כיצד הפכה קסם תעודות סל למונופול בתעודות הממונפות?

השתהות רשות ניירות ערך והבורסה בטיפול בתעודות הסל הממונפות המתבססות על מנגנון יומי, גרמה לכך שקסם, חברת תעודות הסל הגדולה ביותר, פועלת כמונופול בתחום כבר למעלה משנה וחצי

השתהות רשות ניירות ערך והבורסה בטיפול בתעודות הסל הממונפות המתבססות על מנגנון יומי, גרמה לכך שקסם, חברת תעודות הסל הגדולה ביותר, פועלת כמונופול בתחום כבר למעלה משנה וחצי.

קסם היא היחידה בשוק שמנהלת תעודות סל ממונפות פי 3 יומי על מדד המעו"ף ומדד תל אביב 100, ותעודות אלה מנהלות נכסים בהיקף של 300 מיליון שקל. הבלעדיות של קסם נוצרה לאחר שבתחילת 2009, הבורסה והרשות אסרו על הנפקת תעודות חדשות מן הסוג הזה, עקב תקלות שהן גרמו למסחר במהלך 2008. התעודות הממונפות במנגנון יומי שכבר פעלו, המשיכו לפעול לפי תקנות זמניות, שפקעו כבר לפני למעלה משנה ולא חודשו.

בניגוד לשאר חברות תעודות סל שנמנעו מלהנפיק תעודות אלה, בין היתר בשל המורכבות בניהולן, קסם ניצלה את חלון ההזדמנויות והנפיקה שלוש תעודות כאלה: קסם מעו"ף אגרסיבית פי 3, קסם שורט מעו"ף פי 3, וקסם שורט ת"א 100 פי 3 יומי. אלו מנהלות, כאמור, כ-300 מיליון שקל.

המצב כעת הוא שלא ניתן להנפיק תעודות חדשות, אך מנגד לא ניתן לכפות על קסם לפדות את התעודות שלה שכבר פעילות, וכך נוצר המונופול שלה בתחום.

התעודות מן הסוג הזה נחשבות לפופולאריות בקרב המשקיעים הספקולנטים, והן מרכזות כ-80% מהמסחר היומי הכולל בתעודות סל. גורמים בשוק אף העריכו כי נתח משמעותי מהכנסותיה של קסם נובע מתעודות אלה, שדורשות מיומנות מסחר גבוהה. יצוין, כי קסם מנהלת גם תעודות הממונפות פי 2 על מדדים שונים, וכך גם תכלית, השחקנית השנייה בגודלה בשוק, אולם התעודות הללו לא מרכזות פעילות מסחר כה משמעותית.

לרגולטורים אין את הכלים

כבר במהלך 2008 הבינו הבורסה בניהול אסתר לבנון, ורשות ני"ע בראשות זוהר גושן, כי אלו תעודות שלמעשה "מכשכשות בכלב", ולא רק עוקבות אחרי המדדים, אלא גם יוצרות בהם תנודות חדות. לכן החליטו שם לבחון מחדש אם הן מתאימות בכלל לשוק הישראלי.

גם מצב בו לשחקן אחד יתרון על פני שאר השוק אינו נוח לרשות, אולם אין לה כלים רגולטוריים - כגון מתן הוראה לבצע פדיון כפוי - לשנותו. מבחינה זאת גם מצב הבורסה דומה, ומשם נמסר היום כי "לבורסה אין כיום סמכות למחוק תעודות סל הנסחרות בה".

בגלל מורכבות התעודות הנושא עדיין נבחן ברשות ובבורסה, וכנראה שייפתר במסגרת ההסדרה הכוללת שמבצעת הרשות בענף תעודות הסל. זה לא צפוי לקרות בזמן הקרוב, כך שהמונופול של קסם בתחום צפוי להישמר.

[לאתר תעודות סל ו-ETF's]