תנובה על המדף: שמיר במו"מ עם בנק לאומי למכירת מניותיו

הערכות: לאומי ישמש כבנקאי להשקעות, יביא לשמיר קונה לרוב המניות ויקנה בעצמו 5%-10% ■ לאומי: "תנובה מעניינת אותנו, אך בשלב זה אין קונה ואין מוכר" ■ מבטח שמיר פרסמה ביולי הצעת רכש לתנובה לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר

מאיר שמיר מנהל משא-ומתן עם בנק לאומי על רכישת תנובה. ל"גלובס" נודע כי שמיר מנהל מגעים עם הבנק לפי שווי של כ-2-1.8 מיליארד דולר, שווי דומה לזה שהציע שמיר לקרן אייפקס לרכוש את מניותיה בחברה. מחיר זה משקף תשואה של יותר 300% על הרכישה שהתבצעה לפני פחות מ-4 שנים.

לפי הערכות, בנק לאומי ישמש כבנקאי להשקעות ויביא לשמיר משקיע שיקנה את רוב המניות, והבנק עצמו ירכוש 5%-10% מהמניות. שמיר מחזיק בכ-20% ממניות קונצרן המזון.

מבנק לאומי נמסר: "תנובה מאוד מעניינת אותנו, אך בשלב זה אין קונה ואין מוכר".

המשא-ומתן בין הצדדים נעשה על רקע סוגיית פרשת פרסום דו"חות תנובה. מיד לאחר פרסום דו"חותיה הכספיים של מבטח שמיר לשנת 2009, פנתה אליה רשות ניירות ערך בדרישה שזו תפרסם תחילה הערכת שווי להחזקותיה בתנובה, ובשלב מאוחר יותר גם את הדו"חות הכספיים של החברה, בה היא מחזיקה בכ-20%.

ואולם עד כה, בעקבות סעיף בחוזה בין מבטח שמיר לבין קרן אייפקס - המחזיקה במניות השליטה בתנובה - שאינו מאפשר לה לעשות זאת, נמנעה החברה מכך.

אי-ביצוע ההוראה של רשות ניירות ערך הביאה בהמשך לכך שמניית מבטח שמיר הושעתה מהמסחר בבורסה, ומאז מנסה שמיר למצוא פתרון לבעיה.

לפני חודש הגיש שמיר לאייפקס הצעה לרכוש את מניותיה בתנובה לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, אולם זהבית כהן, מנכ"לית קרן אייפקס, דחתה את ההצעה.

מאז ניסה שמיר למצוא פתרונות נוספים, ובין היתר הוא פנה לפני כשבוע לבית המשפט בבקשה לכפות על אייפקס את פרסום דו"חות תנובה. במקביל נראה כי שמיר בוחן חלופות נוספות לפתרון הבעיה, ביניהן מכירת מניותיו.

יחד עם זאת, לא ברור אם הדבר יפתור את בעיותיו של שמיר, שכן גם בעת עסקת מכירה הוא יצטרך לפרסם הערכת שווי המבססת על דו"חות החברה.