מבט-על על 3 תעודות סל

למרות העדפתי לבחירת מניות סלקטיבית, המלצה למקבצים תחת מכנה משותף לא-רגיל

זה לא סוד שאני מעדיף בחירה של מניות בודדות על-פני רכישה עיוורת של תעודת סל. זאת משום שכשרוכשים תעודת סל, מקבלים בתוכה גם מניות שלא ממש רציתם שיהיו בתיק. יחד עם זאת, רכישת תעודת סל יכולה לחסוך זמן ומאמץ הכרוכים בניתוח חברות בודדות.

הפעם, סקירה של שלוש תעודות סל די אנונימיות, בעלות מאפיינים ייחודיים שהופכים אותן למעניינות במיוחד בתקופה הנוכחית. לא מצאתי תעודות ישראליות מקבילות, ולכן אם אתם מעוניינים לרכוש אותן תצטרכו לרכוש תעודות אמריקאיות.

1) הספין-אוף

תעודת סל של חברות ספין-אוף (Claymore (CSD Spinoff: כבר כתבתי לא פעם על כך שמניות של חברות ספין-אוף (חברות שהופרדו מהחברות האם וחולקו כמעין דיבידנדים למחזיקי המניות של החברה האם) מנצחות את השוק בממוצע.

יש לכך כמה סיבות, שהעיקריות שבהן הן הרצון של מקבלי מניות הדיבידנד הללו להיפטר מהן במהירות, וכן אפשרויות הצמיחה הרבות יותר שעומדות בפני החברה לאחר הפרידה מכבלי החברה האם והאנונימיות הכמעט מוחלטת שלהן מפני אנליסטים ומפני מרבית המשקיעים בשוק.

הבעיה עם חברות כאלה היא שהנתונים הפיננסיים וביצועי העבר שלהן ידועים רק באופן חלקי, ולכן אי-הוודאות בהערכת השווי האמיתי שלהן ערב ההיפרדות מהחברה האם היא גדולה יותר מאשר בחברות ותיקות. לכן, אם אין לכם רצון להתעמק בכל אחת מהן בנפרד, רכישת התעודה תאפשר לכם להחזיק סל מפוזר ובו כ-25 מניות ספין-אוף כאלה.

2) בעלי העניין

תעודת סל של החברות שבעלי העניין קונים (Claymore/Sabrient Insider - NFo): פיטר לינץ', גדול מנהלי ההשקעות של כל הזמנים, אמר פעם שבעלי עניין עשויים למכור מניות ממגוון רחב של סיבות, אך הם יקנו מניות רק מסיבה אחת - כי הם חושבים שהמחיר שלהן יעלה.

בעלי העניין של חברה, הכוללים את מנהלי החברה ואת אלה שמחזיקים ביותר מ-5% ממניותיה, מכירים אותה היטב, ולעתים יודעים טוב יותר מכולנו מה צפוי לה בעתיד. ברור שהם לא יכולים לנבא את עתיד המניה, אך אם הם קונים ממניות החברה שלהם בהיקפים גדולים, יכול להיות שהם מעריכים (או יודעים) משהו חיובי על החברה שאנחנו עדיין לא חושבים עליו. לכן חלקן עשויות להיות מעניינות.

אם לא רוצים לעבור אחת-אחת בנפרד, תעודת הסל הזו יכולה לעשות עבורכם את העבודה. התעודה מחזיקה את מאה המניות שבעלי העניין רוכשים ממניותיהן בהיקפים הולכים וגדלים, יחד עם עליית תחזית הרווח שמנבאים האנליסטים לחברה.

3) ה-Buyback

תעודת סל של חברות שרוכשות בחזרה את מניותיהן (PowerShare Buyback Achievers Fund - PKw): ישנם לא מעט מחקרים שמלמדים כי המניות של חברות שרוכשות את מניותיהן בחזרה (buyback) מניבות תשואות גבוהות יותר מתשואת השוק, ובתנודתיות קטנה יותר.

פרט לעובדות הברורות שהקטנת מספר המניות מוסיפה ערך לכל מניה ולכך שהחברה מאמינה שמניותיה נסחרות בזול, חברות כאלה בדרך כלל מחזיקות עודפי מזומנים גדולים ומצטיינות בהשגת תשואות גבוהות על ההשקעות שלהן.

תעודת הסל הזו מחזיקה במניות חברות שרכשו לפחות 5% ממניותיהן בחזרה בשנה החולפת, בעיקר חברות גדולות, מה שעשוי לתת להן יתרון גם במקרה שיימשך השוק הדובי הנוכחי.

  • הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים במדור. אין לראות במדור המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • yinon@bursa4u.com