יד ימינו של באפט: "צריך להודות לאלוהים על חילוצי הבנקים"

צ'רלי מאנגר בהופעה בפני סטודנטים: "החילוצים של בוש ואובמה היו נחוצים בהחלט כדי להציל את הציביליזציה שלכם"

צ'רלס (צ'ארלי) מאנגר, המיליארדר שהוא יד ימינו של וורן באפט זה כ-50 שנה ומכהן כסגן יו"ר ברקשייר האת'אוויי, הגן על החילוצים של התעשייה הפיננסית בארה"ב בשנת 2008, ואמר בהופעה בפני סטודנטים שאנשים במצוקה כלכלית צריכים "לספוג את זה ולהתמודד".

"צריך להודות לאלוהים" על חילוצי הבנקים, אמר מאנגר בדיון שנערך באוניברסיטת מישיגן ב-14 בספטמבר, לפי קטע וידאו שהועלה לאינטרנט. "כעת, אם מדברים על חילוצים של כל האחרים, יש שלב שבו אם אתה מתחיל לחלץ את כל היחידים במקום לומר להם להסתגל, התרבות מתה".

חילוצי הבנקים אפשרו לארה"ב להימנע ממה שיכול היה להיות מיתון "איום ונורא" והם יעזרו למדינה כאשר היא מתמודדת עם החולשה בשוק הדיור, אמר מאנגר בן ה-86. הוא השתמש בדוגמה של גרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה כדי להסביר איך החילוצים שעליהם ניצחו הנשיאים ג'ורג' בוש וברק אובמה היו "נחוצים בהחלט כדי להציל את הציביליזציה שלכם".

"אם תפגעו בכלכלה עם מספיק אסונות ואומללות ותהרסו את המטבע, רק אלוהים יודע מה יכול לקרות", אמר מאנגר. "לכן אני חושב שכאשר יש לכם צרות כאלה, לא צריך להסס לגבי חילוץ קטן. אתם צריכים לחשוב שהוא עלול היה להיות גדול יותר".

הדוגמה של גרמניה

גרמניה לא היתה מסוגלת לייצב את המערכת הפיננסית שלה בשנות ה-20 של המאה שעברה, ולכן, אמר מאנגר, "קיבלנו את אדולף היטלר".

כספי משלם המסים שהוזרמו לבנקים סייעו לבודד את משקיעי האג"ח מהפסדים וריככו את ירידת המניות לבעליהן. עם זאת, תוכניות הממשל והפדרל ריזרב שנועדו להקל את המצוקה של בעלי משכנתאות לא מנעו את עליית עיקולי הבתים לשיא. לפי נתוני חברת המחקר RealtyTrac, אחד מכל 381 משקי בית בארה"ב קיבל בחודש שעבר הודעה על הליכים לעיקול ביתו.

"צ'רלי מאנגר מפרש לא נכון את ההיסטוריה, ולכן הציבור כועס על וול סטריט", אמר ג'ושוע רוזנר, אנליסט בחברת המחקר גרהם פישר. "היינו צריכים קודם כול למחוק את בעלי המניות, לפני שמחקנו את משלם המסים".

מניית ברקשייר עלתה מתחילת השנה עד יום ו' האחרון ב-26% בבורסת ניו יורק כשהיא נהנית מההתאוששות ברווחי חלק מהאחזקות הבנקאיות שלה. ברקשייר היא בעלת העניין הגדולה ביותר בבנק וולס פארגו, שהוא היום ספק המשכנתאות מספר 1 בארה"ב, עם אחזקה של מעל 8 מיליארד דולר. ברקשייר מחזיקה גם ב-5 מיליארד דולר של מניות בכורה בגולדמן זאקס.

יד ביד עם באפט

מאנגר, שנפגש לראשונה עם באפט בשנות ה-50 ביוזמת מכר משותף באומהה, נברסקה, הפך בעצמו ליקירם של משקיעים רבים בזכות התובנות הכלכליות שלו והסגנון הישיר שבו הוא מעביר אותן. "הוא מדהים, מבריק ולא אוהב במיוחד טיפשים", אומר עליו ג'ף מתיוס מחברת רם פרטנרס שמשקיעה במניות ברקשייר.

מאנגר מנהל יחד עם באפט את ההצגה הגדולה של האסיפות השנתיות של בעלי מניות ברקשייר באומהה, בהן משתתפים עשרות אלפי משקיעים. אלפים נוהרים גם לאסיפות השנתיות של ווסקו פייננשל, חברה בת של ברקשייר שמאנגר הוא היו"ר שלה.

באירוע באוניברסיטת מישיגן סיפר אחד המשתתפים למאנגר שהוא נכח באסיפות השנתיות של ברקשייר ו-ווסקו. מאנגר הגיב בשאלה: "מה שאתה אומר הוא שהגרופיז הלכו אחריי עד לכאן?"

למשתתף אחר ששאל אם הממשל צריך היה לחלץ את בעלי הבתים ולא את וול סטריט, הוא השיב: "טעית בצורה המדויקת ביותר".