נשק להטרדה המונית

כישלון גוגל באזז, גם בהיבט הגנת פרטיות, רק דחק בה להמציא מוצר איכותי יותר - ומהר

אם עד עכשיו פייסבוק היה זה שהטריד את הגולשים בסוגיית הגדרות הפרטיות, המסמך שחשף "וול סטריט ג'ורנל" יחד עם כוונותיה העתידיות של גוגל להתרחב בשוק האינטרנט, הופכים את הסיפור של הרשת החברתית למעט שולי.

בעוד בפייסבוק ניתן לשלוט, פחות או יותר, בנתונים האישיים שהגולשים חושפים ברשת, כשמדובר בשירותים השונים של גוגל זה סיפור אחר.

להימנע משימוש במנוע החיפוש של גוגל כדי שהחברה לא תאסוף עלינו מידע זה בעייתי - בכל זאת, מדובר בשירות אמין ויציב, שנכון לעכשיו מעניק את תוצאות החיפוש הטובות ברשת. גם לחשוב פעמיים לפני שכותבים מייל לחבר בג'ימייל כדי שגוגל לא תסרוק את תוכנו ותשתמש בו להצגת מודעות טקסט זה צעד קיצוני מדי. מה שכן צריך לעשות זה לנקוט אמצעי זהירות ולהשתדל להשאיר כמה שפחות עקבות על שביל הדרכים האינטרנטי.

אבל גם אם ניזהר בשימוש בשירותים הנוכחיים של גוגל, הכוונות העתידיות שלה, כאמור, מטרידות אפילו יותר. השמועות שרצות באינטרנט בחודשים האחרונים מדברות על הרצון של גוגל להקים רשת חברתית שתתחרה בהצלחה המסחררת של פייסבוק. הניסיון הכושל עם גוגל באזז, הן מבחינת השמירה על פרטיות הגולשים והן מבחינת המוצר עצמו, רק דחק בענקית האינטרנט להמציא מוצר איכותי יותר, ומהר. לא מדובר רק בשירות לרווחת הגולשים, אלא כמובן בדרך לכרות עוד מידע עבור המפרסמים.

בשבועות האחרונים גוגל מבצעת רכישות של חברות משחקים ושירותים חברתיים אחרים כדי ליצור מעטפת שלמה שתעניק פלטפורמה חברתית לגולשי האינטרנט. לכשתקום הרשת החברתית של גוגל, שזכתה לכינוי Google Me, באמת תיעלם הפרטיות מהגולשים.

אז תוכל גוגל לשלב את כל המידע שלנו - מהחיפושים ברשת, מיו-טיוב, מג'ימייל ומשאר השירותים, עם הפרופיל, התמונות, התחביבים והחברים שלנו ברשת החברתית - ולתפור מעין תיק אישי, לשמחת המפרסמים השותפים שלה.

מעקב גם בסלולר

הנשק של גוגל להטרדה המונית לא מסתיים רק באינטרנט הרגיל. ההתפשטות המסחררת של מערכת ההפעלה הסלולרית של גוגל, אנדרואיד, הופכת לכלי רציני עבור גוגל כדי לאסוף מידע על לקוחות הסלולר. על-פי נתונים שפרסמה לאחרונה חברת המחקר Canalys, מכירות האנדרואיד עלו ב-886% בשנה האחרונה. בדרך זו גוגל יכולה לאסוף מידע לא רק על הרגלי הגלישה באינטרנט הסלולרי, אלא גם על מיקומו הפיזי של הגולש.

בינתיים, אפשר לנסות לתלות תקוות בפרשת Street View, שחשפה את העובדה שגוגל אספה "בטעות" מידע מרשתות אלחוטיות לא מאובטחות בעשרות מדינות בעולם. מדובר במהלך חמור של גוגל, שנכון להיום נחקר באוסטרליה, בספרד, בצרפת, בארה"ב, והשבוע החל לתפוס תאוצה גם בדרום קוריאה, שם המשטרה פרצה למשרדי גוגל המקומיים כדי לבחון איזה מידע נאסף על האזרחים דרך רכבי החברה המצלמים את רחובות הערים הגדולות.

לא בטוח עד כמה תוצאות החקירות האלה ישפיעו על גוגל, אבל אולי הן ישמשו צעד קטן ומרתיע נגד ענקית האינטרנט ואיסוף המידע המסיבי שלה. בינתיים כדאי פשוט לגלוש עם עיניים פקוחות יותר.