קב' דלק: "הגדלה בתמלוגים - בלתי חוקית ופסולה מיסודה"

הקבוצה הגישה היום את נייר העמדה שלה בנושא תמלוגי הגז לוועדת ששינסקי ■ טוענת: "הזכויות נוצרות בשלב מתן הרישיונות והן תקפות כל עוד הרישיונות קיימים"

המאבק על תמלוגי הגז מגיע לשלב הראיות: קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, הגישה היום (ד') את עמדתה במחלוקת לוועדת ששינסקי לבחינת המדיניות הפיסקלית בנוגע למשאבי נפט וגז.

בנייר העמדה, שנוסח והוגש באמצעות עורכי הדין רם כספי ויאיר כספי, צוין כי "עמדתה-החד משמעית של קבוצת דלק הינה כי כל הגדלה בשיעור דמי התמלוגים הקבועים בחוק הנפט אם וככל שתוחל על יזמים המחזיקים בזכויות שהתגבשו (קרי, זכויות רישיונות וחזקות קיימים), אף אם תעשה בחקיקה ראשית, תהא בלתי חוקית ופסולה מיסודה". לטענת הקבוצה, "במדינה שבה שלטון החוק הוא ערך עליון, איש לא היה מהין לפגוע בזכויות מוקנות תוך שינוי רטרואקטיבי של כללי המשחק".

קבוצת דלק ביקשה באחרונה מוועדת ששינסקי להגיש את עמדתה במועד מאוחר יותר, אך נקבע כי כל הגורמים המעוניינים להגיש חומרים כתובים לוועדה יעשו זאת עד היום.

סכנה לתביעות מחו"ל

הקבוצה מבססת את התנגדותה להגדלת שיעור התמלוגים על כמה טיעונים. הראשון הוא הטיעון החוקתי. לטענתה, זכויות החברות והיזמים המחזיקים בזכויות שהתגבשו נוצרות כבר בשלב מתן הרישיונות והן תקפות כל עוד הרישיונות קיימים, קל וחומר אם יש תגליות ובעקבותיהן מוקנות חזקות.

"חקיקה ראשית שתתיימר להגדיל את שיעור דמי תמלוגים לגבי יזמים המחזיקים בזכויות שהתגבשו הינה חקיקה רטרואקטיבית, המסכלת באופן מהותי את הציפיות המשפטיות והעסקיות הלגיטימיות של היזמים ופוגעת פגיעה חמורה בזכויות הקניין שלהם", ולפיכך לא תעמוד במבחנים הקבועים בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.

עוד טוענת הקבוצה כי גם אם יוחלט להעלות את שיעור המיסוי, לא יהיה בכך כדי לבטל את הפגיעה החוקתית. "מערכת המס אינה יכולה 'לרפא' את האיסור על הגדלה רטרואקטיבית של דמי התמלוגים על ידי הגדלת נטל המס", צוין. עם זאת ולמען הסר ספק, הובהר, כי "אין ולא יכולה להיות מחלוקת רצינית שדמי תמלוגים אינם מס".

דלק מעלה טענה נוספת ולפיה יש בהעלאת התמלוגים פגיעה באינטרס ההסתמכות והציפיות של היזמים ופגיעה בזכויות החוזיות שלהם, מאחר שרישיון לחיפושי נפט או גז טבעי הוא בעצם "הסכם רישיון" בין המדינה לבין הפרט. כמו כן יש בהעלאה פגיעה בזכויות מוקנות במישור הבינלאומי, אשר עלולה להוליד תביעות בחו"ל כנגד המדינה.

הושקעו מיליונים

קבוצת דלק היא בעלת זכויות (באמצעות תאגידים שבשליטתה) נרחבות במשאבי נפט וגז טבעי הכוללים חזקות ורישיונות, בין השאר בדלק אנרגיה, חברה בת של דלק השקעות המצויה בבעלות ובשליטה מלאה של קבוצת דלק. לדלק אנרגיה, כמו גם לדלק השקעות, זכויות ניהול וזכויות ביחידות ההשתתפות של אבנר חיפושי נפט ודלק קידוחים.

לטענת הקבוצה, היא השקיעה לאורך השנים במישרין ובאמצעות שותפויות דלק סכומי עתק בבדיקות, בחיפושים, בקידוחים, בשדות ובמתקנים. למשל, בשטחי פרויקט "תמר", שבהם היו תגליות, הושקע עד כה סכום של מאות מיליוני דולרים, ובשטחי "פרוספקט לוויתן", שבהם קיימת הסתברות גבוהה למציאת גז טבעי, הושקע עד כה סכום של עשרות מיליוני דולרים.

"בעוד שבמכלול החיפושים הושקעו ומושקעים סכומים ומשאבים אדירים, סיכויי ההצלחה מזעריים ותוצאות הרוב הגדול של החיפושים הינן עקרות", צוין בנייר העמדה.