ברננקי יתדלק השווקים? דיווח: ה'פד' בדרך להרחבה מוניטארית

בנק נומורה: "אנחנו מצפים כי ה'פד' לפחות יפסיק את ההתכווצות הפאסיבית במאזן שלו" ■ ה'פד' יפרסם את החלטת הריבית החודשים ב-10 באוגוסט ■ נתון התמ"ג לרבעון השני הצביע על צמיחה של 2.4%

לקראת ישיבת ה'פדרל ריזרב' החודש והחלטת הריבית הצפויה ב-10 לאוגוסט, בנק נומורה היפני הוא הראשון שמעריך היום (ב') כי בעקבות ההאטה בצמיחת הכלכלה האמריקנית, הבנק המרכזי יתחיל להרחיב את המדיניות המוניטרית.

פול שירד (Paul Sheard), הכלכלן הראשי לכלכלה הגלובאלית בנומורה, כתב כי "אנחנו מצפים כי ה'פד' לפחות יפסיק את ההתכווצות הפאסיבית במאזן שלו". הכוונה, ככל הנראה, היא לצעד שנקט הבנק המרכזי החל ממארס השנה, במסגרתו הפסיק לרכוש אג"ח מגובות בשוק (ה.ק.).

נגיד ה'פד', בן ברננקי, הצהיר בפני הקונגרס האמריקני בחודש החולף כי בפני הבנק המרכזי פתוחות 3 דרכים להמרצת הצמיחה הכלכלית. ראשית, ה'פד' יכול לשנות את שפת ההודעות שלו על מנת לשכנע את השוק כי הוא ימנע דפלציה. שנית, הבנק המרכזי יכול לאשר ולהוריד את ריבית הניכיון; ושלישית, ה'פד' יכול להתחיל מחדש את תוכנית רכישת הנכסים, אשר הופסקה כאמור במארס.

ברננקי הדגיש במסגרת הצהרתו בקונגרס כי על מנת שאחד או יותר מהצעדים לעיל יתרחשו, הבנק המרכזי חייב להיות משוכנע כי ההתאוששות הכלכלית פסקה.

על פי שירד, זו תהיה טעות להמתין לאינדיקציות כי ההתאוששות הכלכלית נעצרה. "אנחנו בהחלט מאמינים כי התנאים הנוכחיים גרמו לקובעי המדיניות בבנק המרכזי לאמץ גישה גמישה יותר לקראת ישיבתו הבאה", כתב שירד.

נזכיר כי נתון התמ"ג לרבעון השני של השנה, אשר פורסם ביום ו' האחרון, אכזב כאשר הצביעה על העובדה כי המשק הגדול בעולם צמח בקצב נמוך יחסית של 2.4%. כלכלנים העריכו כי התמ"ג ירשום ירידה רבעונית שלישית רצופה ויצביע על צמיחה של 2.5% בלבד - זאת לעומת צמיחה של 3.7% שנרשמה ברבעון הראשון של 2010 (נתון מעודכן).