מגן העם? שרגא ברוש: לא ניתן לממשלה לגבות מסים חדשים

ברוש: "לא ניתן לממשלה להשית מסים חדשים. כיצד ייתכן מצב שבו משרד האוצר מתעלם מחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, שכבר קבע כי התוכנית אינה חוקתית?"

יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, תקף אמש (א') את כוונת האוצר להטיל מסי פיתוח חדשים, שיאפשרו לרשויות מקומיות לגבות מתושבים ובעלי עסקים מסים נוספים על עבודות תשתית ופיתוח הנעשות בסמוך לנכסיהם. בנאום שנשא בכנס השנתי של מכון הייצוא אמר: "לא ניתן לממשלה להשית מסים חדשים. כיצד ייתכן מצב שבו משרד האוצר מתעלם מחוות הדעת של היועץ המשפטי לכנסת, שכבר קבע כי התוכנית אינה חוקתית?".

ברוש הוסיף ואמר כי "איש לא יודע מה יכלול המס החדש, אך הוא יוביל לתוספת שנתית של יותר משלושה מיליארד שקל בגביית מסים". לדבריו, בשונה מהמצב הנהוג כיום, לפיו רק אחרי עבודות פיתוח דורשות רשויות מקומיות מבעלי נכסים היטלי פיתוח, הרי שבמתכונתו החדשה של החוק ניתן יהיה לדרוש מהציבור את המס, מבלי התחייבות לבצע כנגד הגבייה את העבודות.

"כיום היטלי הפיתוח משולמים בידי יזם שבונה מבנים חדשים כדי לממן הקמה של תשתיות נלוות. ככל הנראה, המנגנון החדש יאפשר הטלת מס על כלל התושבים והעסקים ברשויות המקומיות", אמר ברוש.

האוצר הביא אתמול את ההצעה למתכונת הגבייה החדשה במסגרת חוק ההסדרים לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, חרף מחאת התאחדות התעשיינים ולמרות שהיועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, קבע באחרונה כי "ההצעה אינה עומדת בסטנדרטים המקובלים לחקיקת מס, וספק אם תעמוד בביקורת חוקתית נוכח היותה מנוגדת לעקרונות חוקתיים".

באוצר טענו באחרונה כי למרות התנגדות יועמ"ש הכנסת לשיטת הגבייה החדשה, הושג לכך אישור מתאים מהיועמ"ש לממשלה וההצעה אף עברה קריאה ראשונה בכנסת.