פישר יוצא מהמשחק על הדולר

כך יוותרו הייצואנים חשופים לציפורני הספקולנטים לאחר שבנק ישראל לא יכל להם

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית השקעות בתחום המטבעות

אתמול נאם פישר בכנס מכון היצוא, ונאומו, שהוגדר כיוצא דופן, שודר בשידור חי גם בגלובס. פישר כהרגלו, מבריק, בואו ונבחן מה הוא בא לומר ליצואנים, מה רמז לספקולנטים? ולמה בחר לעשות זאת דווקא בכנס שבו נוכחים יצואנים.

הודעה ליצואנים

פישר מרים דגל לבן ואומר לייצואנים - "אל תסמכו עלי!", במשך שנים לא הגנתם על עצמכם ובניתם עלי שאושיע אתכם. החגיגה נגמרה, תתחילו להגן על שער המטבע כמו בכל המדינות האחרות. כי לבנק ישראל ההגנה הזו כבר עלתה הרבה מידי.

לא רק שההגנה עלתה הרבה, אלה שהסיכון להפסד פוטנציאלי שהמדיניות הזו יצרה, מגמד את ההפסדים הנוכחיים, ובנק ישראל שכבר שקוע עד צוואר בפוזיציית שורט על השקל למול כל מטבע בעולם (וכולנו איתו) יסכן את יציבות המחירים אם ימשיך במדיניות זו.

"הנתונים על הייצוא, על הירידה, מאוד הדאיגו אותנו בבנק ישראל", אמר פישר. או במילים אחרות, בנק ישראל עמד בחזית והגן בכל כוחו על הייצוא הישראלי, ובכול מחיר - פשוטו כמשמעו. אבל, הוסיף אמש פישר בין השורות, לא עוד. תפקיד בנק ישראל הוא לשמור קודם כל על יציבות המחירים. ולא נוכל להמשיך לקנות מט"ח ולשמור על היציבות במקביל.

ומה אומר פישר לספקולנטים? בנק ישראל לא באמת יכול להשפיע על השוק לאורך זמן. פישר הודה למעשה שמדיניות בנק ישראל לא סייעה להחליש את השקל, פרט להתערבויות ספורות ברגעי איבוד העשתונות של 2008.

צריך הרבה מאוד אומץ כדי לעשות זאת, לאחר שנות יישום, מאות שנות אדם שהושקעו בנושא ועלות בגובה מאות מליונים רבים. ועל כך אני מעריך אותו, למרות שהתנגדתי לתוכנית ההתערבות מיומה הראשון.

במרץ 2008 כתבתי כאן שההתערבות בשוק מט"ח היא טעות, ושהיא לא תועיל בטווח הארוך, שהבנקים הזרים וקרנות הגידור יעשו סיבוב על חשבוננו ועל חשבון בנק ישראל.

באוגוסט 2009, כשהוכרזה הרחבת ההתערבות התמוהה מ 25 מיליון ליום ל 100 ליום, שוב כתבתי כאן דברים דומים:כדאי להפסיק לאלתר את תרומת כספי משלם המיסים לבנקים הזרים . מילא, אם הדבר היה עוזר לייצואים באופן משמעותי, אבל במשך שנה וחצי - ממרץ 2008 ועד לאוגוסט 2009 - הוכח שלא אלו פני הדברים.

היום, ספטמבר 2010, אחרי שהמשקיעים הזרים עצמם כבר עייפים מאינספור הסיבובים שעשו על בנק ישראל, פישר מודה: "יש כוחות יותר חזקים מהבנק המרכזי שפועלים בשוק המט"ח; לא נוכל לעמוד מולם לנצח." וממשיך ואומר: "ברגע שאתה מסמן קו אדום אתה יכול להיות בטוח שאתה מזמין מתקפת ספקולנטים, אנחנו לא נעשה את זה".

זאת לאחר שבמשך רוב שנת 2009 ו-2010 הגן בקנאות חדר המסחר של בנק ישראל על שער 3.68 והתערב בכל פעם שהשער התקרב לרמה הזו, ולאחר שבחודשים האחרונים הגנו אותם דילרים על שער 3.78 שקל לדולר.

פישר אומר לספקולנטים, נמאס לנו להפסיד לכם כסף. דעו לכם, בפעם הבאה שהשער יעלה 3-4% מעל לשער ההגנה ותתחילו לבנות פוזיציות שורט ענקית על הדולר שקל, לא בטוח שניקנה אותה מכם ברווח אדיר כפי שעשינו מאז 2008.

באומרו זאת, מנסה פישר להחליש את הלחץ הסקפולטיבי לחיזוק השקל (לונג). (תזכורת קטנה, לאזרחי ישראל יש פוזיציית שורט על השקל של 65 מיליארד דולר).

אבל הרגל של שנים, שעשה הרים של כסף בעבר, לא משנים כל כך מהר. לתפיסתי, הספקולנטים לא יאמינו לפישר ויביאו את הבנק ישראל לנקודת המבחן בה הוא אמור להתערב, לפחות על פי המדיניות הנוכחית.

אז יבחן נאומו של פישר, במעשים, ולא בדיבורים.

  1. לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il
  2. אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.