האוליגרכים הרוסים מסוכסכים על חב' הכרייה הגדולה במדינה

מנייתה של נורילסק ניקל, מפיקת הניקל הגדולה בעולם נחתכה ל-11% על רקע הסכסוך בין דריפסקה לפוטאנין על אופן השימוש ביתרות המזומנים של החברה בסך 14.5 מיליארד דולר

מאבק בין המיליארדרים הרוסים המחזיקים בחברת הכרייה הגדולה ברוסיה, נורילסק ניקל, על אופן השימוש ביתרות המזומנים של החברה בסך 14.5 מיליארד דולר, פוגע בערכה של נורילסק מאחר שהוא מסיח את הדעת מצמיחתה.

המאבק בין יונייטד רוסאל, חברת האלומיניום שבשליטת אולג דריפסקה, לבין אינטרוס הולדינס של ולדימיר פוטאנין, שכל אחת מהן מחזיקה ב-25% מנורילסק, החל ב-2008. הוא ניצת מחדש בחודש שעבר בגלל בחירות שנויות במחלוקת למועצת המנהלים, וגרר את המניה לירידה של 11% ב-3 ימים.

דריפסקה ופוטאנין חלוקים על הדרך להוציא את הכסף שנורילסק צפויה להניב עד 2012 . דריפסקה מעוניין בחלוקת דיבידנדים ואילו פוטאנין מעדיף לרכוש יותר מניות מהציבור, לפי סקירה שפרסם בנק ההשקעות אלפא לפני כשבועיים.

"ההתמקדות של ההנהלה הופרעה בגלל ההצגה הצדדית הזו", אומר שארל מלאן, מנהל תיקים בקרן ואן אק גלובל הארד אסטס שמחזיקה במניות נורילסק. "לא בטוח מה תהיה התוצאה של המריבה הזו. היא חייבת להיפתר כי היא מזיקה לאינטרסים של בעלי מניות המיעוט".

נורילסק, מפיקת הניקל הגדולה בעולם, מצויה במקום ה-307 מבין 352 חברות הכרייה והמתכות הבורסאיות בעולם במונחי מכפיל הרווח שלה, היחס בין מחיר המניה והרווח החזוי למניה השנה. שווי הפעילות שלה (שווי שוק בתוספת חוב נטו) ביחס לרווח ה-ebitda ב-12 החודשים האחרונים, מכפיל הפעילות, הוא 6.37. למפיקת הניקל השנייה בעולם, Vale, יש מכפיל פעילות של 11.48. אנגלו-אמריקן נסחרת במכפיל של 8.71 וריו טינטו נסחרת במכפיל פעילות של 8.07.

רוסאל, חברת האלומיניום שבשליטת דריפסקה, מבקשת את התמיכה של בעלי מניות נוספים בהצבעה חוזרת למועצת המנהלים, לאחר שבהצבעה שהיתה ב-28 ביוני היא זכתה בפחות נציגים מאשר אינטרוס כתוצאה ממניפולציה, לטענתה.

9 מיליארד אבודים

להערכת כמה משקיעים, ללא העימות בין שני בעלי העניין הגדולים, שווי השוק של נורילסק היה היום גבוה ב-30% או 9 מיליארד דולר, בהנחה שמחירי המתכות יחזיקו מעמד. אינטרוס ורוסאל מאשימות זו את זו בשימוש בנורילסק לצרכיהן. רוסאל, עם 12 מיליארד דולר של חובות, מוכנה להקריב את התפתחותה ארוכת הטווח של נוריסלק לטובת מזומנים מהירים או דיבידנדים, אומר בוגרוב.

רוסאל מצידה אומרת שאינטרוס השתמשה בנורילסק ב-2008 כדי לקנות נכסי אנרגיה שהיא לא היתה זקוקה להם, ולאחר מכן עתרה לפשיטת רגל. היא מודאגת שהתרחיש הזה יחזור על עצמו.