לא רק מתחרים: וואלה ו-ynet ישתפו תכנים בתחום הלימודים

עפ"י ההסכם, שאושר ע"י הממונה על ההגבלים, מדור הלימודים של ynet יתבסס על תכנים של פורטל "יורם", בו שותפה וואלה

פורטל וואלה ואתר ynet מקבוצת "ידיעות אחרונות", שני האתרים הישראלים הגדולים ביותר, חתמו על הסכם שיתוף תכנים בתחום הלימודים - כך נודע ל"גלובס".

על בסיס הסכם זה ynet הקים ערוץ תוכן ייעודי - ynet לימודים, המבוסס על התכנים של פורטל הלימודים והסטודנטים "יורם לימודים" (ש-50% ממנו מוחזקים על-ידי וואלה).

על-פי ההסכם, מדור הלימודים של ynet לא יתבסס רק על התכנים המופיעים ממילא ב"יורם", אלא גם על תכנים בלעדיים שיופקו בעבורו על-ידי "יורם", בכפוף לכך שמספר הכניסות למדור הלימודים ב-ynet יהיה גבוה יותר מרף מינימלי שייקבע ביניהם.

על-פי אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, תוקף ההסכם הוא עד לסוף השנה הקלנדרית 2010, כאשר הצדדים רשאים להאריכו בשנתיים נוספות.

עוד עולה מההסכם כי "יורם" יימנע מלכלול במדור הלימודים כל הפנייה לאפיקים או פעילויות שונות תחת אתר וואלה ויימנע מקידום עצמי או מקידום אתרי וואלה.

כן הוטלו מגבלות על המסחר של "יורם" בשטחי הפרסום במדור הלימודים, שיאפשרו ל"יורם" למכור את שטחי הפרסום אך ורק ללקוחות שפרסומיהם מקדמים לימודי תואר ראשון ושני בלבד.

ynet (ידיעות אינטרנט), מצדו, מתחייב להימנע מלהפעיל אתר הזהה או דומה למדור הלימודים מבחינת המידע והתכנים המופיעים בו, או המתחרה במדור הלימודים, באתרי ynet או winwin. זאת במטרה להבטיח את "יציבות שיתוף-הפעולה העסקי בין ידיעות אינטרנט ל'יורם' ולהגן על ההשקעה של 'יורם' בהקמת מדור הלימודים ותפעולו".

שיתוף-פעולה זה, הנחשב חריג בקרב אתרים המתחרים ראש בראש, יצא לפועל לאחר שרונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, קבעה כי לא מדובר בהסדר כובל. זאת לאחר שנבחנה האפשרות שההסכם - המעגן את העובדה שוואלה (באמצעות יורם) תרכוש מ-ynet (ידיעות אינטרנט) שטחי פרסום להצגת תוכן ופרסום ב-ynet, ואילו ynet תרכוש מוואלה רכיב משלים לתוכן המוצע באתרה - יפגע בתחרות בשוק או יאפשר לחברות להתנהג כדואופול ולתאם עמדות.

כלשונה של קן, "עיקרו של ההסדר אינו בהפחתת התחרות או במניעתה", ו"הסיכוי כי הזיקה הנוצרת בין וואלה ל-ynet תוביל לתיאום ביניהם, אשר יביא לפגיעה בתחרות, הוא נמוך".

לדבריה, לאור ריבוי השחקנים בשוק הלימודים כדוגמת ilimoodim של דפי זהב או "לימודים אינפו", לא קיים חשש כי הסכם בין שני האתרים הגדולים יפגע בתחרותיות של ענף זה.