"סרטים הם השקעה טובה יותר מנדל"ן"

האחים משה וליאון אדרי, בעלי NMC יונייטד והסינמה סיטי, מעמיקים את הדומיננטיות שלהם בקולנוע הישראלי, עם השקעה חסרת תקדים בסרטים ישראליים (25 מיליון שקל) ובניית מתחם סינמה סיטי נוסף בירושלים (125 מיליון שקל) ■ השבוע הם ישחררו לקולנוע את "זוהי סדום", שיזכה להפצה הכי גדולה ויקרה שנעשתה בישראל

פניהם של אסי כהן, איל קיציס, טל פרידמן וחבריהם לתוכנית "ארץ נהדרת", שעל בסיסה נוצר הסרט הסאטירי "זוהי סדום", יעטרו, החל מיום ה' הקרוב, 50 מסכי קולנוע בו זמנית (חלקם הגדול בהקרנה דיגיטלית) - מספר שיא עבור סרט ישראלי.

עלות ההשקעה בשיווק ובפרסום של הסרט - כ-750 אלף דולר, אף היא חסרת תקדים, כמו גם תקציב ההפקה של הסרט (כ-3.5 מיליון דולר). מידת ההשקעה מלמדת על הציפיות הגדולות מהסרט המושקע ועתיר הכוכבים. אם לאולמות הקולנוע שיקרינו את "זוהי סדום" יגיעו פחות מ-600 אלף צופים, ייחשב הדבר כאכזבה.

אם מספר הצופים יעמוד על כחצי מיליון, יהווה הנתון הפסד כלכלי. בהתחשב בכך שמספר הצופים השנתי בקולנוע הישראלי עומד בשנים האחרונות על כ-900 אלף בממוצע (אשתקד, על פי הערכות, רק כ-700 אלף איש לערך צפו בסרטים ישראלים), קשה לנבא כמה מבין צופיה האדוקים של "ארץ נהדרת" ינהרו אל בתי הקולנוע.


"יזכרו אותנו כמו שיזכרו את האחים וורנר". משה וליאון אדרי

"אנחנו לא מונופול"

"בסופו של דבר, הפרסום הכי טוב הוא מפה לאוזן", אומרים משה וליאון אדרי, בעלי ה"סינמה סיטי" וחברת ההפצה "NMC יונייטד", ואולי הדמויות המשמעותיות ביותר בענף הקולנוע הישראלי, בראיון ל"גלובס". השניים עומדים מאחורי חלק מן ההשקעה בסרט, וכמפיציו, תקציב ההפצה יוצא מכיסם. לדידם, לא מדובר בסיכון, כי אם בהשקעה מושכלת, שבה מגולם הכבוד שהם רוחשים ליצירה הקולנועית הישראלית.

ההשקעה מצדיקה את עצמה ברוב המקרים?

"כן. בשנים האחרונות אנחנו כמעט ולא טועים. יש סרטים שאנחנו מוציאים בקיץ, כמו 'סוף העולם שמאלה', 'אביבה אהובתי', 'מישהו לרוץ איתו', 'איים אבודים', 'הסודות', או 'סיפור גדול'. לקראת טקס האוסקר אנחנו מוציאים סרטים שזכו בפסטיבלים או שהם מועמדים לאוסקר, כמו 'שבעה', 'ביקור התזמורת', 'בופור', 'חמש שעות מפריז'".

נוסף על מעורבותם של האחים אדרי במה שמסתמן כשוברי הקופות של הקיץ הנוכחי ("פעם הייתי" ו"זוהי סדום"), השקעתם חולשת על מספר רב של סרטים, המיועדים להקרנה בשנתיים הקרובות. מדובר על כחצי, אם לא יותר, מכלל סרטי העלילה הישראליים היוצאים לאקרנים מדי שנה. ביניהם

"הממונה על משאבי אנוש" של ערן ריקליס, המציג כעת בפסטיבל לוקארנו בשוויץ, "רוק בקסבה" של יריב הורוביץ, "הדילרים" של עודד הורוביץ, "הבית בקצה הרחוב" של מרקו כרמל, "מבול" של גיא נתיב, "ברקיע השביעי" של דינה ריקליס, וסרט חדש של יוסף סידר, "הערת שוליים", בכיכובם של שלמה בראבא וליאור אשכנזי. וגם "העולם האחר", סרט אימה חדש, דובר אנגלית, של יוצרים חובבים שאומצו על-ידי צמד האחים. אך גולת הכותרת, מבחינתם, היא מעורבותם בסרט "פלייאוף" המבוסס על תקופה בחייו של מאמן הכדורסל המנוח רלף קליין, שבה אימן את נבחרת הכדורסל של גרמניה המערבית, מה שהביא להרמת גבות, ולעתים אף יותר מכך, בישראל של שנות ה-80, במיוחד על רקע היותו ניצול שואה.

עלות הפקת הסרט עומדת על כ-6.5 מיליון דולר, ובה שותפים גם קרן רבינוביץ', ערוץ 10 וחברת פרטנר.

אתם גם משקיעים בסרטים, גם מפיצים אותם, גם מקרינים. גם חולשים על שוק הדי.וי.די. אתם מונופול?

משה אדרי: "אנחנו לא מונופול. כל מפיץ שרוצה להציג סרט, מקבל מסך. יותר מ-50% מהסרטים בבתי הקולנוע שלנו לא אנחנו מפיצים. בשנה מופצים בישראל 200 סרטים. אנחנו מפיצים 30%, כולל ישראליים. 60 סרטים אנחנו, 140 אחרים".

איפה אתם מרגישים שאתם כן מונופול? בשוק הדי.וי.די?

"NMC יונייטד וסינמה סיטי, זה הביטחון, העוגן הכלכלי שלנו. זה נותן ביטחון להשקיע. קולנוע זה תעשייה של הימורים. אין הרבה קופצים על זה. לפני עשר שנים, לפני שנכנסנו להפקות של סרטים, התעשייה הייתה ברצפה. אי אפשר לעשות קולנוע בלי כסף. יש לנו בימאים מצוינים, אבל זה לא מספיק. אנחנו מזרימים כספים גדולים, ועושים הפצה. בלי זה הקולנוע הישראלי לא היה מגיע לאן שהגיע".

כמה כסף השקעתם השנה?

"השנה אנחנו משקיעים בסרטים ישראליים יותר מ-25 מיליון שקל. איך מחליטים במה להשקיע? על-פי תחושת בטן. אני מבקשים מהיוצרים לספר על הסרט בחמש דקות. אני לרוב יודע מה יעבוד, אני חי ונושם את הקהל".

ליאון אדרי: "יש סרטים שאנחנו רואים כבר בגרסת הראפ-קאט ומרגישים בבטן אם אנחנו הולכים לשים פתק בכותל או פתק לבמאי באוזן".

"כל בני הנוער דומים"

בימים אלה נמשכת במשנה מרץ בנייתו של הסינמה סיטי בירושלים. הבאים אל פתח בית המשפט העליון יגלו, בעוד חודשים מספר, מבנה ייחודי למולו: מתחם סרטים ענק, עטוף אבן ירושלמית וזכוכית. "הפתיחה ביולי שנה הבאה", אומר ליאון אדרי, כשהוא חושף את ההשקעה הכבירה (כ-125 מיליון שקל) ומונה את האטרקציות בקומפלקס, ביניהן מוזיאון "עיר התנ"ך" - מוזיאון המשתרע על פני 3,000 מ"ר, ומוזיאון הקולנוע היהודי, בהשקעה של 9 מיליון דולר.

לדבריו, הכניסה תהיה חופשית. יהיה זה המתחם השלישי של סינמה סיטי, אחרי ההצלחה שלה זוכים סינמה סיטי גלילות וסינמה סיטי ראשון לציון. האחרון מספר כי לא נאמרה המילה האחרונה, וכעת נבדקות אופציות נוספות להקמת מתחמים דומים באזורים נוספים בארץ. וגם מחוץ לישראל: כבר עתה פועלים חמישה קומפלקסים דומים בפורטוגל, וחמישה בספרד (מתוכם שניים בברצלונה). "כיום כל בני הנוער בעולם דומים", מוסיף ליאון אדרי. "לא רק שומעים את אותה מוזיקה, אלא שהרגלי הבילוי שלהם ושעות הבילוי שלהם תואמים".

"אף אחד לא האמין במודל הסינמה סיטי", הוא אומר. "אמרו לי 'אתה משוגע, לא תחזיר את ההשקעה בחיים, אתם לא יודעים לנהל דבר כזה. אתם תחזרו לדימונה (עיר הולדתם, מ"ש) בטרמפים'. אפשר להגיד שהלכנו כנגד כל הסיכויים. כבר חשבנו שזו תהיה פשיטת רגל טוטאלית, כי פתחנו בתקופה של פיגועים. ועכשיו בתי הקולנוע יוצאים מהקניונים. בעוד חמש שנים ייסגרו כל בתי הקולנוע בקניונים".

מה הניע אתכם מלכתחילה לבנות מתחם בתי קולנוע?

ליאון אדרי: "אמרנו שהקולנוע ייעלם אם לא יהיה שונה. שחייבים לשנות. הנוער של היום רוצה דברים חדשים, אחרת הוא יישאר בבית. צריך לעניין אותו בדברים שאין לו בבית, שהוא לא יכול לראות בפלזמה 60 אינץ' בחדר. לא מספיק לו אולם חשוך ובד לבן. בסינמה סיטי בראשון לציון הקמנו אולמות אהבה, עם כסאות זוגיים, חדרי VIP, שיש גם בגלילות, יש אולם עם רצפת זכוכית שקופה בעומק 14 מטר, אפקטים של הסרט וסצנות מיוחדות. זה נקרא קולנוע עתידי, זה פטנט שלי".

כמה זמן לוקח להחזיר השקעה של מתחם בסדר גודל של הסינמה סיטי?

"את הכסף של הבנייה - עשר שנים. אבל יש הוצאות שוטפות גדולות על בלאי של שטיחים וכיסאות. בסינמה סיטי גלילות החלפנו כבר שלוש פעמים. כל שיפוץ של בית קולנוע לוקח להחזיר ארבע שנים".

אומרים שהיה פה שמח

בחודש שעבר זכו האחים אדרי בפרס על מפעל חיים מטעם פסטיבל הקולנוע בירושלים. הכרת תודה שרבים מייחלים וכמהים לה. מפעל החיים של האחים אדרי כולל, בין השאר, שימור וחידוש קלאסיקה ישראלית - סרטים של הגשש החיוור, של טופול ושל שייקה אופיר. מ"השוטר אזולאי" דרך "הוא הלך בשדות" ועד "הלהקה".

האחים מספרים שחשו כי חובה על הדור הצעיר לדעת שהיה גם פעם קולנוע ישראלי טוב, וגם לדעת להעריך אותו. "זו זכות גדולה וזו תרומה שלנו לקולנוע הישראלי", הם אומרים, ובאותה נימת רגש מוסיפים כי "סרטים הם השקעה טובה יותר מנדל"ן".

"את טייקוני הנדל"ן לא יזכרו בעוד מאה שנה", אומר משה אדרי. "את האחים אדרי יזכרו. כמו שתמיד יזכרו מיהם האחים וורנר. אנחנו אומרים לילדים שלנו שתמיד יידעו מי עשה את 'סוף העולם שמאלה', 'בופור', 'הסודות'. שקולנוע זה מקצוע שיביא לכם כבוד וגאווה וגם הרבה כסף".