נניח שזועבי שיקרה. מה עכשיו?

יש ממש בטענתה שצה"ל מציג רק קטעים ובדרישתה להציג את הסרט וההקלטות במלואם

האם ח"כ חנין זועבי נתפסה בשקר? הסרטון המתפרסם באתר גלי צה"ל מראה את זועבי עומדת ליד חבורה של מחזיקי אלות ומסכות גז. הממצא הזה לא בדיוק תואם את טענתה שלא ידעה על הימצאותם של "כלי אלימות" בספינה. טענה לא מתקבלת על הדעת גם בלי הסרטון. זועבי שהתה ימים רבים בספינה שפעיליה היו מצוידים באלות ושאר מזיקים, ובמשך כל אותם ימים היא לא ראתה ולא שמעה?

הממצא השני בסרטון מראה את זועבי מתווכחת עם קצין בשייטת ומביעה התנגדות להעברת פצוע, כנראה קשה, לבית חולים ישראלי. בתגובתה לקטע זה אמרה זועבי - למעשה היא צרחה - שהיא רק "תרגמה" את מה שהפצועים אמרו לה. אלא שזה לא מה שרואים ושומעים בסרטון.

בניגוד לכל אלה, יש ממש בטענה אחרת של זועבי. מה שצה"ל מציג אלה קטעים מהצילומים וההקלטות, זועבי דורשת שהציבור יראה וישמע את כל ההקלטה, או ההקלטות. הצגת קטעים - של סרטים, מסמכים, לא משנה - זה דבר בעייתי, כי הם נותנים בדרך כלל רק פן אחד של האירוע.

הצגת סרטון שלם משנה לפעמים את הרושם הנוצר מצפייה בקטעים ממנו. האפשרות הזאת לא חלה על האלות והמסכות, שגם בלי הסרטון ברור שזועבי ידעה על הימצאם בספינה, אבל לגבי אשפוזו של הפצוע, למשל, יכול להיות שהצגת התמונה כולה תראה שהיו מקרים שבהם זועבי אכן סייעה בפינוי הפצועים לישראל, כפי שהיא טוענת.

אולי קטעים נוספים יראו שהיא באמת ניסתה למתן ולהרגיע את הרוחות. אולי. ואולי להיפך. מכל מקום, כל עוד ראינו רק קטעים, אנחנו לא יכולים, לא רשאים, לחרוץ דין. הצדק, כידוע, צריך לא רק להיעשות אלא גם להיראות - אנחנו לפי שעה ראינו רק חלק ממנו שאולי אינו מייצג באופן מדויק את מה שהתרחש.

זועבי אינה חברה בתנועה הציונית

אבל נניח שגם לאחר צפייה בכל הסרטים יתברר שזועבי אכן שיקרה. מה יקרה אז? חברי כנסת מהימין כבר מתנפלים על ליטרת הבשר הזאת כעדת זאבים רעבים. להעיף מהכנסת, לשלול זכויות וכו'. כאילו העובדה שזועבי היא פלסטינית שנוחתת עליהם כרעם ביום חמסין; כאילו מדובר במעשה "בגידה" של אחת מהחברות הבכירות בתנועה הציונית. ברור שאי אפשר לאהוב את מעשיה של זועבי, אבל אני מציע לאמץ את גישתו של ח"כ איתן כבל מהעבודה, שאמר היום בגל"צ כך: אם זועבי שיקרה, בגדה, או כל מעשה אחר, זה עניין לבדיקה של היועץ המשפטי לממשלה. כל פגיעה בזכויותיה ובמעמדה כחברת כנסת יכולה להוות תקדים מסוכן מאוד, ולא רק למגזר הערבי. אז תנו, רבותיי, ליועץ המשפטי את אשר ליועץ המשפטי, כי השיקולים שלכם אינם ענייניים, ולעתים גם נגועים בהיסטריה.