמר מנכ"ל גוגל. "אנחנו מנסים לעשות משהו שונה מאפל והחדשות הטובות עבורנו הן שאפל עושה את זה מאוד קל עבורנו".

"ההבדל בין המודל של אפל למודל של גוגל הוא ברור. המודל של גוגל הוא פתוח לגמרי. כל אחד יכול לקחת את אנדרואיד, בחינם, ולעשות איתה מה שהוא רוצה. אפשר להוסיף כל סוג של אפליקציה, אפשר לבנות כל סוג של מודל עסקי על גביה ואפשר להוסיף חומרה. המודל של אפל הוא בדיוק ההיפך". כשנשאל שמידט בראיון איך גוגל תגיב לאייפד המוצלח של אפל, השיב שמידט: "אנחנו לא מגיבים".

שמידט, אגב, לא מרים ידיים סופית מכניסה נוספת לתחום החומרה כדי לקדם מערכת הפעלה אחרת - כרום OS - שאמורה לרוץ, בין היתר, על מחשבים ניידים. בתשובה לשאלה אם גוגל תשקול שיתופי פעולה עם יצרניות חומרה כדי להפיק מכשיר משותף, בדומה למה שנעשה בנקסוס וואן, ענה שמידט: "היו דיבורים על כך ויש כמה תוכניות במגירה. אבל קודם כל, אנחנו רוצים לראות כיצד מסתדרות החברות שכבר פועלות להשיק מכשירים עם המערכת הזו. אני לא מאמין שנצטרך את זה בסופו של דבר".

"צריך לעודד יזמים מטורפים כמו ג'ובס"

את הראיון סיכם שמידט בהתייחסות ליזמות העסקית באירופה בהשוואה לזו שבארה"ב. "השאלה הראשונה שצריך לשאול היא מי הם המייסדים של החברות הגלובליות? בדרך כלל אלה לארי אליסונים, סטיב ג'ובסים וביל גייטסים. שימו לב שאף אחד מהם לא מתאים למודל החינוך האירופי. אלה אנשים שנשרו מקולג'ים, אאוטסיידרים, גאונים מטורפים".

"צריכים להיות לכם טיפוסים כאלה, של יזמים מטורפים, ואתם חייבים לעודד אותם, שזה מה שאנחנו עושים באמריקה. חייב להיות לכם גם את ההון סיכון, שבאמת חייב להיות ב'סיכון' בשונה מהון אחר".

עוד הוסיף שמידט כי "אם אתם רוצים שיהיו לכם חברות גדולות, אתם חייבים להראות נכונות לתמוך ולעודד צמיחה של בעלי הון. זה אומר שתצטרכו לעזוב אותם לנפשם. קח את חבר שלי, סטיב ג'ובס, מה שהוא עשה באפל הוא סיפור מדהים. האם סיפור כזה יכול להתרחש גם בחברה אירופית?", הוא סיכם.