העליון עיכב את המאסר של הערבי שהתחזה ליהודי והורשע באונס

סאבר קאשור, גבר ‎‎ערבי נשוי, הורשע באונס ונידון לשנה וחצי מאסר אף שהיחסים היו בהסכמה, כיוון שהציג את עצמו כיהודי רווק ■ השופט אשר גרוניס: "אין לשלול את האפשרות שערכאת הערעור תקל בעונשו"

סאבר קאשור, שהורשע במחוזי בירושלים באונס ובביצוע מעשים מגונים במירמה, כיוון שהציג את עצמו כיהודי רווק למרות היותו ערבי נשוי, ונדון לשנה וחצי מאסר בפועל - לא יתחיל בריצוי מאסרו עד לאחר מתן פסק הדין בערעורו בבית המשפט העליון. כך החליט היום (ג') שופט העליון אשר גרוניס. במקביל שוחרר קאשור ממעצר-הבית שבו היה נתון.

בסנגוריה הציבורית, המייצגת את קאשור בהליכי הערעור, רואים בכך סימן בדרך לשינוי פסק דינו במסגרת הערעור בעליון.

קאשור הודה במסגרת הסדר טיעון בבית המשפט המחוזי בעבירות של אונס ומעשה מגונה, בהתאם לדין הקובע כי קיום יחסי מין בהסכמה עם אישה, תוך הצגת מצג-שווא לגבי זהות הגבר, מהווה עבירה פלילית של אונס - ולא קבלת דבר במירמה.

עיכוב ביצוע

הסדר הטיעון הושג לאחר שבתחילה האשימה הפרקליטות את קאשור באונס בכפייה, בעקבות עדותה של המתלוננת על כך שיחסי המין היו בהסכמתה, לאחר שהנאשם הציג את עצמו בפניה כיהודי רווק, המעוניין בקשר רומנטי ממשי עמה. השניים קיימו יחסי מין דקות אחדות לאחר שהכירו.

"אין כל טענה כי לא היה מקום להרשיע את הנאשם בעבירות שבכתב האישום המתוקן", כתב גרוניס בהחלטתו לעכב את ביצוע העונש, "יש לזכור כי עסקינן בהסדר טיעון, קרי במצב בו הנאשם והסניגור הסכימו לעובדות שבכתב האישום המתוקן ולהרשעה בעבירות הנזכרות. על רקע זה יש להתייחס לנקודות נוספות שיש לקחתן בחשבון, כאשר בוחנים את השאלה האם לעכב את ביצועו של עונש המאסר עד להכרעה בערעור. ראוי לציין כי הנאשם היה עצור במשך תקופה של קרוב לחודשיים".

במקרה הנוכחי, קבע גרוניס, יש להיעתר לבקשה לעיכוב מאסרו של קאשור, בשל הנסיבות יוצאות הדופן של הפרשה. "אין לשלול את האפשרות שערכאת הערעור תקל בעונשו של הנאשם", כתב.

נקבע כי קאשור ישוחרר אף ממעצר-הבית שלו, בתנאים מגבילים, הכוללים הפקדת מזומן בסך 20 אלף שקל, התייצבות שבועית במשטרה, וצו עיכוב יציאה מהארץ. (ע"פ 5734/10).