לכו לקנות את ורינט

אין להתבלבל מהעליה ההססנית במניית האם, מכרו אותה תוך כדי תיקון וקנו את הבת

מאת ד"ר דפנה פפר, מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

בסוף השבוע שעבר צללה מנית קומברס ב-31.75% במחזור ענק. משקיעים וסוחרי יום עטו על המניה כמוצאי שלל רב. סוחרי היום שקנו בירידות 20% - 27% ספגו הפסד מיידי וחלקם צמצם הפסדים ומכר ביום הרכישה לנוכח המשך הידרדרות המניה.

אחרים החליטו להישאר בפוזיציה ואף הגדילו החזקות כדי ליצור שער רכישה ממוצע זול יותר. קנית בירידה בשיעור 26% המשכת לרכוש בירידה 30% ויצרת שער רכישה ממוצע בשיעור 28% קרוב יותר לשער הסגירה 31.75%-.

משקיעים רבים שעקבו אחר המסחר וקריסת המניה קנו מתוך מחשבה שבגלל בהלה נוצרת הזדמנות קניה נוחה. חלקם רכשו ב-20% ירידה וספגו עוד 11.7%. משקיעים אלה אינם רוכשים לטווח הקצר ומבחינתם אין כוונה למימוש מהיר כסוחרי היום. המשקיעים מעריכים שמכירת נכסי קומברס בעיקר חברת הבת ורינט , יציפו ערך ויהפכו את קומברס למניה מעניינת.

קנו ישירות את ורינט

אם מכירת ורינט תציף ערך, עדיף לקנות את ורינט עצמה ולא את קומברס המחזיקה ב-66% ממניות ורינט ואמורה לקבל מחיר גבוה כאשר תמכור את השליטה בורינט. בגלל השרשור רק 66% מהתמורה תעבור לקומברס לכן ורינט עדיפה. חשוב לזכור שמצבה העגום של קומברס קורץ לנייס החושקת בורינט. שתי החברות עוסקות בתחום זהה - הקלטות דיגיטליות לצרכי ביטחון. נייס עמוסה במזומנים ורכישת ורינט תהפוך אותה למובילה בעולם בתחומה.

כדאי להסביר מדוע לא רצוי לקנות את מניות קומברס. בפברואר 2010 קומברס דיווחה שבקופתה יש 730 מליון דולר. בשבוע שעבר קומברס דיווחה שבפברואר 2010 היו בקופתה בעצם רק 448.4 מליון דולר, 280 מליון דולר התנדפו בין הדיווחים.

קומברס הסבירה שנתוני המזומנים בפברואר 2010 כללו את המזומנים של חברות הבת (ורינט, אולטיקום, סטראהום) שלא נסחרו ומשחלקם חזר להיסחר קופת המזומן השתנתה. הסבר תמוה שכן ניתן היה להבהירו בעת הפרסום בפברואר 2010.

בינואר 2010 קומברס הפגינה אופטימיות ונקבה בנתוני הכנסותיה ובצבר ההזמנות ל -2009 לאחר כשלוש שנים שלא עשתה זאת בגלל פרשת הבקדייטינג וקובי אלכסנדר. הרושם היה שהנה סוף סוף יפרסמו מאזנים והמשקיעים יבינו את המתרחש.

זה היה רק רושם. עגמומיות נוספה פורסמה - אג"ח ARS שגרמו הפסד משוער של 93 מליון דולר, 39 מליון דולר נוספים נמחקו מעבר ל - 165 מליון דולר שכבר שולמו לרואי חשבון לעריכת מאזני קומברס. מצוקת מוזמנים צפויה ב - 2011. לא פלא שהמניה צללה וחוסר האמון בחברה התגבר.

דהן שולט והעמימות חוגגת

הנהלת קומברס "מאכזבת" שיטתית של משקיעיה ואין סיבה לתת בה אמון. הקריאות לקבלת הסברים מהמנכ"ל אנדריי דהן והדירקטוריון נתקלות בזלזול. גרוע מכך, מתקבל רושם שדהן שולט ביד רמה בדירקטוריון. איש מהדירקטורים לא השמיע צפצוף דק לנוכח מצבה העגום של קומברס למרות שהדירקטורים נושאים באחריות וחשופים לתביעות. מוזר.

כאשר העמימות שורה במאזני קומברס, ההפתעות שבות וצצות בקביעות שמממרת את חיי המשקיעים, גלי פיטורי עובדים ממשיכים לאיים, הדירקטוריון שותק כמו בפיונגיאנג, משקיע סביר לא צריך להחזיק במניות קומברס.

מומלץ למשקיעים ולסוחרי היום להפטר מהמניה בתיקון הראשון ולשכוח מההרפתקה. תביעות ייצוגיות יגיעו בקרוב, תיבות פנדורה חדשות עלולות להיפתח, שומר נפשו ירחק. מי שמתעקש לדבוק "במטמון" עדיף שיגלה עניין כאמור בורינט.