ארה"ב: האם נתוני המאקרו יצליחו להפתיע גם השבוע?

הגירעון המסחרי לחודש יולי צפוי להצטמצם, על רקע ירידה בביקוש למוצרים מיובאים ■ המסחר בוול סטריט ייפתח ביום ג', לאחר ציון חג העובדים - ה"לייבור דיי"

הגירעון המסחרי של ארה"ב הצטמצם ביולי, כשההאטה בכלכלה דחפה את האמריקנים להמעיט ברכישת סחורה מיובאת. כך מעריכים כלכלנים לקראת הנתונים שיפורסמו בשבוע הקרוב. נציין ששבוע המסחר בוול סטריט יהיה שבוע מקוצר, שכן מחר (ב') חל ה"לייבור דיי", הלוא הוא חג העובדים.

לפי קונצנזוס הכלכלנים, הפער בין ייבוא לייצוא בארה"ב הצמצם בחודש זה ל-47.2 מיליארד דולר, לעומת 49.9 מיליארד דולר בחודש שלפני כן. בחודש יוני התנפח הגירעון בשיא של 7.9 מיליארד דולר.

כלכלנים אומרים שבחודשים הבאים, הביקוש למוצרים מיובאים עשוי להתמתן, כשהצרכנים והחברות בארה"ב מרסנים את הוצאותיהם, בעוד שצמיחת כלכלות זרות - משמעותה שהמכירות של חברות דוגמת קטרפילר, תטפסנה. "בהתחשב בביקושים הנמוכים במשק, אין שום סיבה לרמות כה גבוהות של ייבוא", אומר בריאן מת'יו, כלכלן בכיר ב-IHS Global Insight לסוכנות בלומברג. "אנו מצפים לעלייה בייצוא ולירידה בייבוא בהמשך".

הייצוא יהיה, קרוב לוודאי, מקור של חוזק עבור מגזר הייצור האמריקני. דו"ח התעסוקה החודשי בארה"ב פורסם ביום ו' האחרון והפתיע לטובה. משוק התעסוקה האמריקני ניגרעו בחודש אוגוסט 54 אלף משרות לעומת צפי לגריעה של 120 אלף משרות.

יצרנית המיכון הכבד הגדולה בעולם, קטרפילר, הודיעה בחודש שעבר כי היא עשויה לגייס כ-9,000 עובדים השנה, לאור עלייה במכירות בשווקים מתפתחים. החברה גייסה השנה 1,250 עובדים בארה"ב. בהקשר זה נזכיר כי בשבוע שעבר פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני בארה"ב לחודש אוגוסט, שהצביע על התרחבות מהירה מהצפוי ש מגזר זה.

"מה שאני רואה זה צמיחה בלתי מאוזנת. מה שאני רואה כשאני בוחן את הנתונים הצרכניים הוא שכלכלת ארה"ב משתפרת וכן הכלכלה הגלובלית, ומה שנרצה לעשות הוא להאיץ את קצב הצמיחה", אמר לבלומברג בוב מקדונלד, מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל.

סקרי דעת קהל מראים ששוק התעסוקה בפרט והכלכלה בכלל הן הדאגות העיקריות של המצביעים האמריקנים, שבעוד חודשיים ייגשו להצבעה שתיקבע איזו מפלגה תנהיג את הקונגרס ושעלולה ליטול את השרביט מהמפלגה הדמוקרטית. שיעורי התמיכה בנשיא, ברק אובמה, נופלים ומנגד, חלה עלייה בשיעורי התמיכה במפלגה הרפובליקנית, כשהרקע לכך הוא ההתמתנות בכלכלה.

אובמה אמר שהכלכלה אינה בת טיפול מהיר, והבטיח להציג השבוע רעיונות חדשים לעידוד הצמיחה. הנשיא, שדיבר בבית הלבן בסוף השבוע, דחק בקונגרס להעביר חבילה של צעדים שיסייעו לעסקים קטנים ולכלכלה כולה.

הדו"ח השבועי בדבר מס' התביעות הראשוניות לדמי אבטלה צפוי להראות קיטון של 2,000 בלבד ל-470 אלף תביעות חדשות. כך שהתמונה המצטיירת היא של שוק עבודה שעדיין נאבק.

כמו כן, בשבוע הקרוב יפורסם גם האשראי הצרכני, שצפוי לרדת בשיעור חד של 5.25 מיליארד דולר, ספר הבז' וכן, המלאים הסיטונאיים, שצפויים לעלות ב-0.4%, בהמשך לעלייה של 0.1% חודש לפני כן.