שעתם של סוחרי השלדים

עוד חברת נדל"ן מתפוגגת: בבוקר אחד השבוע התפטרו יחד היו"ר, המנכ"ל וה-CFO

ד"ר דפנה פפר מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה

חברת הנדל"ן אקסום גייסה מהציבור בבורסה בתל-אביב 56 מיליון שקל באקסום אגח א לצורך השקעות נדל"ן במזרח אירופה בעיקר ברומניה. השבוע בבוקר אחד, הודיעו שלושה בכירי אקסום על פרישה מתפקיד: מיכאל גרוברמן - מנהל הכספים, משה שוסטר - יו"ר, אליהו קורן - מנכ"ל.

השלושה פירטו בהודעות הפרישה כי יש להביא לידיעת המחזיקים בניירות הערך של החברה את נסיבות הפרישה. הנסיבות פשוטות: דחיית החלטות, על-ידי רוב מחזיקי האג"ח, שביקשה אקסום ומנהליה לבצע ביניהם תשלום סך 50 אלף אירו לבנק סלובקי שמימן חלק מעסקי אקסום.

אקסום אג"ח נסחרת כיום, כאשר מתקיים מסחר סדיר, לפי שער 23.5 אגורות לאחר שהונפקה בשקל לפני כארבע שנים. ב-1.10.10 אקסום הייתה צריכה לשלם תשלום קרן ראשונה כאשר התשלום האחרון אמור להתבצע ב - 2014.

ת'כלס אקסום נמצאת רגעים לפני נשימותיה האחרונות כעסק חי והתפטרות מנהליה וודאי שאינה בגדר הזרמת חמצן. ההתפטרות מהווה תמרור אדום למחזיקים באג"ח שיתכן וגם את המחיר של 23.5 אגורות ספק אם יזכו לראות.

הצעות מעניינות

בזמן שאקסום גוססת מתעוררים סוחרי השלדים וישנם רבים כאלה בתל-אביב. כיוון שהנדל"ן ברומניה שווה משהו, עצם קיום פלטפורמת חברה סחירה בבורסה גם היא שווה כסף, ואני צופה שמחזיקי האג"ח יתחילו לקבל הצעות "מעניינות" מסוחרי השלדים.

סוחר אחד יציע למחוק את האג"ח ולהופכם ל-30% ממניות אקסום שירשמו למסחר בבורסה אחרי שיכניס נכס לחברה במטרה ליצור ערך. אחר יציע לקנות את האג"ח ב-17 אגורות בחזקת - תצילו חלק מהפרוטות שלכם. סוחר שלישי יציע להכניס לאקסום חברת ביומד לזיהוי וטיפול בפטריות עור ששווייה 73 מליון דולר, על-פי הערכתו ודעת מומחים, תמורת 89% ממניות אקסום בתנאי שניתן יהיה להפוך את האג"ח למניות. לא נתפלא אם תגיע גם הצעה מאחד המנהלים שפרשו.

בעלי האג"ח האומללים של אקסום זכאים בשעתם הקשה לסיוע מכל גורם וגם מרשות ניירות הערך. הם אינם יודעים כמה באמת שווים הפרויקטים שבהם אוחזת אקסום במזרח אירופה. אין מידע האם קיים הגיון כלכלי בביצוע הפרויקטים מתוך תקווה שהשפל הכלכלי במזרח אירופה ייבלם.

הצעות בנזיד עדשים

אין לבעלי האג"ח גם מידע ברור ומספק על השימוש בכספם. את כל אלה יכולה לברר עבורם הרשות לניירות ערך באמצעות דרישה חד משמעית מהמנהלים הפורשים ופניה למעריכי שווי. בעלי האג"ח יכולים לאשר תשלום 50 אלף אירו לבנק הסלובני, או חלק מהסכום, במטרה להוריד את לחץ הפירוק. אפשר גם, בתנאים מסוימים, לקבל הגנה מבית המשפט.

לפני שימסרו את אקסום בנזיד עדשים לסוחרי שלדים כדאי לבעלי האג"ח לשקול אלטרנטיבות. למרות שהם מפוצלים כמשקיעים למען הצלת השקעתם כדאי להתאחד.

כיוון שבבורסה יש עוד מספר חברות כאקסום, כיוון שסוחרי שלדים יש בשפע, המצב, השתלשלות ההשקיות, הערכות הפרויקטים, הסיכוי והסיכון. בינתיים שסוחרי השלדים לא יעוטו על אקסום כמוצאי שלל.

הכותבת עשויה לסחור בניירות הערך המוזכרים בכתבה