ביהמ"ש: סניף חצי חינם בצומת ירקונים ייסגר כבר באמצע אוקטובר

‎‎ההחלטה התקבלה לאחר ערעור המדינה ■ המשמעות: צווי סגירת הסניף ייכנסו לתוקף ב-15 באוקטובר במקום ב-31 בדצמבר‏

‎‎סניף רשת המזון חצי חינם בצומת ירקונים בפתח-תקווה ייסגר בסופו של דבר כבר באמצע אוקטובר, בניגוד להחלטת בית המשפט לעניינים מקומיים מלפני חודשיים לסגור את הסניף רק בסוף דצמבר.

החלטה זו התקבלה היום (א') בפסק דין של בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, בערעור שהגישו המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה פתח-תקווה.

‏משמעות פסק הדין היא, כאמור, שהצווים להפסקת השימוש ולסגירת סניף חצי חינם ייכנסו לתוקף ב-15 באוקטובר במקום ב-31 בדצמבר. זוהי תוצאתו של ערעור המדינה על החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים בפתח-תקווה בחודש יולי האחרון, שקבע כי צו הסגירה יוארך בחצי שנה נוספת.

המדינה ורשת חצי חינם, בבעלות צבי ומוטי קופרלי, הגיעו להסכמה היום בבית המשפט, שלפיה צווי הסגירה והפסקת השימוש ייכנסו לתוקף באמצע אוקטובר, וצו ההריסה ייכנס לתוקף ב-15 בינואר - אלא אם עד מועדים אלה יושג היתר לשימוש חורג, או יינתן צו בית משפט שיתיר את המשך פעילות הסניף במקומו הנוכחי.

‏‏מתחם ירקונים הוקם בשנות ה-90 על קרקע שייעודה המקורי היה חקלאות, עת רשויות התכנון הוציאו היתרי בנייה והיתרים לשימוש חורג לעסקים שנהרו למקום והחלו בתכנון תוכנית מתאר מתאימה.

בדצמבר האחרון דחה בית משפט השלום בפתח-תקווה את כניסתו לתוקף של צו הסגירה שהוצא לחצי חינם, וקבע כי צו ההריסה למקום ייכנס לתוקף באוקטובר 2010. זאת לאחר ש-800 מעובדי המתחם הפגינו בתור ללשכת התעסוקה בתל-אביב במחאה על אובדן מקום עבודתם, בשל מה שהם כינו "סחבת ביורוקרטית" בת 20 שנה של ועדות התכנון והבנייה. אלה טענו כי אף שהרשויות לא שינו את כוונתן לייעד את המתחם לפנאי ומסחר, הן הפסיקו לתת היתרים לשימוש חורג. ביולי, כאמור, קיבלו הבעלים ארכה נוספת.

‎‎‏4 כתבי אישום

‏נגד חצי חינם הוגשו כבר בשנת 2000 ארבעה כתבי אישום בגין פעילותו הבלתי חוקית של המרכול בירקונים. ב-2004 ניתן פסק דין שלפיו הורשעו בעלי הרשת בעבירות שיוחסו להם, והושתו עליהם קנסות. במסגרת גזר הדין ניתנו להם צווים לסגירת המרכול, להפסקת השימוש האסור בו ולהריסת הבנייה הבלתי חוקית. אולם בעלי הרשת הגישו בשנים האחרונות בקשות חוזרות ונשנות לעיכוב ביצוע הצווים.

‏‏לטענת המדינה, עיקר בקשתם של בלי הרשת לעיכובים נסב על הרצון שלא לפגוע בפרנסתם של מאות עובדי המרכול, לאור העובדה שבכוונת הבעלים להפסיק הפעילות בסניף זה ולהעתיקה לקניון שרונים בבעלותה בהוד-השרון.

לאור מצג זה, לפיו בכוונת הרשת להעתיק הפעילות, הסכימה המדינה להארכת תוקף הצווים, אולם בבקשה האחרונה של הרשת לעיכוב היא שינתה את טעמה ל"רצונם של המשיבים להמשיך בפעילות הבלתי חוקית של המרכול במתחם ירקונים לצד ובנוסף למרכול שייפתח בהוד-השרון, בבחינת גם מזה וגם מזה אל תנח ידך" - ולכך התנגדה המדינה בכל תוקף.

‏‏ממשרד המשפטים נמסר היום כי "ריכוז מאמצי האכיפה במתחם זה נובע מתוך ההכרה העמוקה כי המשך הפעילות הבלתי חוקית במתחם ירקונים עלול להנציח את העבירות במקום ולסכל את החלטות מוסדות התכנון לעריכת סדר תכנוני חדש במרחב בו נמצא מתחם ירקונים". ‏‎‎‏