חגיגות ה"לייבור דיי" נפתחו: באוגוסט נגרעו 54 אלף משרות לעומת צפי לגריעה של 120 אלף משרות

(עדכון) אכזבה ממדד מנהלי הרכש למגזר השירותים שנפל ל-51.5 נקודות ■ לסקטור הפרטי הצטרפו 67 אלף עובדים חדשים לעומת צפי לתוספת של 44 אלף בלבד ■ הנתון יולי עודכנו חדות מעלה: הצטרפות של 107 אלף לעומת 71 אלף ■ שיעור האבטלה עלה ל-9.6%, כצפוי

דו"ח התעסוקה החודשי בארה"ב מפתיע לטובה וממשיך בכך רצף של נתונים חיוביים יחסית שזרמו לשוק השבוע. משוק התעסוקה האמריקני ניגרעו בחודש אוגוסט 54 אלף משרות לעומת צפי לגריעה של 120 אלף משרות. כצפוי, עלה שיעור האבטלה בארה"ב ל-9.6% לעומת 9.5% בחודש יולי. הנתונים הגרועים פחות מהציפיות מקפיצים את המדדים המובילים בוול סטרט ערב צאת המשקיעים לחופשת ה"לייבור דיי", הלא הוא חג העובדים האמריקני.

בחודש הקודם ניגרעו 131 אלף משרות. ובכל זאת, בנתון הכללי של הדו"ח מצביע על חודש שלישי ברצף של ירידה במספר המועסקים בארה"ב. הנתון הושפע מהירידה במספר המועסקים בסקטור הציבורי, בעיקר כתוצאה מסיומו של מפקד האוכלוסין בחודשים האחרונים, שגרמה לפיטוריהם של עובדים רבים בסקטור הציבורי.

הנתון המעניין יותר בדו"ח הוא התוספת של 67 אלף עובדים לסקטור הפרטי לעומת צפי לתוספת של 44 אלף בלבד וזאת לאחר שבחודש הקודם הצטרפו בסקטור זה הועלה חדות ל-107 אלף לעומת דיווח קודם על הצטרפותם של 71 אלף עובדים לסקטור הפרטי.

באוגוסט אבדו 121 אלף משרות בסקטור הציבורי, מהם 114 אלף הם מקומות העבודה שאיישו העובדים הזמניים במפקד האוכלוסין שהתקיים השנה, כמדי עשור. כ-82 אלף עובדים במגזר הציבורי עדיין עובדים בו לאחר גל הפיטורים הגדול של שלושת החודשים האחרונים.

בהתאם לציפיות, מספר השעות השבועיות הממוצע נותר 34.2 שעות. השכר הממוצע לשעה עלה ב-0.2% לעומת צפי לעלייה של 0.1%, והשכר הממוצע מסתכם באוגוסט ב-19.08 דולר לשעה. (בערכים שיקליים מדובר על יותר מ-70 שקל לשעה). בשנה האחרונה חלה עלייה של 1.7% ברמת השכר של העובדים האמריקנים.

"העלייה במספר המועסקים בחברות הפרטיות בארה"ב - זהו צעד בכיוון הנכון, אשר יפחית את החששות מפני 'תחתית כפולה'. אך עדיין מדובר בירידה במספר המועסקים במשק ובעיכובים בהתאוששות הכלכלית. עוד צפויים לנו קשיים רבים" אמר קן מיילנד, נשיא קלירויוו אקונומיקס.

המצביעים בארה"ב, חודשיים לפני בחירות מחצית הקדנציה, שיקבעו איזו מפלגה תנהיג את הקונגרס, הופכים ספקנים יותר ויותר לגבי המדיניות הכלכלית של ממשל אובמה. בנאומו השבוע אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה, כי "המשימה הדחופה ביותר שלנו היא לשקם את הכלכלה ולהחזיר לעבודה את מיליוני האמריקנים שאיבדו את מקום עבודתם". יצירת 650 אלף מקומות העבודה בשבעת החודשים עד יולי מראה שייקח שנים עד שיוחזרו 8.4 מיליון המשרות שאיבד המשק האמריקני במהלך המיתון.

אכזבה ממדד מנהלי הרכש

דו"ח נוסף שפורסם היום הוא ה-ISM, מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים שאיכזב כאשר הראה כי מגזר נותני השירותים, החלק הגדול ביותר בכלכלה האמריקנית, התרחב בקצב מתון בהרבה מהציפיות יותר, כשנפל ל-51.5 נקודות לעומת צפי לירידה שלו ל-53 נקודות, זאת לאחר שביולי עמד המדד על 54.3 נקודות. מדובר ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה במדד זה בחצי השנה האחרונה. נציין כי כל קריאה מעל 50 נקודות מסמלת התרחבות של המגזר. נזכיר כי מוקדם יותר השבוע פורסם מדד מנהלי רכש חזק מהצפוי למגזר היצרני. נציין כי לאחר פרסום הנתון הזה התמתנו העליות בוול סטריט.