עקב חשש מש' המשפטים: עיכובים בהפעלת המסלקה הפנסיונית

במשרד המשפטים חוששים מפגיעה בפרטיות החוסכים ■ עיקר החשש נעוץ בכך שמאגר מידע כה גדול יאפשר חשיפה לשימוש מסחרי בלתי נאות בפרטים שייצברו בו, או לחלופין הונאה

במשרד המשפטים חוששים מבעיות אפשריות בתחום שמירת הפרטיות במהלך שמוביל משרד האוצר להקמת המסלקה הפנסיונית. ככל הידוע, החששות במשרד המשפטים מתמקדים בכך שריכוז מידע רב ביותר בנוגע לאנשים כה רבים - כלל החוסכים לפנסיה במדינה - בהקשרים פיננסיים-פנסיונים, פותח פתח גדול לחשיפה לשימוש מסחרי לא נאות בפרטים שייצברו, או לחילופין להונאה. זאת, ביחס למצב הקיים כיום, שבמסגרתו ישנם מאגרי מידע רבים ומבוזרים, הנמצאים בנפרד אצל השחקנים השונים בשוק הפנסיוני ואינם מרוכזים במקום אחד.

בהקשר זה אמר מקורב לנושא כי "במידה מסוימת מדובר במאגר מידע לא פחות רגיש מאשר המאגר הביומטרי". לכן, לפי הערכות, במשרד המשפטים מעדיפים שלא יהיה במסלקה מאגר מידע מרכזי, אלא שתספק פרוטוקול התקשרות מוסכם, שהמידע בו ייאסף אד-הוק לבקשת הפרט החוסך, ורק לאחר זיהויו הוודאי.

לא רואים עין בעין

בכל אופן, לא מדובר בהתנגדות של משרד המשפטים לעצם הקמת מסלקה פנסיונית, אלא באי-הסכמות בין הצדדים בנוגע לאופן היישום שלה. במשרד המשפטים מבינים את החשיבות בהקמת מסלקה כאמצעי לשיפור שוק החיסכון הפנסיוני ומצבו של הפרט. עם זאת, הם אינם רואים עין בעין עם האוצר את האופן הטכנולוגי הנכון שבו יש לפעול על מנת להקים את המסלקה. כך או כך, בימים הקרובים צפוי לצאת תזכיר החוק בנושא המסלקה, כך שהקמתה נמשכת לפי שעה בהתאם לתכנון המקורי של האוצר.

עו"ד יורם הכהן, ראש הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע ורשם מאגרי מידע במשרד המשפטים, אמר בתגובה כי "אני לא מתנגד למסלקה פנסיונית. השאלה היא באיזה אופן טכנולוגי תמומש המסלקה, כך שמחד גיסא תוכל להשיג את התכליות החיוביות של שיפור החיסון הפנסיוני, ומאידך גיסא לא תהפוך למאגר מידע מפלצתי, שיש בו סיכון אבטחת מידע גדול מאוד ופוטנציאל פגיעה גדול בפרטיות. זה מחייב תהליך ניתוח, אפיון ופיתוח מאוד מדויק לאופרציה הטכנולוגית".

עניין של זמן

במשרד האוצר מציינים שההידברות בין הצדדים הינה חלק מהסדר הטבעי לקראת הקמת המסלקה. כמו כן, באוצר מסבירים שעצם השלב שבו נמצא הטיפול במהלך - לקראת הוצאת תזכיר החוק - נותן גושפנקא לכך שעבר את משרד המשפטים ללא התנגדויות של ממש, כשרוב הבעיות העקרוניות כבר לובנו.

המסלקה הפנסיונית הינה מהלך דגל מבחינת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, שרוצה להתחיל להפעילה כבר בתחילת 2011 (בשלב ראשון רק כאמצעי להעברת מידע, ללא סליקת כסף).

ייתכן שהדיון עם משרד המשפטים יעכב את הליך ההקמה של המסלקה. באחרונה אמר מאיר שביט, המנהל את החברה להקמת המסלקה הפנסיונית ותפעולה, כי תהליך אפיון המערכת יימשך "עד סוף השנה במקרה הטוב". כך שמדבריו של שביט עלה שלהערכתו סביר שהמסלקה לא תחל לפעול כבר בתחילת 2011.