האם יד2 שווה את מחירה הגבוה?

נאחל לאילן ישועה שגורל הרכש שבישל בחשאי חצי שנה לא יהיה כגורלו העגום של "מקושרים"

כבר שנה שמנכ"ל וואלה, אילן ישועה, שומר על שקט תעשייתי. בניגוד לקבוצת "ידיעות אחרונות", שבה השקט התקשורתי הוא ערך מובנה בתרבות החברה - עבור ישועה לא מדובר בדבר של מה בכך. אתמול התבררה הסיבה האמיתית לשתיקתו: ישועה בישל בחודשים האחרונים את עסקת האינטרנט המשמעותית ביותר בשנים האחרונות - רכישת השליטה ביד2, שנחשב לאתר הלוחות הגדול ביותר בישראל.

מלבד מחיר הרכישה הגבוה, זהו אחד האתרים הרווחיים והצומחים ביותר בזירה המקומית, שלא מצטיינת בשפע אתרים גדולים שמצליחים גם פיננסית. הרכישה עתידה לצאת לדרכה לאחר שיתוף-פעולה נרחב בין הצדדים, שאפשר לוואלה למצוא את הדרכים ליצירת סינרגיה אמיתית בין האתרים ולהמציא את הצידוקים המתאימים לבעלי המניות.

עסקה זו תהפוך גם את וואלה לשחקן מוביל בזירת הלוחות, ענף רווחי וצומח, ותסייע לה בתחרות הצמודה עם אתר ynet, המפעיל את אתר הלוחות winwin. בזירה משחק גם אתר "הומלס", אבל יד2 מוביל בפער ניכר על השחקנים האחרים. על כך לא הסכימה וואלה לוותר - גם אם זה דורש ממנה 117 מיליון שקל, כשההון העצמי שלה עומד על כ-99 מיליון שקל (נכון לרבעון הראשון 2010).

לצד היתרון הפרסומי הגלום ביד2, שמתבסס על מפרסמים קבועים ויכולות פילוח המאפשרים לוואלה להפסיק את ההישענות העיקרית שלה על פרסום דיספליי (באנרים) ולגוון את מקור ההכנסות שלה - יד2 הציגה גידול מרשים בהכנסות במהלך 2009, ושווי האתר כמעט והכפיל את עצמו בשנתיים האחרונות. היקף הרכישה מעיד על כך שבוואלה מאמינים כי מדובר בפרת מזומנים, לא פחות.

אתר יד2 גם חסין, במידה מסוימת, מהשפעתן המכרעת של שחקניות בינלאומיות כמו פייסבוק, גוגל ו-YouTube, שנכנסו לשוק המקומי בשנים האחרונות והתברגו במהרה בצמרת האתרים המובילים, על חשבונם של פורטלי התוכן המקומיים. קשה לדמיין את גוגל או את יאהו מקימות אתר לוחות מקומי בישראל, אולם אסור לשכוח שגם במקרה הזה מדובר בהימור, שאינו נטול סיכונים.

טרנד הרשתות החברתיות לא נסתר מעיני וואלה, שרכשה לפני כשנתיים 70% מ"מקושרים", בשווי של כ-13 מיליון שקל, אך נאלצה להתבונן מהצד בפייסבוק מושכת אליה את הגולשים הישראלים ואת תקציבי הפרסום ברשתות חברתיות, גם על חשבון "מקושרים". בוואלה מקווים שהפעם, גורל הרכישה יהיה טוב יותר.

יד2 ימשיך לצמוח?

ואולם, מעל הכל, רכישה זו מאפשרת לוואלה להתמודד עם האתגר העיקרי שלה - תקרת הזכוכית של שוק האינטרנט הישראלי. שיעור חדירת האינטרנט בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על כ-82%. המשמעות של נתון זה היא שאתרי האינטרנט הגדולים כבר לא יכולים להגדיל את מספר הגולשים שלהם באופן משמעותי, ושיעורי הצמיחה הגדולים כבר מאחוריהם. בהקשר זה, הפוטנציאל של יד2 קריטי לוואלה.

יד2 גם לא ידרוש מוואלה השקעה מאסיבית בפיתוח, שכן לא מדובר באתר שדורש השקעה בתוכן, ויד2 היא חברה רזה. אולם, פה קבור הכלב. עד היום האסטרטגיה של יד2 היתה לפרסם במשך כל השנה בסכומים גדולים, באינטרנט ובטלוויזיה - עובדה שסייעה לאתר להאיץ את קצב צמיחתו.

אסטרטגיה פרסומית זו, שונה מאוד מזו של וואלה. השאלה שנותרת היא האם וואלה תשכיל להמשיך ולפרסם את יד2, בעיקר לאור המשאבים הגדולים שמפנה לכך קבוצת "ידיעות אחרונות", המקדמת באופן מסיבי את winwin. אם לאו - ייתכן כי יד2 לא ימשיך לצמוח בשיעורים דומים ומחיר הרכישה לא יצדיק את עצמו.