דוד אבנר: "מה שמשרד התקשורת רוצה לעשות זו הלאמה"

מנכ"ל פרטנר בדיון בוועדת הכלכלה על הרפורמות בשוק התקשורת: "לא אתן למישהו להיכנס לי אל הבית ולקחת לי חדר" ■ ח"כ אקוניס למנכ"לי הסלולר: "במשטר טוטליטארי אתם לא הייתם קיימים. מופעלים עלינו לחצים כבדים"

"מה שמשרד התקשורת רוצה לעשות זו הלאמה", כך אמר היום (ג') דוד אבנר מנכ"ל חברת הסלולר פרטנר בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת על הרפורמות בשוק התקשורת שמתכנן השר משה כחלון.

בוועדה התקיים דיון סוער על הגברת התחרות בשוק הסלולר, בהשתתפות בכירי החברות הסלולריות. לצד אבנר מפרנטר נכח גם מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא. חברות הסלולר דיברו על כוונת משרד התקשורת להכנסת מפעיל נוסף לשוק ועל הפחתת הקישוריות, וטענו כי הן לא נגד הגברת התחרות.

"אף אחד מאיתנו לא מתנגד להכנסת מפעיל רביעי, אולם יש לנו התנגדות שהמדינה תסבסד את המהלך הזה ותיתן לאותה חברה תדרים בחינם", אמר שפירא. "אין לי התנגדות למפעיל וירטואלי, אולם יש לי התנגדות שהמדינה תתערב בנושא המחירים ביני לאותו מפעיל".

"אני בעד תחרות, אבל לא אתן למישהו להיכנס אליי הביתה ולקחת חדר", אמר דוד אבנר. "אין לי בעיה להכניס מישהו שישכור את החדר שלי, אבל אני ממש לא אתן אותו בחינם", לדבריו.

עמוס שפירא: אני לא קונס את הלקוחות שלי

בדיון דיברו גם על מסלולי ההתחייבות שהחברות דורשות מלקוחותיהם, ועל החיובים הגבוהים שהן מבצעות אם הלקוחות שלהן בוחרים לא להתחייב. עדן בר-טל מנכ"ל משרד התקשורת שהיה בתפקיד הרגולטור בדיון, קרא למהלך שהחברות מבצעות קנסות ועורר את זעמו של שפירא: "אני לא קונס את הלקוחות שלי, אני נותן להם אפשרות להתחייב ולקבל הנחות. זו דמגוגיה להגיד שאני קונס את הלקוחות שלי".

יו"ר ועדת הכלכלה, אופיר אקוניס, אמר כי "מופעלים עלינו לחצים כבדים וחברות הסלולר ומטייקונים וטייקונים בהתהוות, ומקורבים אליהן בנושא, ואנחנו מתייחסים לרפורמות בכובד ראש. תמיד אמרו, לפני כל רפורמה חדשה, שהיא תגרום לקריסה על אותו שוק. אם היו שואלים בזמנו את פלאפון מה יקרה אם יכניסו את סלקום, הם היו אומרים שהם היו קורסים".

בר טל, אמר שהמשרד פועל בצורה נחרצת בשוק הסלולר, כי מלפני שנתיים יש רווחיות גבוהה למפעילות הסלולר בישראל בהשוואה בעולם. "יש חסר בתחרות בחלקים משמעותיים בשוק. אם הייתה תחרות, החברות לא היו משתמשות באמצעים של קנסות יציאה".

לדברי שפירא, מיליון לקוחות עוזבים את חברות הסלולר מדי שנה. "אני הייתי בשוק החיתולים ובחברת תעופה, שם לקוחות לא מחליפים את החברה שלהם כל כך הרבה מדי שנה".

"משטר טוטליטארי"

לדברי דוד אבנר, "קביעת המחירים בינינו למפעיל וירטואלי משמעותו משטר טוטליטארי. רק בהלאמה הם יכולים להיכנס לכיסי ולקחת לי משהו שקניתי כדין". אקוניס הגיב: "במשטר טוטליטארי אתם לא הייתם קיימים".

ח"כ שמאלוב-ברקוביץ הגיבה גם על הידיעות על פגישתה לאחרונה עם אילן בן דב, בעל השליטה בפרטנר "כל ניסיון לפגוע ביושרי, לא תגרום לי להסתיר את עצמי. אני לא אפחד להיפגש עם כל גורם במדינה, למען קידום האמת לזכות הציבור לדעת". שמאלוב-ברקוביץ העלתה ספקות בנוגע למהלכי משרד התקשורת: "הרפורמות עלולות לרסק תעשייה שלמה, המעסיקה אלפי עובדים".

"הדרך היחידה של חברה חדשה היא להתחרות על מחיר", אמר בר טל, "חברה חדשה לא תוכל להצליח אם פועלת באותה טכנולוגיה ובאותו מחיר". שפירא אמר כי "הורדת קישוריות הגומלין תשפיע לרעה על הלקוח הסופי", ואבנר סיכם: "הלקוח הפרטי ישלם יותר".

על שולחן הוועדה עלו בקשות לדיון מהיר של חברי הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ, מנחם אליעזר מוזס וחמד עמאר, שביקשו להגן על הצרכנים מפגיעה אפשרית שתיווצר לכאורה מהפחתת דמי הקישוריות, אם חברות הסלולר יעלו דווקא את תעריף זמן האוויר או את התשלום עבור שירות אחר, כדי לפצות עצמן על אובדן הכנסות מהמהלכים של כחלון.

שר התקשורת במירס

שר התקשורת כחלון ביקר היום בבוקר גם בחברת מירס ושמע מהמנכ"ל אברשה בורשטין, על התכניות העתידיות של החברה בבעלות החדשה, תחת קבוצת אלטיס של פטריק דרהי. "החברה עתידה לפרוס בקרוב את תשתית הרשת החדשה ובמקביל מתחייבת לשימור ותחזוקת תשתית ה- iDen (טכנולוגיית הרשת שלה, צ.ה) לעוד 7 שנים לכל הפחות ", אמר בורשטין. כחלון אמר שהוא מאמין שחברת מירס יכולה לשכפל את הצלחתה במגזר החרדי ובמגזר העסקי לטובת הגברת התחרות גם במגזר הפרטי.

פטריק דרהי, שרכש לפני כחודשיים את מירס ממוטורולה, אמר לשרי: "מירס מוכנה היום יותר מתמיד להוביל לתחרות אמיתית וראויה בשוק הסלולר. עם הקמת התשתיות הטכנולוגיות המתקדמות בעתיד הקרוב, תוכל מירס להציע לכל מנויי הסלולר תקשורת ניידת בפס רחב".

כידוע, חברת מירס ממתינה למכרז התדרים של משרד התקשורת אשר אמור לצאת לדרך באוקטובר השנה. בורשטין ניצל את ביקורו של השר כדי להבהיר עד חשוב להוציא אל הפועל את המכרז בהקדם האפשרי והביע את תמיכתו בצעדים שהשר מוביל להורדה משמעותית בדמי הקישוריות, נדידה פנים ארצית והקלות בנושאי תכנון ובנייה למפעיל חדש.