נביא השוק האמיתי

בין כל הגורואים לרגע, מסתמן נתון שמצליח לסמן בעקביות מגמות שווקים ומחיר מניות

מורן צור הוא מנכ"ל גאון טרייד

אחת לחודש לפחות, עולה בעיתונים הכלכליים כותרת מושכת המתיימרת לחזות את עתיד השוק בהתאם למשנת כלכלן כזה או אחר. האחרון זוכה בדרך כלל גם לכינוי מרשים ומעורר כבוד כחוזה משבר 2008,או אחד מאלה שקדמו לו.

מעשייה נודעת בוול סטריט מתארת מנהל תיקים צעיר שלא מצא עבודה. בצר לו, פנה המובטל הפיננסי למדריך הטלפונים המקומי והתקשר באופן אקראי ל-10,000 אנשים שונים, למחציתם אמר שעליהם לקנות את השוק ולחצי השני המליץ למכור. השוק עלה באותו החודש. אז חזר המנהל הצעיר ל-5,000 האנשים שהרוויחו מעצתו הקודמת (מהאחרים לא ציפה שיישעו לעצתו השנייה) וחזר על המהלך: לחצי מתוך ה-5000 אמר לקנות ולחצי למכור. לאחר ירידות חזקות שנרשמו באותו חודש, התקשר רק ל-2500 שלהם אמר למכור, אמר למחציתם לקנות ולמחציתם למכור וכך לאחר שלושה חודשים בלבד ייסד מחוסר העבודה שלנו, בית השקעות חדש שאליו הצטרפו 1250 לקוחות שהיו משוכנעים לחלוטין שהוא נביא.

נביאים כמו זה היו בשוק מאז, וכנראה יישרצו בו תמיד. לעולם הם כנראה יצדקו לפעמים, ויטעו בפעמים אחרות.

מדד השורט

לעומת זאת, יש נתון המסתמן כמדד ונביא מהימן למחיר נכסים בטווח הקצר, והוא יתרות שורט לנייר (היקף מכירות בחסר של נכס כלשהו). תנודה חדה (מעל 20%) ביתרות השורט, מצביעה על הסתברות גבוהה לתנודה בכיוון הנגדי במחיר הנכס. דהיינו, ירידה ביתרות השורט תנבא את עלייתו הקרבה של הנכס, ולהיפך.

תחזית נתון זה היתה מדויקת למשל בינואר 2009, חודש שבו, למרות מצב הרוח הירוד שבו היו שרויים שוקי העולם כולו, נרשם שפל חסר תקדים ביתרות השורט על השוק, נמוך ב-75% (!) אף בהשוואה לינואר 2008, בטרם חלחל משבר הסאב פריים לתודעת שחקני השוק. המשמעות ברורה - גם בשפל מחירים שנרשם בינואר העגום הזה, לא היו בשוק הרבה פעילים שהאמינו בהמשך הירידה ואמנם, הדרך לראלי הגדול ב-2009 שהחל חודשיים אחר כך בחודש מרץ, הייתה קצרה.

לפניכם תצוגה גרפית (מקור הנתונים - אתר הבורסה www.tase.co.il) המבטאת את תנועת המחיר ויתרות מכירות החסר במניות ממדד ת"א 25, הבוחנת את כושר הניבוי המרשים של השורט.

מורן צור מניית בזק
 מורן צור מניית בזק

מורן צור מניית פועלים
 מורן צור מניית פועלים

מורן צור אבנר יהש
 מורן צור אבנר יהש

הגרפים מראים שבמניות בזק, פועלים ואבנר יהש, "מדד השורט" הוכיח את עצמו - ירידה ביתרות, אכן היתה אות לבאות - עליה במחיר המניה (תנועת ה-X בגרפים).

והנה, לעומתן, במניית ישראמקו - יתרות השורט רק עולות, אך כך גם המניה.

מורן צור ישראמקו
 מורן צור ישראמקו

יש שתי אפשרויות לפרש את הדבר - הראשונה היא ש"הנביא" שאיתרתי טועה הפעם (מה דעתכם, אולי זה יקרה פעם גם לרוביני?) וששאיפת המשקיעים שעשו שורט על ישראמקו לסגור את הפוזיציה, תגרור אפילו עליה נוספת במניה. האפשרות השנייה היא שמצב יתרות השורט אמנם מהווה אינדיקציה חזקה לירידות הצפויות במחיר המניה, ואלה יבואו לידי ביטוי בזמן הקרוב.

לו התבקשתי אני לבחור נביא בעקבות המשבר, הייתי מעדיף את מדד השורט, על פני גחמותיו של גורו זמני כזה או אחר שהומלך בין-לילה על ידי התקשורת ושלוחיה.

וגם באשר לנביא שלי, אסתייג ואומר שתמיד עדיף לשלב מספר נתונים שיהוו כמעין "מועצת חכמים", במקום להסתמך על נתון בודד או נביא אחד, שאפשר שעדת החסידים שלו נאספה בדרך שתוארה במעשיה שפתחתי בה את מאמרי זה.