ת"א נטתה לעליות בסיום: זרח זינקה 20%, אפריקה טיפסה 4.6%

אפי פיתוח הודיעה על פתיחת קניון רוסיה בדצמבר ■ הנהלת הבינלאומי מוכנה לדון עם העובדים השובתים ■ הבורסות באירופה ממשיכות לעלות ■ הערב תיפתח עונת הדו"חות בוול סטריט

המגמה המעורבת שאפיינה את המסחר באחד העם במהלך מרבית שעות המסחר, הפכה לחיובית יותר לקראת הסיום. בשוק מצפים הערב לפתיחת עונות הדו"חות בוול סטריט, עם פרסום דו"חותיה של אלקואה. המגמה החיובית המתמשכת בת"א כבר ימים ארוכים נהנתה היום מעלייה בשערו של מדד הנדל"ן כאשר גם מספר חברות חיפושי נפט וגז המשיכו לעורר עניין, לעומת זאת מדד מניות הבנקים בלט בירידה.

מחזורי המסחר בשבועות האחרונים בתל אביב היו מנומנמים למדי, ומגמה זו נמשכה גם היום, כאשר המחזור הסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל, זאת לאחר שבתקופה האחרונה נרשמו ימים עם מחזורים הנמוכים ממיליארד שקל. יש המאמינים כי סיום תקופת משחקי המונדיאל תחול עלייה מסויימת בפעילות הסוחרים בתל אביב. עם זאת, נציין כי תקופת הקיץ צדי שנה מתאפיינת בירידה בפעילות המשקיעים.

יש מועד לפתיחת "הקניון של רוסיה"

המסחר במניית אפריקה ישראל התנהל בעליות לאחר הודעת חברת הבת, אפי פיתוח אשר מרכזת את פעילות הנדל"ן של הקבוצה ברוסיה, כי תפתח את קניון Mall of Russia במוסקבה בשבוע הראשון של חודש דצמבר. הקניון במוסקבה הוא פרויקט הדגל של אפי פיתוח ושל אפריקה ישראל שבבעלות איש העסקים לב לבייב. החברה מסרה היום, כי 70-75% משטחי הקניון יהיו מושכרים בעת פתיחת הקניון, קרי שיפור משמעותי לעומת 55% נכון לסוף הרבעון הראשון.

מניות הבנקים התממשו היום לאחר יום מצויין אמש בו התחזקו ביותר מ-2%. מניית הבינלאומי נסחרה על רקע המשך המו"מ בין ההנהלה לבין העובדים בהתאם להתאם לדרישת בית הדין לעבודה מאמש, שדחה את בקשת ההנהלה להוציא צו מניעה לשובתים. הפעילות בבנק וכן בבנק אוצר החייל משובשת מזה כחודש בשל צעדי המחאה.

בבנק אגוד נאלצו להתמודד עם הצהרת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לפיה החל לבדוק את הבונוסים החריגים בבנק, כפי שפורסם אמש ב"גלובס". בנק ישראל ידרוש מדירקטוריון אגוד הסברים לגבי הבונוס שמבקש לקבל היו"ר, זאב אבלס, ולגבי הבונוסים החריגים שאושרו למנכ"ל, חיים פרייליכמן, ולחברי ההנהלה הבכירים. הבונוסים אושרו למרות אי העמידה ברף התשואה על ההון המינימלי שנקבע בהסכם ההעסקה של בכירי הבנק. שיעור הבונוסים למנכ"ל וליו"ר הוא 1% מהרווח הנקי (לכל אחד) השנתי של הבנק. מבנק אגוד נמסר בתגובה, כי "הבנק מקבל החלטות על ידי הגורמים המוסמכים לכך בהתאם להוראות הדין, וכך גם לעניין המענקים. הבנק מקיים קשר שוטף עם נציגי הפיקוח על הבנקים במהלך העסקים הרגיל בכל נושא שהוא".

אנליסט הפארמה והביומד של הראל פיננסים העריך היום בשיחה עם "גלובס" כי הסיכון לקמהדע בעקבות המחקר הדני שפורסם הוא אפסי, כהגדרתו. סטיבן טפר טען כי "הבעיה המרכזית היא ששני המחקרים עליהם התבסס המחקר הדני, קבעו מלכתחילה כי לא צפוי כל שינוי במדד תפקודי הריאה". עוד העריך טפר כי "הבלגן עם פרסום המחקר הדני דווקא עשוי לעזור לחברה".

ברקליס קפיטל פירסמו היום סקירה על חברת כי"ל בה קבעו כי תנאי הרקע בשוק האשלג מעניקים לה עדיפות לכי"ל. "בהתבסס על מומחים בתעשייה ועל הבדיקות שערכנו, ניתן לאפיין את השוק כבעל עוצמה גבוהה אך עדיין לא בשיאו וככזה שהמחירים בו יציבים, אך לא עולים במהירות", נכתב בסקירה, בה נטען כי בשל מעורבותה של כי"ל בתחומי פעילות נוספים מלבד הדשנים - היא מצוייה כעת בעמדה טובה במיוחד.

בזק חוטפת הורדת המלצה

מנגד, הורידו כלכלני כלל פיננסים את ההמלצה למניית בזק ל"תשואת שוק" מ"תשואת יתר" ואת מחיר היעד ל-9.7 שקלים למניה לעומת מחיר יעד קודם של 10.4 שקלים למניה. זאת לאור הערכה כי ענקית התקשורת לא תוכל להיחלץ ללא פגע מהשינוי בדמי הקישוריות וכי הורדת הציפיות מפלאפון, משנת 2011 והלאה, פוגעת במנוע הצמיחה המרכזי של החברה ובמחיר היעד.

מניית טאואר הוסיפה לרכז עניין לאחר שאמש הוסיפה 4.4% בעקבות הודעה על הסכם מחייב עם בעלי אגרות החוב המוסדיים בארה"ב, לפיו כ-80 מיליון דולר של אגרות החוב להמרה הנוכחיות שלה שאמורות היו להיפרע בשנה הבאה יוחלפו באגרות חוב חדשות, לא-המירות למניות, לטווח ארוך, שיעמדו לפירעון לא לפני אמצע שנת 2015.

ההפסדים ברבעונים האחרונים של חברת רבינטקס הביאו את החברה לבצע שורת צעדי התייעלות, אשר במסגרתם יעברו עובדי החברה במפעל הייצור בבית שאן לשבוע עבודה מקוצר במהלך החודשים הקרובים, כך נודע ל"גלובס". עיקר פעילותה של רבינטקס, הנמצאת בשליטת אינספייר של אבירם ורטהיים, מרוכזת בחברת הבת האמריקנית ברטק, העוסקת במיגון רכבים צבאיים, והייתה אחראית לכ-76% מהכנסות רבינטקס בשנת 2009.

חברת ביוליין הודיעה הבוקר כי החליטה להתקדם בתהליך להנפקה ורישום מניותיה בבורסת הנאסד"ק שבארה"ב, ובכוונתה לזמן אסיפה כללית לאישור מספר פעולות הכפופות לרישום כאמור. החברה כבר החלה להיערך לתהליך ההנפקה ובמסגרת זו הגישה לרשות ניירות ערך האמריקאנית מסמכי רישום באופן לא פומבי. טרם הובהר עיתוי ההנפקה או היקפה

אקסלנז ביוסיינס הודיעה היום כי מנהל התרופות והמזון האמריקאי, ה-FDA, דחה את בקשתה להתחיל בשיווק מכשיר מתוצרתה שנועד לבדוק נזג שנגרם לכבד. ה-FDA דרש מהחברה לבצע ניסויים קליניים משלימים ולהוכיח כי למוצר ערך מוסף לעבר למוצרים הקיימים והמאושרים שבהם כבר עושים רופאים שימוש.

ואחרונה חביבה היא השותפות זרח שזינקה במחזור גבוה. הבוקר דיווחה השותפות לבורסה כי בכוונתה להתחיל במהלך אוגוסט הקרוב בהפקה מסחרית של הנפט באתר קידוח אמונה-1. זרח תאחסן את הנפט שיופק ב-2 מיכלי אגירה בנפח של 200 אלף ליטר באיזור התעשייה באשדוד.

[לאתר המעו"ף]