המדריך למטייל המנווט: איך הכי כדאי לנווט כשנמצאים בחו"ל?

הניווט בחו"ל הפך לפשוט מאי-פעם, החלק המסובך הוא לבחור איך ■ מבדיקת "גלובס" עולה כי רכישת GPS ומפות בארץ לרוב משתלמת יותר מניווט דרך הטלפון הסלולרי או משימוש במכשיר המצורף לרכב שכור בתוספת תשלום

שורה של אפשרויות ניווט עומדות לפני המטיילים בחו"ל - להשתמש במכשיר הניווט שכבר יש ברשותם, לשכור מכשיר ניווט מחברת השכרת הרכב, או לנצל את שירותי הניווט הסלולריים שמציעות חברות הסלולר. מה עדיף?

אם יש לכם כבר מכשיר GPS, אין ספק שלא כדאי לשכור מכשיר מחברת השכרת הרכב או להשתמש בשירותי הניווט של סלקום או פלאפון, מכיוון שבמחיר דומה אתם כבר יכולים לרכוש מפות. מצד שני, אם אתם לא מתכננים לחזור ליעד הזה, אולי עדיף ליהנות מהמחיר הנמוך במקצת בסלולריים.

אם אין לכם מכשיר GPS ואתם רוצים להתחיל לנווט גם בישראל, זאת הזדמנות מצוינת לרכוש GPS, כי יש סיכוי שתקבלו מבצע שגם יכלול את המפות של מדינת היעד שלכם.

ניווט בסלולרי: התחרות הורידה את המחירים

היתרון הגדול בניווט באמצעות הטלפון הסלולרי הוא שהוא לא מחייב קניית מכשיר ייעודי לצורך הטיול, והמפות שלו כבר מעודכנות לארה"ב וחלק ממדינות אירופה.

איפה החיסרון? בעלויות, מכיוון שהשימוש בתוכנת ה-GPS בטלפון מחייבת שימוש בתעבורת נתונים (דאטה), מה שמגיע במקרים רבים למחירים גבוהים מאוד.

חברות הסלולר מציעות חבילות שונות שחותכות את העלויות. פלאפון השיקה לפני תקופה קצרה את שירות הניווט הסלולרי שלה גם לשימוש בחו"ל. השירות הפועל על תוכנת הניווט של חברת טלמפ הישראלית מציע מפות בעברית של ארה"ב ואירופה. עלות השירות בחו"ל: 200 שקל ל-10 ימים, כולל חבילת גלישה ללא הגבלה שמיועדת לניווט בלבד.

מלבד פלאפון, גם סלקום מציעה שירות ניווט בחו"ל הפועל על התוכנה של טלמפ, אולם כאן המשתמש צריך לשלם עבור חבילת גלישה המוגבלת בתעבורת נתונים. חבילה בנפח של 10 מגה עולה 100 שקל, החבילה הבינונית עולה 220 שקל והיא מכילה 25 מגה, והחבילה הכי יקרה בנפח 70 מגה עולה 500 שקל.

החבילות מוגבלות לשבועיים, וקשה להעריך לכמה ניווטים הם יספיקו מכיוון שזה תלוי מה אורך המסלול. החבילה הכי זולה של סלקום תכריח אתכם להיות עם היד על הדופק כדי שלא תסיימו אותה. החבילות היקרות יותר אמורות להספיק לכם לטיול של שבועיים ללא שום בעיה מיוחדת.

בכל אופן, החבילה הכי קטנה אמורה להספיק על-פי אתר סלקום לעד 20 ניווטים. פרטנר ומירס לא מציעות שירותי ניווט בחו"ל.

מי שלא רוצה לרכוש חבילה המוגבלת בזמן מהמפעילה הסלולרית ויש לו מכשיר נוקיה עם GPS, יכול להשתמש בתוכנת הניווט של המכשיר בחו"ל. התוכנה של נוקיה - Ovi Maps - זמינה במדינות רבות בעולם והיא ניתנת בחינם.

מכיוון שהתוכנה מתבססת על מפות היורדות בזמן אמת למכשיר דרך הרשת הסלולרית, מה שיכול לגרום לעלויות גבוהות במיוחד, בנוקיה מאפשרים להוריד את המפות למדינת היעד במחשב בבית ולהעביר אותם לכרטיס הזיכרון.

בשביל שהמכשיר יזהה במהירות את נקודת הציון שלכם, הוא ישתמש בתעבורת נתונים מינימלית, אולם אם אתם גם רוצים לחסוך כאן, ניתן לבטל את השימוש הזה ולחכות דקות בודדות עד שהמכשיר יאתר את הלוויינים באופן עצמאי.

11
 11

רכב שכור עם מכשיר ניווט: לרוב הממשק אינו בעברית

אופציה אידיאלית מאוד, למי שלא מחזיק מכשיר ניווט או לא רוצה להשקיע ברכישה של מפות למדינה היעד שלו, היא לשכור את ה-GPS מהחברה שבה הוא שוכר את הרכב.

עלויות השכרת GPS בחברות הרכב משתנות בהתאם למדינה שאתם נוסעים אליה. באיטליה והולנד, למשל, תשלמו בהרץ 70 שקל ליום, 323 שקל לשבוע ו-1,038 שקל לחודש. באותן מדינות בחברת אוויס אתם תשלמו 60 שקל ליום, 417 שקל לשבוע, כאשר במקרה של איטליה תשלמו מקסימום 596 שקל לחודש ובהולנד עד 834 שקל לחודש.

בארה"ב תשלמו בהרץ 54 שקל ליום, 250 שקל לשבוע ו-1,000 שקל לחודש. באוויס תשלמו 46 שקל ליום, 192 שקל לשבוע ו-385 שקל לשבועיים עד חודש.

בשלמה Sixt העלות היא 54 שקל ליום, 378 שקל לשבוע ו-1,616 שקל לחודש. בחברה מציעים מבצע בארה"ב למי שמצטרף לתכנית תשלום מראש כבר בארץ, כך שהמחיר יעמוד על 39 שקל ליום.

בנוסף, בחברה מציעים גם להשכיר מכשירי ניווט מישראל הכוללים ממשק בעברית ולקבלם בארץ לכל היעדים. התשלום במקרה הזה הוא 30 שקל ליום, אבל צריך לזכור שלא תמיד אנחנו שוכרים את הרכב לכל הטיול שלנו, ואז אנחנו נתקעים עם המכשיר לכל זמן שהותנו בחו"ל, כולל תשלום עליו.

המחירים בחברות השכרות הרכב לא כוללות מע"מ מקומי, שעומד על כ-20% באירופה וכ-10% בארה"ב.

* חסרונות: בהשכרה של מכשיר ניווט בחברת רכב הממשק הוא לא בעברית. כמו כן, ברוב המקרים לא תדעו איזה מכשיר תקבלו, של איזה יצרן או איזו תוכנת ניווט תהיה שם. זה מאוד מתסכל להתחיל ללמוד תוכנת ניווט חדשה בזמן שאתם לומדים גם רכב חדש.

22
 22

רכישת מפות למכשיר GPS קיים: משתלם במיוחד כשהמפות במבצע

האפשרות הטובה ביותר היא להשתמש במכשיר הניווט הקיים, או אפילו לרכוש אחד במיוחד לרגל הנסיעה. כל שצריך לעשות בשביל להתחיל למצוא כתובות בארה"ב או באירופה במקרה הזה הוא לדאוג למפות מעודכנות.

נשמע פשוט? לא ממש. מפות הן לא דבר זול במיוחד, אלא אם כן אתם מתכננים לקנות עכשיו מכשיר GPS והחברה בה אתם מעוניינים מציעה דיל הכולל גם מפות חו"ל. למשל, בבאג בדיוטי פרי אפשר לקנות מכשיר מסוג QUE מדגם 470, הכולל מלבד מפות ישראל גם מפות מערב אירופה או צפון אמריקה ב-770 שקל (200 דולר).

בחברת Mio מציעים באוגוסט מפות מערב אירופה במתנה (בנוסף לישראל) לרוכשים מכשיר מסדרת ספיריט).

* זיכרון: אם החלטתם לקנות מכשיר GPS חדש לפני הנסיעה, כדאי לבדוק שמפות ישראל יושבות במכשיר על גבי הזיכרון הפנימי שלו, כך שאת המפות של חו"ל שיגיעו על גבי כרטיס הזיכרון תוכלו לשים בחריץ ההרחבה הפנוי.

לעתים קורה שמטיילים הלוקחים את המכשיר האישי שלהם מישראל, בו המפות יושבות על גבי כרטיס, מאבדים אותו עד שהם חוזרים לארץ, מכיוון שכרטיסי הזיכרון הם קטנים מאוד ונוטים להיעלם. לכן, אם יש לכם אפשרות לקנות מכשיר ישירות מהחברה בארץ ולבקש שהמפות של חו"ל ישבו על הזיכרון הפנימי - הדבר עדיף.

כמו כן, אל תתפתו לחשוב שאתם צריכים את הזיכרון הפנימי של המכשיר פנוי לסרטים או לשירים. רוב המכשירים לא מאפשרים צפייה נוחה בסרטים, וכמעט אף אחד לא מתכוון להפוך את ה-GPS שלו לנגן מוזיקה. לכן, עדיף להקדיש את הזיכרון הפנימי למפות.

* עלות מפות: חברת Nav N Go מציעה למכשירים הפועלים תחת תוכנת הניווט שלה - iGO, אפשרות לרכוש מפות נוספות. מפות למערב, מזרח אירופה או צפון אמריקה עולות 250 שקל. מפות לכל אירופה עולות 300 שקל וערכה הכוללת מפה משולבת של מערב אירופה פלוס צפון אמריקה עולה 350 שקל. המחירים רלוונטיים למבצע הקיץ שלה שמתחיל היום (1.8) באופיס דיפו ובקרביץ.

חברת איתוראן GPS מציעה גם היא מפות חו"ל לתוכנת הניווט שלה. החברה מוכרת אותן כערכה לכל אירופה או לצפון אמריקה בעלות של 390 שקל. בנוסף יש אפשרות להזמין מפות למדינות נוספות בדרום אמריקה, אפריקה ואוסטרליה שמיוצרות על-פי הזמנה. המפות נמכרות באמצעות המוקד הטלפוני של איתוראן, כאשר החברה שולחת את המפות לבית הלקוח או באמצעות אחת מחנויות רשת איתוראן. בחברה מספרים, שבקרוב החברה תשיק מערכת לעדכון מפות למכשיריה דרך האינטרנט.

בחברת Mio מציעים מפות למערב/מזרח אירופה ב-150 שקל לסדרת מכשירי Moov וב-250 שקל לסדרת הספיריט, מפות אירופה נמכרות ב-300 שקל, ומפות ארה"ב ב-250 שקל.

בחברת גארמין עלויות המפות גבוהות במיוחד. מפות לאירופה, למשל, יעלו 995 שקל, מפות למזרח אירופה 750 שקל, ומפות לארה"ב 400 שקל. גארמין מציעה את המפות למכירה באתר האינטרנט שלה.

מומלץ לבדוק את העלויות בבאג בדיוטי פרי: מפות אירופה של גארמין יעלו שם 575 שקל - הפרש של 420 שקל. מפות של Mio לצפון אמריקה יעלו 150 שקל - חיסכון של 100 שקל.

33
 33

5 טיפים לניווט בחו"ל

1. עברית: כדאי לוודא כי התוכנה היא בעברית.

2. עדכון: בדקו למתי המפות מעודכנות.

3. זיכרון: שמרו במקום טוב את כרטיס המפות של ישראל.

4. מחירים: עלויות המפות בדיוטי פרי נמוכות יותר.

5. מבצעים: חפשו מבצעי מכשיר פלוס מפת חו"ל וישראל.