פרופיל עסקי אנשי הקשר של איל ארד

אם היינו מפרסמים את כל הקשרים החברתיים-עסקיים-פוליטיים של איל ארד (52), היינו צריכים להדפיס מוסף מיוחד. עם זאת, אף שכולם חברים שלו, אין לו באמת חברים. הוא הכי קרוב לכולם, ולא באמת קרוב לאף אחד. רשימת הלקוחות שלו היא מפה ועד אמריקה (חברת החשמל, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, הפניקס, משרד קסלמן וקסלמן PwC ועוד), אך למרות שהוא מזוהה כאישיות פוליטית, אין לו ולו לקוח פוליטי אחד.

כמי שנמנה על חברי "פורום החווה", ארד יתויג תמיד בצמוד לשמו של אריאל שרון, ויקושר לשמה של ציפי לבני, אבל קשה למצוא מישהו בליכוד או בקדימה שלארד אין קשר אליו. הקשרים האלה לא בהכרח התחילו על רקע פוליטי: באוניברסיטה, למשל, הוא למד עם ישראל כץ, עם צחי הנגבי ועם יובל שטייניץ. כמה שנים אחר כך, בבחירות 1996, ארד הוא זה שחיבר בין שר האוצר הנוכחי לראש הממשלה, בנימין נתניהו. ואם כבר הזכרנו קשרים שהחלו שנים לפני שארד נכנס לזירה הפוליטית, אי אפשר שלא להזכיר את שרה נתניהו, שאיתה למד ארד בגן חובה.

ארד הוא אב לחמישה ילדים - שניים מנישואיו הראשונים ושלושה מנישואיו הנוכחיים, לרחלי.

השותף

ליאור חורב

לפני קצת יותר משנה איים יחיאל לסרי, אז מועמד לראשות עיריית אשדוד, לתבוע את ליאור חורב על הוצאת דיבה. חורב, ששימש יועצו האסטרטגי של ראש עיריית אשדוד, צבי צילקר, השתתף בראיון משותף עם לסרי ברדיו 101.5 וכינה את לסרי "בובה", "פלקט", "נער שליח", "נער פוסטר" ו"וטרינר".

אין זו הפעם הראשונה שההתבטאויות החריפות של האסטרטג חד הלשון גורמות לקורבנותיו לרצות לתבוע אותו. חורב, שותפו למשרד של איל ארד, נחשב לשחקן הנשמה הגדול ביותר בענף הייעוץ הפוליטי. מכריו אומרים שבשבילו הניצחון הוא הכול, ולכן הוא גם יעשה הכול. כשהוא לוקח על עצמו משימה - הוא יעשה אותה מכל הלב והנשמה, גם אם זה גורר אמירות חריפות.

חורב ידוע כאדם יצירתי שמפתיע בחשיבה המקורית שלו, שיש מי שיקראו לה נועזת ויש מי שיקראו לה חסרת מעצורים. הוא חד מחשבה וחד לשון. ההתבטאויות שלו לעיתים קשות ומחודדות, אבל לשבחו יש לומר שהוא יודע גם להתנצל. במהלך בחירות 2006 למשל, כאחד מאנשי קדימה, רמז חורב לקשר אישי בין יו"ר העבודה דאז, עמיר פרץ, למקורבתו רחל תורג'מן. בביפר שהוציא לכתבים הפוליטיים הזכיר חורב את "השילוש הקדוש": פרץ, תורג'מן וההסתדרות. מאוחר יותר התנצל חורב בפני תורג'מן והודה בטעות.

הוא בן 38, מבכירי היועצים הפוליטיים והאסטרטגיים בישראל. האיש שהיה חבר בפורום החווה של אריאל שרון, החל את דרכו כעוזרה הפרלמנטרי של ח"כ דליה איציק, עוד כשהיה פעיל בנוער העבודה. ב-2001 הצטרף לאחים איל ויובל ארד כשותף, וניהל את מטה ההסברה של אריאל שרון בבחירות 2001, והמשיך עמו כיועצו האסטרטגי. בשנת 2005 היה שותף להקמת קדימה. מאז לקח חלק בכל הקמפיינים הפוליטיים הגדולים בתקופת שרון, אולמרט ולבני. במקביל, ניהל עשרות מערכות בחירות מקומיות. בין היתר רשומים על שמו ניצחונם של יונה יהב בחיפה, וניר ברקת בירושלים.

בימים האחרונים, על רקע חקירת המשטרה בפרשת מסמך גלנט, מדווחים על מתח בינו ובין איל ארד.

האם הביולוגית

ד"ר עפרה אילון

פסיכולוגית ובעבר מרצה באוניברסיטת חיפה. בראיון ל"גלובס" סיפר ארד בעבר כי הוריו, האם אילון והאב העיתונאי אריה ארד ז"ל, התגרשו כשהיה בן שלוש, ובגיל שבע עבר לחיות עם אביו.

אשתו של האב

נורית ארד

אשתו השנייה של אריה ארד, שאותה כינה איל בראיון "אמא-נורית". ארד הייתה כתבת צרכנות ב"ידיעות אחרונות" יותר מ-30 שנה ולאחר פרישתה עבדה זמן מה במשרד של בניה. היא חברה של מרים אדלסון.

האח

דרור ארד-אילון

עו"ד שהתמחה בפרקליטות מחוז ירושלים ובפרקליטות המדינה, עבד במשרדו של עו"ד אמנון זכרוני וב-1999 פתח משרד משלו. הוא משמש יו"ר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין. האחים דרור ואיל נחשבים קרובים מאוד.

האח-השותף

יובל ארד

שותף מנהל בקבוצת יורו ישראל, וגם הוא נחשב קרוב מאוד לאיל. בעל תואר ראשון בהנדסה כימית ותואר ראשון במשפטים, נשוי ואב לשלושה ילדים.

האחיות

יעל ארד

הג'ודוקא לשעבר, כיום בת 43, היתה הספורטאית הישראלית הראשונה שזכתה במדליה אולימפית (מדליית כסף באולימפיאדת ברצלונה). כיום היא אשת עסקים המשווקת מוצרים לילדים, בהם בובות הוובקינז. נשואה ואם לשניים.

מיכל ארד

ד"ר לביולוגיה של המוח מאוניברסיטת תל אביב, עושה כיום פוסט דוקטורט בארה"ב. במשפחה צוחקים ש"סוף סוף יצא מישהו מוצלח במשפחה".

חבריו לפורום החווה

יורם ראב"ד

עו"ד, ראש משרד ראב"ד, מגריזו, בנקל. ייצג את אריאל שרון בפרשת סיריל קרן והיה יועצו הקרוב. בראיון ל"גלובס" סיפר בעבר: "אני הקמתי את קדימה. כשנפל הפור אני כתבתי את התקנון, הגשתי את קדימה לרישום".

גלעד שרון

בנו הצעיר של אריאל שרון, המנהל את חוות השקמים המשפחתית. נחקר בכמה מהפרשיות שבהן היה מעורב אביו, וכיום הוא מפרסם מאמרים ב"ידיעות אחרונות".

עמרי שרון

בנו של אריאל שרון. בעבר כיהן כחבר כנסת מטעם קדימה, אך ב-2006 התפטר מהכנסת לאור פרשת מימון המפלגות בתקופה שבה כיהן כמנהל מסע הבחירות של אביו בליכוד, וריצה עונש של שבעה חודשי מאסר.

דב וייסגלס

עו"ד בכיר, לשעבר מנהל הלשכה של אריאל שרון בתקופת כהונתו כראש הממשלה ויועץ מיוחד של שרון, אולמרט ונתניהו.

קלמן גייר

מומחה לסקרים שעבד עם יצחק רבין ועם אריאל שרון, ובבחירות האחרונות עבד עם ציפי לבני.

אורי שני

איש עסקים. בעבר היה ראש לשכתו של ראש הממשלה אריאל שרון ולאחר מכן היה מנכ"ל שיכון ובינוי ומנהל עסקיו של ארקדי גאידמק בישראל. הוא עזב את התפקיד לאחר כמה חודשים בלבד, ותביעותיו כלפי גאידמק הסתיימו בבוררות.

השותף הפוליטי

ראובן אדלר פרסומאי ויועץ אסטרטגי מבעלי משרד אדלר-חומסקי. אדלר הוא מבכירי "פורום החווה", שעשה עם ארד קמפיינים פוליטיים בהם בחירות 2001 עם אריאל שרון, בחירות 2006 עם קדימה, הקמפיין של שמעון פרס לנשיאות ובחירות 2009 עם ציפי לבני. בראיון ל"גלובס" סיפר אדלר בעבר: "זו המערכת השישית שלנו יחד. איל בצד האסטרטגי והתקשורתי של העיתונות וכו', אני מנהל הקמפיין. אבל זה תפקיד מקביל, אנחנו משתתפים כולם בישיבות ביחד. אנחנו מגיעים תמיד להסכמות בלי לריב גם כשיש חילוקי דעות גדולים מאוד תוך כדי העבודה... הוא מכיר את החולשות והחוזקות שלי, ואני מכיר את החולשות והחוזקות שלו. כמו בעל ואישה".

מקורבים פוליטיים

ציפי לבני יו"ר קדימה וראש האופוזיציה. ארד נחשב לאיש סודה.

צחי הנגבי חבר כנסת מטעם קדימה, יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת. מכיר את ארד מהתיכון.

דליה איציק חברת כנסת מטעם קדימה, לשעבר יו"ר הכנסת.

רוני בר און חבר כנסת מטעם קדימה, לשעבר שר האוצר בממשלת אולמרט.

חבר לשעבר

בנימין נתניהו

ארד היה יועץ קרוב של נתניהו והוביל אותו לניצחון בבחירות 1996, אולם בשנים האחרונות עלתה מערכת היחסים בין השניים על שרטון והם מסוכסכים ומהווים "סדין אדום" אחד בשביל השני.