לא קל להיות טלפון חכם

אחרי התקפלות רבתי של מיטב היצרניות, מישהו מוכן לקום ולחזות את עתיד 'מודו' הישראלי?

תקופה של בשורות רעות עוברת על ענף הטלפונים החכמים. החודש, במשך כשבוע ימים, הודיעו ארבע יצרניות על יציאה - ברמה כזו או אחרת - מעסקי הטלפונים הניידים. מיקרוסופט הודיעה על הפסקת מכשירי ה-Kin שלה - חודשיים לאחר שהושקו; גוגל בישרה שלא תוציא גרסה שנייה ל-Nexus One; גם T-Mobile אמרה כי תחסל את הטלפון Sidekick; ואמבלייז מובייל הישראלית הצהירה כי היא כבר לא תוציא את הטלפון שלה, First Else, ארבעה חודשים לאחר שהוצג בכנס הסלולר העולמי בברצלונה.

גמגום בשפה הפינית

האם זה סתם צירוף מקרים, או שמא תחילת חופשת הקיץ היא תקופה רגישה במיוחד ליצרני הטלפונים הסלולריים? אמנם ארבעת החברות לא נמנות על השורה הראשונה של שוק יצרניות הסלולר (למרות הכוונות של חלקן להימנות בין המובילות), אבל גם נוקיה הפינית, החברה המובילה עם נתח של כ-37% מהשוק ב-2009, הודיעה בחודש שעבר כי הצרות הגיעו גם אליה.

ענקית הסלולר הפינית בישרה כי לא תעמוד בתחזיות ההכנסות והרווחיות של סגמנט ההתקנים, לאחר שהודיעה בחודש אפריל על דחיית ההשקה של מערכת ההפעלה סימביאן 3 ועל הפחתה של שיעורי הרווחיות בשנה הקרובה. הגמגום בהשקת המוצרים והתוצאות הנלוות מצד הרווחיות, עלו לחברה באיבוד של 40% משוויה - ל-32 מיליארד דולר כיום, בתוך פחות מחודשיים.

נוקיה מאחרת ברעיונות

בבנק ההשקעות מריל לינץ' אמנם הורידו את מחיר היעד של המניה, אבל צופים לחברה עתיד חיובי. נוקיה, כך טוענים, מאז ומעולם איחרה עם "רעיונות חדשים", אבל חזרה לעצמה כשעברה לייצור המוני. כעת, מעריכים בבנק ההשקעות, נוקיה נדרשת לכמות גדולה של מוצרים "טובים מספיק", אך לא בהכרח מנצחים.

החברה צפויה למכור השנה 98 מיליון טלפונים חכמים, מה שיעביר אותה לראשונה בתולדותיה להכנסות גבוהות יותר מטלפונים חכמים - שנמכרים בסכומים גבוהים יותר - מאשר מטלפונים רגילים. בשנה הבאה, הפער בהכנסות משני הסגמנטים יהפוך למשמעותי, ובהתאם תעלה גם הרווחיות.

מה שהביא בסופו של דבר להוצאת גוגל ומיקרוסופט מהשוק, נכון לעכשיו, זה הקומודטיזציה המהירה של הטלפונים החכמים. בנוקיה הבינו שבשוק הסלולר צריך לעבוד יותר חכם, וראש חטיבת הטלפונים החכמים החדש שלה, אנסי וניוקי, כתב בבלוג כי בחברה החלו "להשיב מלחמה" במטרה להוביל את שוק הטלפונים החכמים.

המצב בשוק מעורר גם סימן שאלה גדול מעל לפעילויות אחרות בשוק, כאלה שאין להן את הפריבילגיות של נוקיה. "רוח קרב" לא תספיק לחברות שהיקף התפוצה שלהן נמוך בהרבה. במצב כזה, האם מישהו מוכן כרגע להמר על עתידה של מודו הישראלית בשוק הסלולר?