הפרקליטות: נוטים לערער בתיק הנגבי, נשקול לדרוש מאסר וקלון

הנגבי הורשע בעדות שקר - אך זוכה משוחד בחירות, מירמה והפרת אמונים ■ עו"ד אברבנאל: "העובדה שהשופטים הסכימו על הממצאים העובדתיים, ונחלקו רק במסקנות המשפטיות, מחזקת את הנטייה להגיש ערעור"

הפרקליטות נוטה להגיש ערעור על הכרעת דינו של ח"כ צחי הנגבי, ובנוסף תישקל בשבועות הקרובים האפשרות לדרוש מבית המשפט להטיל מאסר בפועל על הנגבי בשל הרשעתו בעדות שקר וכן לדרוש קביעה כי במעשיו יש קלון - כך אמר היום (ג') פרקליט מחוז ירושלים, עו"ד אלי אברבנאל, ל"גלובס", שעות אחדות לאחר מתן הכרעת הדין בתיק הנגבי.

לדבריו, העובדה שהשופטים הסכימו בדבר הממצאים העובדתיים, ונחלקו רק במסקנות המשפטיות, מחזקת את הנטייה "לשקול בחיוב הגשת ערעור. עצם מגוון הדעות, חשיבות הנושא והצורך בבירור מלא של העניין פועלים בהחלט לכיוון הזה", אומר אברבנאל. "נשקול את הנושא בשיא הרצינות - זה לא ייסגר ברמת המחוז אלא בפרקליטות המדינה".

הקביעה הנורמטיבית החשובה, לדברי פרקליט המחוז, היא בכך "שמינויים פוליטיים מהווים בתנאים מסוימים עבירה פלילית. היום זה נראה מובן מאליו, אבל שמענו הרבה דעות אחרות, שהסתייגו מהרעיון הזה של להכניס את נושא המינויים לרטוריקה הפלילית".

לדבריו, "בעניין הזה היתה לנו הצלחה. בית המשפט קבע כי מינויים פוליטיים סדרתיים יכולה להוות עבירה פלילית, וכן שבמקרה שלפנינו כך היה. עד כאן לעניין קורת-הרוח. אבל ברור שבסופו של יום יש גם אכזבה, לאור השורה התחתונה של הזיכוי של הנגבי מעבירת המירמה והפרת האמונים ושוחד הבחירות. ברור שאנחנו לא שבעי-רצון".

באשר לסיכוי הפרקליטות בערעור, אברבנאל מגלה גישה אופטימית. "ההחלטה על זיכוי בפרשה הזו היא די שבירה", הוא אומר, "די בכך שדעתו של אחד השופטים שזיכה בגלל הגנה מן הצדק תשתנה, או שערכאת הערעור תחשוב שהיא אינה נכונה - כדי שההחלטה בעניין ההגנה מן הצדק תשתנה ותהיה פה הרשעה".

לדבריו, "בעניין הזה יש לנו הרבה מה לומר, ויכול להיות שגם נאמר זאת בהמשך. למיטב הבנתנו, אנחנו לא נמצאים בסיטואציה טיפוסית של הגנה מן הצדק, כי אי-אפשר לומר שעניין המינויים הוא חידוש שנולד בלשכת היועץ המשפטי. מדובר באמת משפטית פשוטה וברורה, של איסור לפעול בניגוד עניינים. הטענה שהיה צורך להזהיר קודם לכן את הנגבי היא קשה בעינינו".

פרקליט המחוז מציין כי כעת, לאחר הכרעת הדין, תישקל בפרקליטות העמדה שתציג התביעה בשלב הטיעונים לעונש, הן לעניין חומרת הענישה שתידרש והן לעניין הקלון.

"יש הרבה זיקות בין העבירה שבה הנגבי הורשע - עדות שקר - לבין קלון, ולכן נשקול ברצינות גמורה את עניין", אמר אברבנאל. "מדובר בעבירה חמורה מאוד, שאין בה את הייחוד והמורכבות שיש בנושא המינויים הפוליטיים. זו עבירה פשוטה וברורה, היא לא נעברה באקראי".

"בעניין הנורמה העונשית עליה", אמר אברבנאל בתשובה לשאלת "גלובס", "אני לא יכול לומר שאוטומטית מטילים עליה מאסר בפועל, אבל לא יכול להוציא מכלל אפשרות שנבקש מאסר בפועל, כמו גם אפשרות שנדרוש עונש קל יותר".