אולטימטום אמריקני לירדן: שת"פ עם ישראל או שהסיוע ייפסק

ארה"ב מאיימת להפסיק את הסיוע הכלכלי לירדן, אם המדינה תמשיך לפתח את תוכנית הגרעין שלה ללא תיאום עם מדינת ישראל ■ לאחר 6 חודשי שיחות, ממשיכה ירדן לסרב לדרישה הישראלית לשתף פעולה בכריית האורניום הירדני

ארה"ב מאיימת להפסיק את הסיוע הכלכלי לירדן, אם המדינה תמשיך לפתח את תוכנית הגרעין שלה ללא תיאום עם מדינת ישראל, כך מתפרסם היום באתר Al Bawaba.

לאחר 6 חודשים של שיחות, ממשיכה ירדן לסרב לדרישה הישראלית לשתף פעולה בכריית האורניום הנמצא בתחומי ירדן, והיא אינה עומדת בהבטחות שנתנה לארה"ב בעניין פרויקט הגרעין שלה.

בחודש שעבר, האשימה הממשלה הירדנית את ישראל כי היא חותרת תחת מאמציה ליצירת תוכנית גרעין למטרות שלום. אז אמר המלך עבדאללה כי על ישראל "להיות עסוקה בענייניה".

בשנת 2007, לפחות 65 אלף טון של אורניום נמצאו במדבר הירדני, בכך הפכה ירדן לאחת המדינות ששבבעלותה אחד ממרבצי ה אורניום הגדולים בעולם. היסוד הרדיואקטיבי יאפשר לממלכה לייצר חלק ניכר מתצרוכת החשמל שלה ולייצא חשמל גם למדינות השכנות לה.

ירדן נשענת על סיוע אמריקני והפסקתו תפגע בצורה קשה בתקציב הגרעוני של הממלכה. במחצית הראשונה של השנה נתנה ארה"ב לירדן סיוע בסך של כ-665 מיליון דולר, מהם 360 מיליון דולר כסיוע כלכלי ו-300 מיליון דולר כסיוע צבאי, כך לפי דבריו של שר התיכנון הירדני , ג'אפר אבו חסן.

הגדלת הסיוע עליו חתמו ארה"ב וירדן בשנה שעברה, מיועד לעזור לירדן להתמודד עם האתגרים הכלכליים והחברתיים במדינה, כמו גם להגביר את בטחונה הלאומי. וושינגטון הגדילה את חבילת הסיוע לירדן לתקופה של 4 שנים.

האולטימטום שהציבה ארה"ב לירדן בא ימים ספורים לאחר שמזכירת המדינה האמריקנית, הילארי קלינטון נפגשה עם שר החוץ הירדני, נאסר ג'ודאה והציגה בפניו חזית אחידה של הממשל לתקווה לשיחות ישירות בין ישראל לפלסטינים בעתיד הקרוב.