התמונה השחורה: משפחה שלמה נמחקה בתאונת הרכבת

(עדכון) - בני משפחת ברנשטיין, הורים 4 ילדים ונכד, נהרגו נהג המיניבוס שרד את התאונה ■ מחקירה ראשונית עולה כי המיניבוס ניסה לחצות את הפסים שלא כחוק לאחר ירידת המחסום ונפגע ע"י הרכבת

לאחר הליך זיהוי שנמשך שעות ארוכות, התירה המשטרה לפרסם את שמותיהם של שבעת ההרוגים מאסון הרכבת אמש סמוך לקיבוץ גת: אריה (43) ורבקה (41) ברנשטיין, ילדיהם: מלכה (21) שהייתה בהריון, יוחנן (16), חנה (14) ומרדכי-אהרון (9), ונכדם מרדכי-אהרון גוטשטיין בן השנה וחצי.

עם היוודע דבר האסון, ירד אבל כבד על היישוב ביתר-עילית, בו התגוררו בני המשפחה שהיו בדרכם לחופשה במושב קוממיות. מסע ההלוויה של בני המשפחה יצא הבוקר בשעה 10:30 מבית הכנסת קרלין-סטולין שבשכונת מאה שערים בירושלים.

"איך אפשר לדבר על ילדים שנקטפו? ילדים שקטים חמודים, מצטיינים בלימודים שקיבלו את החינוך הכי טוב שיש וגם התנהגו ככה", אמר אמש בנימין, אחיו של אריה. "אחי היה בן אדם שכל היום היה לו בראש איך לעזור לאחרים", הוא מספר.

האב אריה, ניהל בית ספר לילדים עם ליקויי למידה ושימש שדכן לאנשים מוגבלויות. האם רבקה, טיפלה בילדים. "אריה היה ממקימי ארגון "לב מלכה", סיפר חבר המשפחה לעיתון "ידיעות אחרונות", "מדובר במשפחה ידועה בביתר ואחת המשפחות המוכרות בחסידות קרלין".

מחתונה להלוויה

מכל בני המשפחה שהיו על המיניבוס, רק בעלה של מלכה, דוד גוטשטיין בן ה-22 שרד את התאונה הקטלנית. חבריו סיפרו אתמול כי דוד, המאושפז במצב בינוני בבית החולים ברזילי, ניצל ברגע האחרון כשהבחין ברכבת ורץ לעבר הנהג להזהירו מהסכנה.

משפחת גוטשטיין קיבלה את הבשורה המרה, על מות נכדם, כלתה ומשפחתה, בעת שחגגו בחתונה סמוך לביתם בירושלים. עשרות בני משפחה וחברים משכונת מאה שערים נאספו סביב בית המשפחה. "יש לנו נחמה אחת שהבן ניצל ממוות וכולנו מאחלים לו החלמה מהירה", סיפר קרוב משפחה.

הנהג: בלמתי ולא הספקתי לעצור

מחקירת התאונה עולה כי נהג המיניבוס, ישר ישורון, שכנם של בני המשפחה שהסיע אותם לנופש, חצה את המחסום ונתקע על המסילה. הוא פונה לבית החולים "סורוקה" בבאר שבע ומסר את עדותו הראשונית למשטרה. "ראיתי את מחסום הרכבת ברגע האחרון ובלמתי, אולם לא הספקתי לעצור את הרכב", סיפר לחוקרים.

האירוע הקשה החל סמוך לשעה 19:20. הנהג שנסע על כביש מספר 353 מכיוון מזרח למערב התקרב למחסום הרכבת במהירות גבוהה ועל פי ההערכה פרץ אותו, למרות צלצול הפעמון והרמזור המהבהב שהזהירו מפני הסכנה.

הרכב נתקע על הפסים ולא הצליח לחצות את המסילה. במקביל הגיעה למקום רכבת נוסעים עמוסה שעשתה דרכה מצפון לדרום. הנהג שהבחין במיניבוס התקוע ניסה לבלום - אך ללא הצלחה. הרכבת התנגשה ברכב בעוצמה והעיפה אותו למרחק של כ-30 מטרים. רק אחרי 200 מטרים נעצרה הרכבת לחלוטין. כתוצאה מהתאונה נהרגו שבעה בני משפחה אחת, כולם נוסעי המיניבוס.

זק"א: מכה חזקה מדי

חבריו של אבי המשפחה, מתנדב הצלה וזק"א בעבר וכיום מפעיל מכון מיוחד לילדים עם קשיי למידה, התקשו לעכל את הבשורה המרה. "קיבלנו מכה חזקה מדי", אמר יו"ר זק"א יהודה משי-זהב.

אנשי הארגון, שרגילים למראות הקשים, הוזעקו לזירה ונחרדו לגלות כי חברם בין קורבנות האסון. "הוא אדם מסור במיוחד. הראשון לקפוץ לזירה", העידו. לאחר מכן התגודדו סמוך למקום התאונה וקראו קדיש לזכר ההרוגים.

שר התחבורה לנהגים: קחו אחריות

בעקבות האסון הורה שר התחבורה ישראל כ"ץ להקים ועדה לבדיקת התאונה והפנה אצבע מאשימה כלפי הנהגים שלא מצייתים לחוק ומסכנים את הציבור.

"יותר מלהציב תצפיתן, להסדיר את הזזת הכביש להקטנת חיכוך ולפרסם תשדירים בכל כלי התקשורת - לא ניתן", אמר השר והדגיש: "אין תחליף לאחריות של הנהגים".