עכשיו זה רשמי: הוגשה הצעת חוק שתבטל את המושג "מעביד"

על פי ההצעה שגיבש נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, המילה מעביד תימחק מספר החוקים של ישראל ובמקומה תבוא המילה "מעסיק" ■ גם בבתי המשפט לא יוכלו להשתמש עוד במילה האסורה, שלדברי לין "שייכת לימים חשוכים"

לפני כשנה זה נראה היה כמו קוריוז, אולם הרעיון של נשיא איגוד לשכות המסחר מקבל היום תוקף רשמי: חברי הכנסת נחמן שי ורוברט אילטוב הגישו אתמול לכנסת את הצעת החוק שיזם לין, על פיה לא יעשה עוד שימוש במושג "מעבידים" ומעתה יאמרו כולם "מעסיקים".

זה לא אומר שעיתונאים או אחרים יקנסו אם לא יקפידו לומר מעסיקים, אולם המילים מעבידים ומעביד פשוט ימחקו מספר החוקים של מדינת ישראל, ובמקומם ייכתב מעסיק או מעסיקים. כך יעשה גם לגבי התקנות השונות של רשויות המדינה המתייחסות ליחסי העבודה במשק, ואילו בתי המשפט ובתי הדין בישראל לא יוכלו להשתמש יותר במילה "מעביד" לא בעל פה ולא בכתב.

"המונח 'מעביד' הינו אנכרוניסטי ושייך לימים חשוכים בהיסטוריה האנושית", הסביר היום אוריאל לין, שהוביל כאמור את היוזמה. "אסור לזלזל בכוחן של מילים, במשמעותן ובהשפעתן על עיצוב המציאות", הוא הוסיף. "שימוש כושל או שגוי במונחים אף יוצר אסוציאציות שליליות ועלול להעכיר את מהות היחסים שלא לצורך. הצעת החוק שהועלתה באיגוד לשכות המסחר, בראש ובראשונה תטיב עם כבודם של ציבור העובדים בישראל, שהינם, כידוע, עתירי זכויות".

חברי הכנסת שי ואילטוב הוסיפו עוד: "מטרת ההצעה להעביר מסר נורמטיבי של מערכת יחסים אחרת בין המעסיק לבין המועסק, המושתתת על כבוד הדדי, שיתוף פעולה ואיזון אינטרסים. השימוש במילים איננו סמנטי בלבד, יש לו השפעה תודעתית, והשלכות בשיח החברתי והכלכלי ועל יחסי העבודה במשק. ההצעה מבקשת למנוע שימוש במונח אנכרוניסטי, המטיל על המעסיקים צל כאילו היו ציבור של מנצלים".