אילו מניות ייהנו מהאישור למוסדיים להגדיל החזקות בבנקים?

אלון גלזר מלידר שוקי הון: הפועלים ודיסקונט ירוויחו מהמהלך של חזקיהו בעוד שלאומי לא ייהנה מכך בשל היעדר גרעין שליטה בבנק

רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים בבנק ישראל, יאשר לגופים המוסדיים להגדיל את החזקותיהם בחלק מהבנקים ל-10% מ-5%, אולם האישור שיינתן מוגבל לבנק אחד בלבד לכל גוף מוסדי. אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בלידר שוקי הון, מברך על המהלך ומציין כי מניות הבנקים ייהנו מגידול בהחזקות הגופים המוסדיים, אולם לא מדובר בגידול דרמטי.

"האישור שיינתן הינו להגדלת ההחזקה בבנק אחד בלבד", כותב גלזר בסקירה ללקוחות שהפיץ היום (ה'). "למעשה, הגופים המוסדיים שיהיו מעוניינים להגדיל את ההחזקה בבנק, יצטרכו לבקש אישור להגדלת האחזקה ולא יוכלו לרכוש מניות באופן מיידי, כאשר הגופים ייאלצו לבחור בנק אחד בלבד בשלב זה. הרציונאל העומד מאחורי צעד זה הוא שלא לרכז השקעה גדולה מדי בסקטור הבנקאי בידי גופים בודדים".

מעבר ל"מגבלת בנק בודד", האישור של חזקיהו יהיה תקף רק לבנקים עם גרעין שליטה, מה שמותיר בחוץ את בנק לאומי. הגבלה זו נועדה למנוע מצב בו יווצרו מוקדי כוח גדולים מדי בידי גופים מוסדיים בבנק שאין לו גרעין שליטה. בימים אלה ממש מקדם משרד האוצר את תוכניתו להשלמת הפרטת בנק לאומי באמצעות מכירת 11.5% ממניות המדינה בבנק לידי הציבור.

גלזר מתייחס בסקירתו גם למגבלות נוספות על המוסדיים אותן יטיל חזקיהו: "האישור ל-10% כולל את ההחזקה של בעלי השליטה והגופים הקשורים. כלומר, בעל השליטה בגוף המוסדי (לרבות חשבונות הנוסטרו שלהם) ימשיכו להיות מוגבלים ל-5%, וכספי העמיתים המנוהלים יהיו למעשה על פי החישוב הבא: 10% בניכוי האחזקה של הנוסטרו המנוהל, בניכוי האחזקות הישירות של בעל השליטה, ובניכוי האחזקות של תעודות הסל של הגוף הקשור". בהמשך מציין גלזר כי "האישור מבנק ישראל אינו מיידי, ולא בטוח שכל גוף שיבקש אישור גם יקבל. זמן קבלת האישור לא צפוי להיות ארוך ויעמוד על שבועות או חודשים בודדים".

גלזר מעריך כי לעומת לאומי שכאמור לא ירוויח מהשינוי בשל היעדר גרעין שליטה בבנק, הרי שבנק הפועלים ובנק דיסקונט ירוויחו מהמהלך. לדבריו, מניית דיסקונט נסחרת ב"רמות מחירים נמוכות יחסית" בין היתר בשל מכירת מניות המדינה. לאוצר נותרו 11.7% נוספים ממניות דיסקונט למכור בשוק, לאחר שלאחרונה הוא מכר 8.33% תמורת יותר מחצי מיליארד שקל למשקיעים זרים בעיקר.