נעילה חיובית בבורסה; כי"ל וגבעות זינקו במחזורי מסחר אדירים

כי"ל זינקה 6.6% במחזור של 524 מיליון שקל על רקע דחיית הצעת רכש לפוטאש ■ גבעות זינקה 19.5% במחזור של 210 מיליון שקל; המריאה 69% במהלך המסחר ■ אלביט מערכות פרסמה דו"ח מאכזב - ירדה 4%

המסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב ננעל היום (ג') בעליות שערים כשהסנטימנט החיובי משוקי העולם הקרין לטובה על הבורסה הישראלית. ביום רווי אירועים והודעות, שלא מאפיין את חודש אוגוסט בדרך כלל, משכו כי"ל וגבעות את השוק לנעילה חיובית. בסיום המסחר בתל אביב נרשמו עליות של מעל 1% בבורסות אירופה והחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט אותתו על פתיחה חיובית בשיעור של עד 0.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2 מיליארד שקל, כשכי"ל ריכזה מחזור אדיר של 524 מיליון שקל וגבעות 210 מיליון שקל.

כוכבת המסחר היום, שלא במפתיע, הייתה מניית גבעות , שהמסחר בה חודש ב-14:36 ומאז הוא תנודתי ביותר במחזורי ענק. השותפות פרסמה הודעה חשובה מעט אחר חצות ונאלצה להבהיר בהמשך היום את ההודעה. חישוב שערכו ב"גבעות" על פי הממצאים אומד כי כמות הנפט במאגר המצטברת בכל המקטעים לכל 1 קמ"ר היא 19 מיליון חביות. "בהתאם לאמור לעיל סבור השותף הכללי כי ניתן להעריך, הערכה סבירה, את הכמות של הנפט במאגר בחזקת ראש העין וברשיון מכבי בכ-1.525 מיליארד חביות נפט במאגר", נכתב בדיווח.

בדיווחים קודמים שלה למשקיעים העריכה גבעות כי שיעור הנפט בר הפקה יעמוד בטווח שבין 10% (רמת סיכוי גבוהה) לבין 20% (רמת סיכוי בינונית) - משמעות הדבר היא כי מספר חביות הנפט בר-ההפקה המצוי במאגר, בהתבסס על ההערכות המוקדמות של השותפות, נע בין 152.5 מיליון חביות ל-305 מיליון חביות. בחברה מדגישים כי שיעור הנפט בר ההפקה יכול להיות גבוה או נמוך מטווח זה ונתונים סופיים בנושא יתקבלו רק במהלך חודש ספטמבר עם פירסום הדו"ח ההנדסי המלא.

עוד בגזרת מניות הקידוחים, ועדת ששינסקי לבחינת התמלוגים והמיסוי על גילויי גז ונפט שוקלת לבחון מחדש גם את מדיניות חלוקת הרישיונות לחיפושים, כך נודע ל"גלובס". זכויות חיפושי הנפט מחולקות כיום על ידי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות לפי המלצת מועצת הנפט, ללא תשלום קבוע או הליך מכרזי. הודעה זו השפיעה היום על המסחר במניות ישראמקו , אבנר , ודלק קידוחים .

כי"ל זינקה על רקע דיווחים כי מתחרתה ההקנדית פוטאש, אשר היא אחת מבעלי העניין הגדולות בענקית הדשנים הישראלית, קיבלה הצעת רכש מ-BHP Billiton האוסטרלית לפי שווי מניה של 130 דולר. ענקית הכרייה האוסטרלית הציעה לפוטאש הצעת רכש בפרמיה של כ-16% על מחיר הנעילה אמש בניו יורק. פוטאש מבחינתה סירבה להצעת BHP ואולם זה לא מפריע למשקיעים להזניק את מחיר מנייתה בטרום מסחר בניו יורק בכ-12%.

בתוך כך, התגלה גם מוקד חדש של חיכוך בין האוצר לקבוצת דלק של יצחק תשובה: גורמים הקשורים לאוצר סבורים שאין להתיר לקבוצת דלק להחליט אילו רישיונות תחזיר למדינה ובאילו רישיונות תמשיך להחזיק.

עונת הדו"חות המשיכה היום בתל אביב עם פירסום תוצאותיה של חברת אלביט מערכות . החברה דיווחה על הכנסות של 603.3 מיליון דולר, ירידה לעומת הכנסות של 728.3 מיליון דולר ברבעון השני של 2009. החברה מסבירה כי הירידה בהכנסות נבעה בעיקרה מפעילותה בתחום התקשו"ב בישראל ובאירופה.

ענקית המזון והמשקאות שטראוס פירסמה גם היא את דו"חותיה לרבעון השני של השנה, מהם עולה כי מכירותיה עלו ב-4.3% ל-1.58 מיליארד שקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, המכירות האורגניות בנטרול השפעת השינוי בשערי החליפין קטנו ב-0.2%. הרווח הגולמי של שטראוס גדל ב-8.3% והסתכם ב-615 מיליון שקל (שיעור של 38.9% מהמכירות), לעומת 568 מיליון שקל ברבעון השני של 2009 (שיעור של 37.5% מהמכירות).

גם רבוע כחול נדל"ן פירסמה היום את תוצאותיה, כשהיא מדווחת על עלייה של 200% ברווח הנקי ברבעון השני.

אפריקה נכסים פירסמה גם היא תוצאות היום. בשורה התחתונה דיווחה החברה על הפסד נקי של 14.2 מיליון שקל ברבעון לעומת רווח של 8.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות אפריקה נכסים הסתכמו ב-129.6 מיליון שקל, לעומת כ-208.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות מהשכרת והפעלת נכסים הצטמקו לכ-76 מיליון שקל לעומת 103.6 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בבנקים המשיכה לרכז עניין מניית מזרחי לאחר שטיפסה אתמול ביותר מ-3% על רקע דו"חות כספיים מוצלחים והודעה על דיבידנד בשיעור גבוה למשקיעים.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]