בניגוד לעולם - ת"א עלתה: המעו"ף עלה ב-0.4%, מזרחי ב-3.2%

שתי חברות מרכזיות בקבוצת אפריקה ישראל הציגו הבוקר תוצאות טובות ■ כלכלת ישראל צמחה ברבעון השני 4.7% - הרבה מעל הצפי ■ מזרחי טפחות היכה את התחזיות והכריז על חלוקת דיבידנד מרשים

יום המסחר (ב') בבורסה של תל-אביב נחתם היום בעליות שערים, בהמשך לעליות שנרשמו אתמול. במהלך המסחר חלה התמתנות בעליות, בעקבות חולשה בבורסות אירופה שעברו לירידות, אך הנתונים המעודדים באשר לצמיחה במשק שבו ודחפו את המדדים מעלה לקראת סוף היום, בהובלת מניות הפיננסים ועל רקע העלייה הצנועה מהצפוי במדד המחירים לצרכן שפורסם אמש.

בזירת המאקרו התפרסמו אתמול והיום נתוני חשובים בארץ. הלמ"ס דיווחה היום כי התמ"ג עלה במחצית הראשונה השנה ב-4.1% בחישוב שנתי, לאחר עליה של 3.3% במחצית הקודמת וירידה של 1.5% במחצית הראשונה אשתקד. בחינת ההתפתחות לפי רבעים מראה שברבעון השני של 2010 עלה התוצר ב-4.7% בחישוב שנתי, לאחר עליות של 3.6% ברבעון הראשון ו-4.3% ברבעון האחרון של שנת 2009. מדובר בנתונים מפתיעים מאוד שכן הערכות בשוק דיברו על שיעור צמיחה רבעוני של 2.9% בלבד.

רון אייכל, אסטרטג וכלכלן המאקרו במיטב, מציין בתגובה כי "אין ספק שהנתונים הם מעודדים מאוד, במיוחד על רקע החשש מפני בלימה של הכלכלה הישראלית בהשפעת משבר החובות האירופי והתמתנות האינדיקטורים בארה"ב בחודשיים האחרונים. כעת, אנו צופים כי שיעור הצמיחה בשנת 2010 יסתכם ב-3.8% (עדכון כלפי מעלה של 0.2% מהתחזית הקודמת)".

"גם לאור נתוני צמיחה אלו, להערכתנו בנק ישראל לא יעלה את הריבית כבר במועד ההחלטה לחודש הקרוב, בשבוע הבא. זאת, במיוחד על רקע אי-הוודאות השוררת בעולם (לדוגמא היום פורסמו נתוני צמיחה חלשים ביפן) ולאור המדד הנמוך מהציפיות לחודש יולי. עם זאת, צמצום פער התוצר (המרחק בין הצמיחה לקצב הפוטנציאלי) יאפשר לבנק ישראל לעשות כן, קרי להתמודד עם העליות הנמשכות בשוק הדיור, באמצעות נשק הריבית, בפחות חשש בהמשך השנה".

כאמור, אתמול דווח כי מדד המחירים לצרכן רשם בחודש יולי עלייה של 0.5% . מדובר בנתון נמוך ביחס לתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק ההון שצפו כי המדד ירשום בחודש שעבר עלייה בשיעור של 0.7%-0.8%.

רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, אומר בתגובה למדד כי מדד המחירים לחודש יולי הפתיע בעלייה מתונה מהצפוי של 0.5%, ובניכוי העלאות המיסים הממשלתיות המדד עלה בכ-0.3% בלבד. למרות ההפתעה במדד זה, התמונה הכוללת אינה מפתיעה ותואמת את הערכתנו לקצב אינפלציה מתון במשק הישראלי, בוודאי שביחס להערכות הקיימות בשוק ההון. גם מדד זה ממשיך להצביע על השונות שבין ההתפתחויות בשוק הדיור לבין יתר המוצרים.

למעשה, אומר גוזלן, מדובר בשינוי מחירים יחסי ולא באינפלציה כך שעליית מחירי הדירות מגבילה את כוח הקנייה של הצרכנים ליתר המוצרים. לפיכך, בנק ישראל יכול למצוא לכאורה נחמה במדד הנמוך מהציפיות, אך בנוגע לשוק הדיור המציאות פחות נעימה עם המשך עלייה במחירי הדירות בקצב של למעלה מ-20%. התפתחות זו תומכת בהמשך צעדים מרסנים ספציפיים לשוק הנדל"ן על חשבון העלאות ריבית.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מעריך כי ריבית ספטמבר לא תעלה ואין כעת מקום לייקור הריבית. זאת על אף החלטת בנק ישראל להשיבה לרמה נורמאלית. המדד הנמוך וההאטה הכלכלית בארץ ובחו"ל אמורים להטות את הכף נגד העלאת הריבית.

בנק ישראל פרסם היום את השינויים בציפיות האינפלציוניות, כפי שהם משתקפים משוק ההון ומהציפיות של כלכלני המאקרו במשק. הצפי לשנה הקרובה, כפי שהוא משתקף ב-30 הימים האחרונים בשוק האג"ח, ירד מ-3% ל-2.8%. הצפי לשנה השנייה נותר על 2.8% ואילו ממוצע ציפיות כלכלני המאקרו עלה מ-3% ל-3.2%.

דו"חות חזקים למזרחי טפחות ולחברות בנות של אפריקה

עונת הדו"חות נכנסת להילוך גבוה היום, עם כניסתם של הבנקים למצעד המדווחות. בנק מזרחי טפחות דיווח היום על רווח נקי גבוה מתחזיות האנליסטים ברבעון השני של השנה ולראשונה מאז המשבר הכלכלי הגדול של 2008 הבנק חוזר לחלק דיבידנד ויורה בכך את יריית הפתיחה במערכת הבנקאית.

גם סקטור הנפט והגז הטבעי, כמובן, ממשיך לרכז עניין. כ-3 שבועות לאחר ההכרזה החד-צדדית של גבעות כי באר הנפט באתר הקידוח "מגד 5" הינה מסחרית, מבלי לספק נתונים על גודל המאגר, סיפקה אתמול גבעות למשקיעים עדכון נוסף: קיבלנו טיוטה ראשונית מהדו"ח ההנדסי, אנו בודקים אותה ונפרסם הודעה לציבור בימים הקרובים.

שתי חברות מרכזיות בקבוצת אפריקה הציגו הבוקר תוצאות טובות. אפריקה מגורים סיימה החציון הראשון של 2010 עם רווח נקי של כ-33 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-15.7 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. את הרבעון השני של השנה סיימה החברה עם רווח נקי של כ-12.5 מיליון שקל המשקף עליה קלה לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

חברת אפריקה תעשיות ממשיכה להציג גם ברבעון השני של 2010 תוצאות חזקות ומציגה גידול ניכר בכל תחומי הפעילות - הן במגזר הפלדה והן במגזר הקרמיקה, הן בישראל והן בפעילות הבינלאומית של החברה. הרווח הנקי של אפריקה תעשיות , זינק ברבעון ב-249% ל- 17.38 מיליון שקל, לעומת 4.98 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

סלקום מרכזת עניין על רקע הפרסומים כי בעל השליטה בחברה, נוחי דנקנר, בוחן מכירת 20% מהחברה.

בית ההשקעות אקסלנס , הנמצא בשליטת הפניקס של קבוצת דלק, הציג הבוקר את תוצאותיו לרבעון השני של השנה. בשורה התחתונה, הרווח לבעלי המניות של החברה (ללא בעלי מניות מיעוט) ברבעון השני הסתכם בכ-30 מיליון שקל בהשוואה ל-24 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 25%. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו ב- 153 מיליון שקל בהשוואה ל-120 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 27.5%.

עיתון "מעריב" צפוי לעזוב את מקום מושבו המיתולוגי סמוך למתחם השוק הסיטונאי בצומת קרליבך בתל אביב, לאחר שהשותף החדש במעריב, זכי רכיב, החל להתעניין בשטחים פוטנציאליים ברמת החי"ל שבצפון-מזרח העיר, כך נודע ל"גלובס".

מבין המניות הקטנות ממשיכה לבלוט ביוקנסל , לאחר ההודעה מאתמול. חברת פרוקוגניה , העוסקת במחקר, פיתוח, ייצור ומכירה של מוצרים טכנולוגיים לתעשיות התרופות הביולוגיות ומדעי החיים הודיעה היום כי ועדת מגנ"ט, ועדה מטעם המדען הראשי, אישרה את צירופה של החברה לפעילות במאגד BMP - Bio Medical Photonics בהיקף תקציב של עד 1 מיליון ש"ח, מתוכו 60% לערך כמענק.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]