HYG ו-JNK: שתי קרנות סל לימים של תשואה אפסית

מרקטווץ' : המשקיעים האמריקניים מתחילים לצבור בתיקים שלהם קרנות סל שמשקיעות באג"ח קונצרניות מסוג High Yield, שמאפשרות להם ליהנות מזרם הכנסות קבוע

המשקיעים האמריקניים לא רוו נחת מהתשואות שהניבו המניות בשוק האמריקני במהלך העשור האחרון, וגם הריביות השוררות היום בשוקי האג"ח אינן עושות להם חיים קלים. לכן, הם מתחילים לצבור בתיקים שלהם קרנות סל שמשקיעות באג"ח קונצרניות מסוג High Yield, שמאפשרות להם ליהנות מזרם הכנסות קבוע. אתר מרקטווץ' (MarketWatch) מסביר את התופעה ומסמן שתי קרנות סל אפשריות להשקעה בתחום.

"היכן עוד תוכלו להשיג תשואה של 8%? מדד ה-S&P 500 החזיר תשואה אפסית במהלך 12 השנים האחרונות", אומר בכתבה שהתפרסמה באתר מנהל מחלקת מחקר של קרנות סל בארה"ב. לכן, הוא לא מופתע שהמשקיעים מחפשים את דרכם בכל מקום אפשרי בשווקים הפיננסים.

ועדיין, גם משקיעים שמבקשים להיחשף לשוק איגרות החוב ה-High Yield, שזכו לשם הגנאי "אג"ח זבל", צריכים להיות זהירים, שכן הסיכון שטמון בהן גבוה יחסית, למרות שאיגרות חוב נחשבות בהגדרה למכשיר השקעה סולידי. קרנות סל (ETFs) נחשבות למכשיר פשוט להשקעה, שיכול לייצר עבור המשקיעים פיזור נרחב גם בסכומי השקעה נמוכים, ובכך להקטין את הסיכון ואת הפגיעה הפוטנציאלית של חדלות פירעון מצד אחת החברות הנכללות בסל.

שתי קרנות הסל הגדולות ביותר מבחינת היקף נכסים בתחום הן iShares iBoxx $ High Yield Corporate Bond (סימול: HYG) ו-SPDR Barclays Capital High Yield Bond (סימול: JNK) - בשתיהן נרשמו הפקדות של למעלה מ-1.2 מיליארד דולר מתחילת השנה, והמילה האחרונה עדיין לא נאמרה.

קרנות הסל הללו עשו ראלי מרשים במהלך 2009, עם היחלשות החששות באשר לשוקי האשראי ולכלכלה הגלובלית, אבל השנה התשואה שלהן דורכת עד כה במקום. JNK, למשל, הניבה ב-2009 תשואה של 37.7%, ככל שנחלשו החששות לחדלויות פירעון ופשיטות רגל של חברות. ב-2008, בעקבות המשבר הפיננסי, הקרן הפסידה 24.7%. שתי הקרנות נסחרות לפי תשואה לפדיון של 8%.

במרקטווץ' שבים ומסייגים לאורך הכתבה כי ההשקעה באג"ח HY דומה להשקעה במניות של חברות בעלות מאזנים ממונפים מאוד. אנליסטים במורנינגסטאר, המצוטטים בה, אף מציעים ממליצים להתייחס אל ההחזקה בקרנות הסל הללו, כאל "השקעת לוויין", ולא כהשקעה שבליבת התיק.