נובל אנרג'י מאיצה את פעילות חיפושי הגז שלה בישראל: תביא אסדה נוספת לאתרי "תמר" ו"לוויתן"

האסדה, Pride North America, נמצאת כיום במצרים וצפויה להגיע לאזור בתחילת השנה הבאה ■ האסדה משמשת בין היתר גם לקידוחי נפט ■ הרקע להבאתה הוא ההערכה כי מתחת למבנה "לוויתן" עשוי להימצא מאגר נפט בעומק של כ-8,000 מטרים

נובל אנרג'י מאיצה את פעילות החיפושים שלה בישראל. ל"גלובס" נודע, כי נובל שכרה אסדת קידוח נוספת לצורך ביצוע הקידוחים במאגר "תמר" וקידוחי אקספלורציה ברישיון "לוויתן". האסדה, Pride North America, נמצאת כיום במצרים וצפויה להגיע לאזור בתחילת השנה הבאה. לפני כחודשיים חשף "גלובס", כי בנובל מתכוונים להביא אסדה שנייה שתצטרף ל-Sedco Express, האמורה להגיע לחופי ישראל באוקטובר מאפריקה.

האסדה החדשה אמורה לשמש לצורך קידוחי גז טבעי, אולם היא בעלת יכולת לבצע קידוחי נפט. הרקע להבאתה הוא ההערכה כי מתחת למבנה לוויתן עשוי להימצא מאגר נפט בעומק של כ-8,000 מטרים. עלות האסדה, בתוספת השירותים והציוד הנלווים לה, מגיעה לכ-1.5 מיליון דולר ליום, ועל-פי הערכות חוזה השכירות שנחתם עמה הינו לשלושה חודשים, עם אופציה להארכה לתקופות נוספות.

בסוף השבוע האחרון פורסמו דו"חות נובל אנרג'י, ובשיחה עם אנליסטים אמר מנכ"ל החברה, צ'אק דווידסון, כי החברה תוכל לעמוד בלוח הזמנים אותו הגדירה לאספקת גז מ"תמר" - סוף שנת 2012. הדבר יתאפשר בזכות הפעלת תוכנית המגירה, עליה דווח ב"גלובס", לפיה תיבנה תשתית הולכת גז מ"תמר" לתשתית הגז הקיימת במאגר "ים-תטיס".

העבודות כוללות הנחת צינור על קרקעית הים משדה הגז בתמר לשדה הגז מארי B, שבבעלות ים תטיס של נובל אנרג'י וקבוצת דלק . משם יוזרם הגז למתקן הקבלה של ים תטיס באשדוד. מדובר בחלופה הכרוכה בקשיים טכניים וביטחוניים, אך אינה מחייבת את היזמים לאשר תוכנית מתאר ארצית חדשה בוועדות התכנון. מדובר בפיתרון זמני, עד להקמתו של מתקן הקבלה היבשתי.

הקמת מתקן קבלה יבשתי - בעייתית

דבריו של דווידסון נאמרו על רקע החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שלא לקדם את החלופות היבשתיות למתקן הקבלה לגז מתמר עד לבדיקת האפשרות להקים את המתקן בים. בשיחה הודה דווידסון, כי "הקמת מתקן קליטה יבשתי לגז מתמר הפכה לבעייתית, וקיים חשש ממשי לעיכוב בלוחות הזמנים של הפרויקט עד שייבחר מיקום יבשתי למתקן. לכן, למרות שבאופן אישי אני מאמין שיוקם מתקן קבלה יבשתי, נוכל להשתמש בטווח הקצר במתקנים הקיימים שלנו, בדרך שאינה משנה משמעותית את עלויות הפרויקט".

עוד ציין דווידסון, כי "זו תהיה טעות לבנות מתקן יבשתי עבור 'תמר', לפני שברור האם יש גז ב'לוויתן'. במידה שאכן יתגלה שם גז, הדבר יחייב מתקנים בסדר גודל גדול בהרבה".

דווידסון הוסיף כי "קיימת נכונות רבה מצד ממשלת ישראל", להסכים לכך שהגז בלוויתן - אם אכן יימצא - יהיה מיועד לייצוא ולא לצריכת השוק הישראלי. בכירים בנובל הוסיפו כי החברה ממשיכה בביצוע סקרים סיסמיים תלת-ממדיים בשטחי הרישיונות שלה, כדי לבדוק היתכנות מבנים גיאולוגיים נוספים לקידוחים.