כאן נפגשנו

עוד 20 שנה ילדים יטיילו בחוף, ולפתע המכשיר שלהם ירטוט: כאן הוריכם התנשקו לראשונה

בעיניי, הזווית היותר מעניינת בהשקת השירות החדש של פייסבוק, Places, המאפשר למשתמשים לחלוק עם חבריהם את מיקומם הפיזי, היתה הרטוריקה בה השתמשה החברה.

לכן, לא נידון בסוגיית הפרטיות, גם לא על המנהג המעצבן של החברה למכור את התוכן של משתמשיה למפרסמים, גם לא על הפוטנציאל המסחרי העצום של השירות, גם לא על הפרקטיקה ה"מיקרוסופטית" של לעשות את אותו דבר כמו המתחרים, רק בגדול יותר - במטרה לבלוע או להעלים אותם. כל אלה דברים חשובים, כמובן, אבל לא היום.

במה שונה פייסבוק Places? שלא כמו שירותים תלויי-מיקום אחרים ששמים את הדגש על "בוא ותראה איפה החברים שלך נמצאים כרגע" - בחרה פייסבוק להתמקד בהיסטוריה, ההיסטוריה של העתיד.

"יותר מדי סיפורים אנושיים צוברים אבק על מדפים", נאמר בהודעת החברה, "אבל עכשיו הסיפורים האלה הולכים להיות קשורים למקום פיזי. תארו לכם שבעוד 20 שנה הילדים שלנו יטיילו על החוף בסן-פרנסיסקו ופתאום המכשיר הקטן שלהם ירטוט ויגיד: כאן ההורים שלכם התנשקו בפעם הראשונה". כמה רומנטי.

זה לא רק שפייסבוק מאחלת לעצמה להמשיך ולשלוט בשוק החברתי עוד 20 שנה - הרבה יותר מנצח במונחי טכנולוגיה ואינטרנט - למעשה, מדובר בהיפוך מוחלט של כל מה שאנחנו חושבים על רשתות חברתיות, מידע תלוי מיקום, מיקרו-בלוגינג וכל הדברים האלה.

התרגלנו לראות ולהשתמש בכל השירותים כמין מראות של ההווה, עד שכמעט שכחנו שההווה מצטבר והופך לעבר. הוא אמנם מפנה את מקומו לעתיד אבל לא הולך לשום מקום, הוא נשאר "שם", ברשת, משנה את מצב הצבירה והופך לזיכרון, להיסטוריה. אנחנו עושים היסטוריה - גם אם שולית ומשעממת - בכל פעולה שאנחנו פועלים. פייסבוק מזכירה לנו את זה.

יחסים בין אדם למקום

עד עכשיו כל זה היה מה שנקרא "וירטואלי", אבל עכשיו כל המידע הזה יוצא מהרשת אל העולם הפיזי, מצטבר ומתעבה כמו שכבות ארכיאולוגיות, מעשיר את מה שאנחנו קוראים לו מציאות. כל ההיסטוריה הזו, שלנו ושל חברינו, פרושה עכשיו בפנינו. פייסבוק Places קורא לך לקחת חלק בהיסטוריה הזאת, לכתוב יחד עם עוד 500 מיליון בני אדם את ההיסטוריה של העתיד.

מה שפייסבוק Places עושה זה להרחיב את גבולות המושג "רשת חברתית" - וכפועל יוצא את חוויית האינטרנט. אם עד היום חשבנו על מה שאנחנו עושים ברשת כעל חלק ממערכת היחסים שבין אדם לחברו - בא Places והופך אותה ליחסים בין אדם למקום.

מדובר על סוג חדש של תוכן, והוא הרבה יותר משמעותי ועמוק מ"דרור נכנס לבית-קפה איקס". מעכשיו זה כבר לא רק הסיפור שלי, מעכשיו גם לבית-הקפה איקס יש סיפור לספר.

כל מקום הופך פתאום לכותל מערבי ענק: מיליוני פתקים תחובים בו, ובהם הפעולות והמילים והמחשבות והמפגשים של בני האדם. יש בזה משהו מרטיט. בואו והשתלטותו של המידע תלוי המיקום הוא שינוי עצום ומרחיק לכת. אנחנו על סיפה של ארץ חדשה, לא נודעת.

ובכל זאת, כדי לשמור על הפרטיות בפייסבוק Places, הנה מדריך קצר באתר Newsgeek:

http://tinyurl.com/2w8gmf7