ביה"ד: הולנדר והנציבות שימשו 'חותמת גומי' בתיק שוקי משעול

נקבע כי סילוק משעול מעבודתו ברשות המסים נעשה על יסוד שימוע פגום ■ משעול: עו"ד רונאל פישר אמר כי הוא יכול להסדיר הסכם עד מדינה בשל קשריו עם פרקליטת המחוז רות דוד

ביקורת חסרת תקדים על נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, ובכירי משרדו מותחת שופטת בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, חגית שגיא, ולפיה הנציבות למעשה פיברקה טיפול במהלכי השעייתו של שוקי משעול, מי שהיה מבכירי מע"מ, ושימשה "חותמת גומי" לפרקליטות.

משעול חשף החל מ-2003 שחיתות במערכת המסים, ובעקבות פעילותו ותלונותיו הוא סולק מעבודתו על-ידי מנהל רשות המסים דאז, איתן רוב (ויחד איתו סולק גם שותפו לחשיפת השחיתות, קצין המודיעין רפי רותם).

נגד משעול הוגש בתחילת 2006 כתב אישום על פגיעה בפרטיות והפרת סודות של נישומים ובקשירת קשר לקבל במירמה החזר ביטוח רכב בגובה 542 שקל. במהלך המשפט, המתנהל בפני שופטת השלום בתל-אביב דניאלה שריזלי, התברר כי המשטרה ביצעה האזנות סתר על הטלפונים של משעול במשך כשנה, ב-2004-2005, וכן צולמו בסתר כל פגישותיו במשרד (כפי שנחשף במוסף G של "גלובס", יולי 2010).

שימוע למראית-עין

במקביל להליך הפלילי ניהל משעול מאבק בבתי הדין לעבודה, כדי לבטל את החלטת הולנדר לא לחדש את חוזה ההעסקה איתו. הפרקליטות, באופן שלא הוסבר, סירבה להתחייב להחזירו לעבודה ולתפקיד, אם ייקבע כי לא היה מקום שלא להאריך את החוזה או אם ייצא זכאי במשפט הפלילי. בעקבות כך בדק בית הדין האזורי את האופן שבו פעלה נציבות שירות המדינה במהלכים להשעיית משעול ולאי-חידוש החוזה עמו.

השופטת שגיא פסקה בשבוע שעבר כי בשלב השימוע של משעול, איש בנציבות כלל לא ידע במה מאשימים אותו, וכי "למעשה, נערכו השימועים למראית-עין". עוד פסקה השופטת: "הולנדר ונציגיו אטמו אוזניים, תוך הסתמכות מוחלטת על עמדת הפרקליטות, וסירבו בעקביות לבחון את הראיות. ברור לנו כי הולנדר והפועלים מטעמו לא שימשו אלא 'חותמת גומי' לקביעות הפרקליטות, ולא ניסו כלל לברר אם יש ממש בטענות התובע באשר לחפותו".

השופטת שגיא קבעה כי אי-חידוש ההסכם עם משעול נעשה שלא כדין ועל יסוד שימוע פגום, בחוסר שיקול-דעת של הולנדר. לכן קבעה כי החלטת הנציב בטלה, וכי המדינה חייבת לשלם למשעול את שכרו ממועד תום ההסכם הקודם ועד לחתימת ההסכם החדש.

לגבי ההשעיה והתפקיד של משעול - נקבע כי הדברים תלויים בתוצאות ההליך הפלילי. המדינה חויבה בהוצאות משפט ושכר-טרחת עורך דין בגובה 20 אלף שקל.

משרד המשפטים מסר: "יודגש כי לפי פסק הדין ימשיך התובע להיות מושעה מתפקידו, וזאת עד לתום ההליך הפלילי המתנהל נגדו. יחד עם זאת, על פני הדברים נראה כי בפסק הדין נפלו שגיאות, והמדינה תשקול הגשת ערעור".

עו"ד מנחם רובינשטיין, פרקליטו של משעול, אומר: "אני לא מאמין שיהיה ערעור, כי הקביעות מבוססות ונובעות מעדויותיהם של עדי התביעה מנציבות שירות המדינה".

משעול העיד: עו"ד רונאל פישר אמר כי הוא יכול להסדיר הסכם עד מדינה בשל קשריו עם פרקליטת המחוז רות דוד

במסגרת עדותו של שוקי משעול בתיק הפלילי בפני השופטת דניאלה שריזלי, התעוררה שאלה הקשורה ליחסים בין פרקליטת מחוז תל-אביב, רות דוד, שטיפלה בפרשת משעול, לבין עו"ד רונאל פישר, שייצג את משעול בחקירה והמעצר באמצע 2005. לפי עדותו של משעול, עו"ד פישר אמר כי הוא יכול להסדיר הסכם עד מדינה בזכות קשריו עם דוד.

התובעת בתיק, רביד שיפמן, הציגה הקלטת וידיאו של שיחה בין משעול לבין ג"א, שנחשף כמקור של משעול, על איש השוק האפור יניב כהן. בהתייחס לקלטת אמרה התובעת: "ג"א אומר אם אפשר לעזור לו (לכהן - מ.ל), ואתה אומר שאין לו תיק, שהאשימו אותו בגניבה מהבנק למסחר. שואל אותך ג"א אם יש לך עורך דין טוב. אתה אומר שכן ושהוא יקרן, נותן את הפרטים של רונאל פישר".

משעול משיב: "אני לא מדווח לג"א על חקירות בנושא מסים. ג"א מדווח לי על יניב כהן שמצוי בבנק למסחר, בשוק האפור, נושא של הלבנת הון, ושעופר מקסימוב מאיים עליו. ג"א מוסר לי מידע. אז אני נזכר שלפני כמה חודשים היה אצלי רונאל פישר במשרד במע"מ ומספר לי על פרשת האחים דבוש וזאב רוזנשטיין והקשרים המיוחדים שלו עם פרקליטת המחוז, רות דוד, ואיך הוא גרם לזה שהאחים דבוש יהיו עדי מדינה. עשיתי דבר פשוט. שלחתי את אותו יניב, באמצעות ג"א, לרונאל פישר, שאולי יסגור לו גם סיפור של עד מדינה, והמדינה תרוויח מזה".

בהמשך המשפט, בחקירה חוזרת של הסנגור מנחם רובינשטיין, פירט משעול בעדותו שוב את הדברים ששמע, לדבריו, מעו"ד פישר, ובהם אמר הפרקליט כי הוא "יכול להסדיר נושא של עדי מדינה" בזכות קשריו עם דוד.

כתב "גלובס" מעיר כי הפרקליטות סיננה את האזנות הסתר שהוצגו בתיק בית המשפט, והשיחות בין משעול לעו"ד פישר לא הוצגו. ואולם, בידי המשטרה והפרקליטות מצויות האזנות סתר לשיחות טלפון בין השניים וכן הקלטת וידיאו של פגישה ביניהם, ולכן ניתן לבדוק אם עדותו של משעול נתמכת בהקלטות סתר.

מפרקליטות מחוז תל-אביב נמסר: "הדברים של משעול בזויים ולא ראויים כלל להתייחסות ולתגובה. פרקליטת המחוז לא תפרט במסגרת זו את רשימת מכריה וידידיה, וחזקה עליה שאין היא מטפלת בעניינים אשר יש לה נגיעה אישית בהם או במי הצדדים המעורבים".

פרקליטו של משעול, עו"ד מנחם רובינשטיין, מסר: "בתגובת הפרקליטות לא מופיעה הכחשה".

עו"ד רונאל פישר מסר: "לא ידעתי שאני נתפס כמומחה להסכמי עדי מדינה או כי יש לי קשרים מצוינים בפרקליטות, וממש לא מתחשק לי לקלקל את הדימוי החדש שלי. יחד עם זאת, כדאי לא לקחת ברצינות תהומית הגיגים של נאשם המעיד לטובת עצמו, ואסור לשפוט אותו לחומרה, אם העובדות כהווייתן לא היו נר לרגליו. אחרי הכל, אין לי יחסים אינטימיים עם הגברת רות דוד, בעיקר משום שאשתי לא מרשה לי. אין לי גם שמץ של מושג מי זה יניב כהן, הנזכר בעדותו של משעול, משום שלצערי איש כזה מעולם לא פנה אליי, וחבל. גם קשה לייחס לי בדיעבד את מעמד עדי המדינה לאחים דדוש, בעיקר משום שפנייתם אליי בעניין הזה היתה לשם עריכת ההסכם, משגמרו אומר לשתף פעולה עם רשויות האכיפה".