צרפת אישרה את תוכנית סרקוזי להעלאת את גיל הפרישה

גיל הפרישה המינימלי יעלה מ-60 ל-62 שנה ■ איגודי העובדים הכריזו על יום שביתה שני ב-23 בספטמבר ■ בשביתה הקודמת שותקו בתי-הספר, התחבורה הציבורית ובתי-החולים

האסיפה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי, אישרה את תוכניתו של הנשיא ניקולא סרקוזי להעלות את גיל הפרישה במסגרת המאבק בגירעון במערכת הפנסיה. כעת תעבור הצעת החוק לסנאט, הבית העליון של הפרלמנט.

הצעת החוק, שאושרה אתמול (ד') ברוב של 329 קולות לעומת 233, תעלה את גיל הפרישה המינימלי מ-60 שנה ל-62, ואת גיל הזכאות למלוא הטבות הפנסיה מ-65 ל-67.

סרקוזי, שתוכניתו עוררה פעולות מחאה ושביתות, מבקש לצמצם את הפסדיהן של קרנות הפנסיה, לאחר שהבטיח לצמצם את גירעונה התקציבי של הממשלה. אם מערכת הפנסיה לא תשונה יצברו קרנות הפנסיה הממשלתיות גירעון של 50 מיליארד אירו (65 מיליארד דולר) מדי שנה עד 2010.

"זוהי אחת הרפורמות החשובות ביותר של הפרלמנט והנשיאות הנוכחיים", אמר אתמול (ד') ז'אן-פרנסואה קופ, מנהיג סיעת ה-UMP של סרקוזי בפרלמנט. "מדובר בשמירת מערכת הפנסיה עבור ילדינו".

הקרב על הפנסיות עדיין רחוק מסיומו. איגודי העובדים הכריזו על יום שביתה שני ב-23 בספטמבר, לאחר שפעולות המחאה שנערכו ב-7 בספטמבר שיבשו את הלימודים בבתי הספר, את התחבורה הציבורית ואת פעילות בתי החולים.

מרטין אוברי, העומדת בראש מפלגת האופוזיציה הסוציאליסטית, הבטיחה לבטל את העלאת גיל הפרישה אם מפלגתה תנצח בבחירות ב-2012.

גיל הפרישה החוקי בצרפת עמד על 60 שנה מאז הנמיך אותו הנשיא הסוציאליסטי פרנסואה מיטראן מ-65 שנה לאחר ניצחונו בבחירות ב-1981. ב-2007 החליטה גרמניה להעלות בהדרגה את גיל הפרישה מ-65 ל-67. ספרד ואיטליה כבר העלו את גיל הפרישה ל-65 כדי להתמודד עם העלייה בתוחלת החיים והירידה בשיעור הילודה.